Журналистката бе единствената българка в най-мащабното разследване в историята. “24 часа” бе официалният му медиен партньор у нас
Международният консорциум от 300 репортери, сред които и Алексения Димитрова от вестник “24 часа”, спечели “Пулицър” за разследването “Панама пейпърс” за офшорните сметки на знаменитости, политици и милиардери от цял свят. Разследването е най-голямото изтичане на тайна информация в историята.
Единственият български журналист в консорциума от репортери от цял свят бе Алексения Димитрова, а медийният партньор на консорциума у нас бе “24 часа”. В разследванията участваха екипи от над 100 медии в 80 държави.
“Панама
пейпърс” са
11,5 милиона
поверителни
документа
на панамската фирма за корпоративни и правни услуги “Мосак Фонсека”. Документите дават информация за повече от 214 000 офшорни фирми, като разкриват идентичността на техните собственици и директори. Те поставиха в светлините на прожекторите начините, по които влиятелните и богатите опитват да укрият парите си и да избегнат данъците.
Миналата есен Алексения Димитрова бе номинирана за Голямата награда за разследваща журналистика на фондация “Радостина Константинова” именно с разкритията си за “Панама пейпърс”. За разлика от борда на наградите “Пулицър” обаче българските колеги на Алексения Димитрова не оцениха работата ѝ.
Бордът на наградите “Пулицър” отличи разследването, продължило години, заради сътрудничеството на повече от 300 репортери от 6 континента, за да се разкрият тайната инфраструктура и глобалният мащаб на офшорните данъчни убежища.
Наградата е последната от поредица отличия за усилията на Международния консорциум на разследващите журналисти, сайта McClatchyDC.com, в. “Маями Хералд”, в. “Зюддойче цайтунг” и редица други медийни партньори.
“Това отличие е признание и свидетелство за екипната работа на нашите служители и партньори тук, в САЩ, и по света”, каза Джерард Райл - директор на Международния консорциум на разследващите журналисти. “За нас е чест, че журито на “Пулицър” признава разкритията и въздействието им в световен мащаб, които сътрудничеството в “Панама пейпърс” произведе.”
Разследването “Панама пейпърс” разобличи мрежа от офшорни компании, свързани с
повече от 140
политици в над
50 страни,
в това число 14 настоящи и бивши световни лидери. Освен това бе хвърлена светлина и върху офшорни канали, свързани с огромни банки, корупционни скандали в големи компании, наркобосове, както и мрежа от хора, близки до руския президент Владимир Путин, движещи повече от $ 2 млрд. по цял свят.
Райл отбелязва, че разследването не би било възможно без екипния дух на Бастиан Обермайер и Фредерик Обермаиер - двама немски журналисти, при които е изтекла официалната информация от конфиденциален източник.
Вместо да задържат находката от 11,5 млн. секретни документа за себе си и в. “Зюддойче цайтунг”, те ги споделят с Международния консорциум на разследващите журналисти. Това позволи на консорциума всички да се съюзим и да обединим сили със “Зюддойче цайтунг”, McClatchyDC.com, в. “Маями Хералд” и още над 100 други нови организации в разследването на тези взривоопасни документи.
В това разследване от България се включи Алексения Димитрова, която
проследи всички
български
собственици
в разкритите
офшорки,
както и връзките помежду им и в световен мащаб. Нейните разследвания бяха публикувани под рубриката “Досиетата от Панама” във в. “24 часа”.
Обермайер и Обермаиер, смело подкрепяни от техния главен редактор Волфганг Крах, работеха с Международния консорциум на разследващите журналисти, подпомогнаха международното сътрудничество и съдействаха на автори на ключови статии от консорциума, цитирани от борда на “Пулицър”.
Освен спечеления “Пулицър” за дълбочинен репортаж, разследването “Панама пейпърс” бе сред финалистите и в категория “Международна журналистика”.
Наградите “Пулицър” се считат за отличия от най-висока степен в журналистиката. Това е 101-ата година, през която Колумбийският университет ги връчва.
Международният консорциум на разследващите журналисти бе част от Центъра за обществен интегритет, когато изготви и публикува разследването “Панама пейпърс”.
“Ние сме изключително горди от работата на консорциума”, каза Джон Дънбар - главен изпълнителен директор на центъра. “В миналото само няколко наши проекта са имали толкова огромно значение, като това на “Панама пейпърс”.
