
По схема, която се предлага и на България, полската компания “Росомак” вече е произвела близо 900 бронирани машини за полската армия
Възможно ли е в България да бъдат произвеждани новите бронирани машини, с които да бъде оборудвана пехотата, и така предвидените за проекта 1,2 млрд. лв. да останат в българската икономика? В момента отговорът на този въпрос е не, няма кой да ги произведе. “Бета” в Червен бряг беше ликвидирана и разпродадена, танкоремонтният завод също не работи.
И все пак България може сама да си произведе бойните машини. На всичкото отгоре с финландско качество. Това поне предлага финландската компания “Патриа”, една от седемте, които отговориха на първоначалното запитване на Министерството на отбраната за този търг.
“Патриа” вече е работила по тази схема в други източноевропейски държави като Полша и Хърватия. Истинската история на успеха пък е полският завод “Росомак”, който произвежда бронираните бойни машини за полската армия.
Заводът се намира в Катовице - индустриален град, който е столица на провинцията Горна Силезия. Почти в центъра на града е заводът “Росомак”, който се занимава с производство на машини от началото на миналия век. През тази година се навършват 65-години, откакто фабриката работи за отбраната.
“Росомак”
е държавна
фирма,
собственост
на полското
министерство
на отбраната
И до 2003 г. е доста западнала, ремонтира стари БРДМ-и - лека бронирана машина за разузнаване, съветско производство. След това обаче се свързва с финландците от “Патриа”, за да произвежда тяхната модулна бойна машина със задвижване 8х8. С това предложение печелят поръчката на полското министерство. И до момента са произвели 750 машини, цялата поръчка е за 900.
Първите шест месеца от партньорството във Финландия обучават 40 работници от Полша, а заводът в Катовице се преоборудва.
“Когато дойдох тук преди 15 години,
цеховете бяха
празни, остарели
и запуснати,
истинска
социалистическа
картинка
За шест месеца бяха напълно променени, ние пък доставихме специализирано оборудване”, разказа Юха Симола, старши вицепрезидент в “Патриа”, който вече 15 години отговаря за полския проект.
Първоначално в Полша се правят около 70% от бойната машина “Патриа”. В момента само 6% се произвеждат извън Полша. В доставката на различни компоненти, въоръжение, броня и прочее пък
участват още
100 полски
предприятия
с над 3500
работници
Иначе прякото производство в “Росомак” дава работа на 400 души със средна заплата около 800 евро на месец.
Заради традицията на полската армия техниката ѝ да носи имена на животни е проведено допитване. И полските машини са прекръстени на “Росомак”, на български росомаха. Това е най-едрият хищник от семейството на поровете, известен с това, че е едно от най-безстрашните и свирепи животни. Полските “росомахи” пък стават толкова популярни, че цялата фирма, която допреди 2014 г. се нарича WZM, взема името на продукта си.
Поляците правят и най-голямото бойна кръщение досега на бронираните машини на “Патриа” в Афганистан. В мисията на ISAF общо участват 200 полски бронирани машини. Има многобройни случаи на атаки със самоделни мини и РПГ-7. В Афганистан проличава и едно от основните предимства на модулната машина на “Патриа”. При нея в шасито е събрано и цялото окачване, което всъщност го прави изключително пригодно за ремонт в полеви условия. Освен това осигурява и допълнителна защита на войниците в корпуса от мини. Отгоре пък е бронираното тяло на машината, което може да е в различни конфигурации - с бойна купола, линейка, техническа работилница, разузнавателна машина.
Заради опита
в Афганистан
са направени
над 400
подобрения
и промени
по машината, главно в областта на софтуера, добавяне на допълнителна броня и увеличаване на ситуационна информираност, разказа Михал Холева, маркетинг-мениджър в полската компания.
“Росомак” реално ползва лиценз от “Патриа” за производството на бойните машини. И има право да прави подобрения в конструкцията, в момента дори поляците разработват собствени версии. Уникалното в този модел на бизнес сътрудничество е, че подобренията, които се правят по “Патриа” където и да било в света, са достъпни за всички останали клиенти на финландския производител.
Подобна на полската схема финландците смятат да предложат и в България. Отново както и при “Росомак” от “Патриа” планират да си партнират с българска държавна фирма. Един от възможните партньори е “Терем” в Търговище. Според предварителните планове на финландците засега до 80% от производството и компонентите за новите бронетранспортьори на Българската армия трябва да се произвеждат в България. Полският опит показва, че това е правилният начин, категорични са от “Патриа”.