Разследването Панама пейпърс прерасна в 5-годишно журналистическо изследване, подкрепяно от Международния консорциум на разследващите журналисти, в. “Зюддойче цайтунг” и други медийни партньори, което надникна в тъмните кътчета на тайните финансови убежища, включително на Британските Вирджински острови, Люксембург и Швейцария.
Предишни такива изследвания на офшорни сметки са предизвиквали международно възмущение и официални реформи, но нито едно от тях не е имало влиянието на “Панама пейпърс”.
Разследването
провокира
полицейски
акции, арести и
оставки
на високопоставени длъжностни лица, включително на министър-председателя на Исландия. То предизвика повече от 150 проверки, одити и разследвания в 79 страни и прокарването на нови закони и финансови правила в цял свят.
Още през януари данъчните служители от 30 държави се срещнаха в Париж, за да обсъдят фактите от разследването. Австралийските власти заявиха, че срещата е произвела най-големия досега мултинационален обмен на информация за укриването на данъци в световен мащаб.
През февруари панамските власти
арестуваха
основателите
на юридическата
кантора “Мосак
Фонсека”,
която бе в центъра на разследването по обвинения за пране на пари. Главният прокурор на Панама заяви, че доказателствата сочат адвокатската кантора за предполагаема “престъпна организация”.
Миналата седмица, година след като Международният консорциум на разследващите журналисти и неговите партньори публикуваха първите разкрития от “Панама пейпърс”, главният прокурор на Панама се срещна в Хага със службите на 15 европейски страни, които разследват “предполагаеми престъпни дейности, свързани с юридическата фирма “Мосак Фонсека”.
Журналистическият екип на “Панама пейпърс” се сформира още в началото на 2015 г. Членовете на сдружението публикуваха и излъчиха техните първи материали през април 2016 г. и продължиха да работят по темата до края на годината. Те разгледаха милиони поверителни имейли и корпоративни документи, написани на френски, английски, испански, руски, мандарин и арабски, и използваха специфични журналистически похвати, за да проследят допълнителни източници и да проверят факти сред 6 континента.
Репортерите, сред които и Алексения Димитрова, прекараха месеци, разследвайки връзки в мрежи от офшорни структури, в които фиктивни компании, представлявани от обикновени хора, контролират собствеността на други организации.
Членовете на екипа използваха “виртуална онлайн читалня”, която да им позволява да сътрудничат с колегите си от различните времеви зони, създавайки повече от 130 дискусионни групи и споделяйки 11 816 документа, въпроси и други публикации.
Накрая повече от 400 журналисти - репортери, редактори, компютърни програмисти, проверяващи фактите, и други работиха по този проект.
“Казвахме го отново и отново: някои случаи са прекалено големи, прекалено комплексни и глобални, за да могат отделни новинарски организации или хора да се справят с тях”, заяви директорът на Международния консорциум на разследващите журналисти Райл.
“Вярваме, че сътрудничеството е вълната на бъдещето в глобалната журналистика. Обединяването на ресурси и споделяне на информация е мощен начин да се проучат и изложат факти, които политици, корпорации и организирани престъпни групи са решени да запазят в тайна.”
Отличиха статии за намесата на Путин по света
Злостната предизборна кампания в САЩ, мнимата благотворителност на Доналд Тръмп и полицейското насилие са сред темите с приз
Намесата на Владимир Путин в чужбина и опитите му да налага там волята на Москва са журналистическата тема, отличена тази година с престижната американска награда “Пулицър”.
Сред другите наградени са критични публикации за Доналд Тръмп, предизборната му кампания и негови псевдодарения.
Лауреатите, сред които и разследващи журналисти по темата “Панамските досиета”, бяха обявени от Колумбийския университет в Ню Йорк, където в понеделник вечерта се проведе 101-ото издание на най-важния приз за US журналистика, а също и за литература и музика.
Серия статии “Тъмните изкуства на Русия” във в. “Ню Йорк таймс” за “изкуството на московската пропаганда и разпрострaняването от Кремъл на руското влияние зад граница” спечели в категория “Международна журналистика”. Там в критичен стил се описват методите, с които руснаците постигат целите си, включително убийства на опоненти и компромати срещу тях, хакерски атаки, онлайн тормоз, пише “Дейли мейл”. “Нашите критерии за награждаване са два - задълбочено разработена значима тема и компетентно и внимателно написан материал”, каза шефът на организационния комитет Майкъл Прайд.
Лауреати в категория “За служба на обществото” станаха таблоидът “Ню Йорк Дейли Нюз” и сайтът за разследване “ПроПублика” за репортажи, разобличаващи полицейското насилие към хора от бедните малцинства, грубо прогонвани от жилищата им, без да се изчаква съдебно решение.
Дейвид Фарънтхолд от “Вашингтон пост” грабна наградата за национален репортаж за разследване на благотворителната дейност на Тръмп. Според журито авторът е създал модел за прозрачна журналистика и е поставил под съмнение щедростта на Тръмп за благотворителност. Като кандидат-президент той обяви, че е събрал $ 6 млн. за ветераните, а после даде само малко над 1 млн.
Пеги Нунан от “Уолстрийт джърнъл” е наградена в карегория “Коментар” за седмични публикации около злостната предизборна кампания и изненадващата победа на Тръмп.
Тази година в 21 категории бяха предложени 3008 произведения, 1187 от които в областта на журналистиката, 223 музикални композиции, 1525 книги, 73 песни.
Независимият фотограф Даниел Берехулак взе приз за отразяване на горещи новини, включително снимки от войната срещу дрогата във Филипините. Наградата за репортажна снимка отиде при “Чикаго трибюн” за фото на 10-годишно дете, оцеляло при престрелка в Чикаго.
Книгата “Подземната железница” от американския писател Колсън Уайтхед за робството в САЩ спечели наградата за литература. Пиесата “Суит” на Лин Нотидж взе приза за драма. Тя разказва как закриването на завод в Пенсилвания води до разпадане на приятелства и семейства.
Носи голям престиж, подкрепен с $ 15 000
Авторитетната награда “Пулицър” се връчва всяка година в Колумбийския университет от 1917 г. насам.
Тя е учредена от Джоузеф Пулицър - американски журналист от унгарски еврейски произход и вестникар, който умира през 1911 г. Той завещава $ 2 млн. на Колумбийския университет за създаване на факултет по журналистика, една четвърт от които да служат за награди и стипендии.
Издателят, известен като един от бащите на жълтата преса, предвижда бъдещите награди да стимулират постиженията в американската култура. Той определя 4 номинации за журналистика, 4 за литература и драма, 1 за образование. От 1917 г. досега броят им се е увеличил до 21, включени са поезия, музика, фотография.
В 19-членната комисия на “Пулицър” участват бивши носители на наградата и други прочути журналисти и академици. Тя избира победители в 21 категории в областта на журналистиката, предимно в печатни и онлайн медии, литературата, музиката и театъра с помощта на 102-членно жури.
Паричното изражение на наградата “Пулицър" отскоро е увеличено от 10 000 на 15 000 долара, без да се брои престижът, който тя носи. Лауреат в категория “За служба на обществото” получава и златен медал.
Сред известните носители на “Пулицър” са Джон Кенеди за биография, Ърнест Хемингуей, авторката на “Отнесени от вихъра” Маргарет Мичъл, Сол Белоу, Артър Милър за драма, Харпър Ли, Уилям Фокнър, Едуард Олби, Тони Морисън за художествена литература и други.
Признание! “24 часа” е най-силната марка при всекидневниците
l “Супербрандс” обяви лидерите в 27 категории за 2017 г.
“24 часа” е най-силната и популярна марка в България в категорията “Всекидневен вестник”. Това показа резултатът от независимото проучване на потребителския сегмент на пазара по инициатива на световната организация Superbrands. То се провежда за пети пореден път у нас. Марката, избрана за Superbrands, трябва да демонстрира качество, надеждност и различие, което я прави уникална на пазара.
Най-силната марка у нас е световната интернет търсачка Google, а bTV продължава да бъде лидер сред българските брандове. В престижната класация топ 20 попадат още три български марки - “Нова телевизия”, HAPPY Bar & Grill и минералната вода “Девин”. За първи път в нея влизат два международни бранда - “Кауфланд” и Samsung.
Някои от досегашните лидери в 27 категории и сектори запазват водещите си позиции, но при други се наблюдава динамика - Mercedes-Benz измести BMW от първото място при автомобилите. Банка ДСК пък застава начело в банковия сектор, а “Мтел” пое лидерската позиция в категорията “Телекомуникации”. За първи път в проучването на Superbrands “Булстрад Виена Иншурънс Груп” е на водещото място в застрахователния сегмент, а Lindt измести Milka в категорията “Шоколадови и захарни изделия”. Родната марка чай “Биопрограма” пък е предпочитана от българския потребител в този сегмент.
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа - чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури - Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с това на потребителите. Членовете на борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.
Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите е GfK Bulgaria.