
Грижата му да осигури учители за системата не е само на думи
Няма даотменяме учебната програма по история за 10-и клас. Няма да рискуваме от началото на учебната 2019/2020 г. да нямаме учебници, програмата е балансирана, това не е само мое твърдение, а мнение на авторитетни представители на научната общност. Програмата съдържа факти, а не оценки.”
Така категорично отговори на настояването на БСП за преразглеждане на програмата министърът на образованието Красимир Вълчев. Министърът, който обикновено е склонен да направи компромис.
Но миналото винаги трябва да се изучава такова, каквото е. Нищо не трябва да бъде премълчавано. Колкото по-голяма е истината, толкова по-добре за децата. Всичко зависи и от гледната точка на самите деца, но най-важната е трактовката, която ще даде учителят. По-добре да се постараем да имаме добри учители по история, които да умеят да разясняват на децата събитията.
Министърът на образованието Красимир Вълчев всъщност защитава истината. Имало ли е репресии? Да. Имало ли е лагер в Белене? Да. Има живи лагеристи, които разказват. Има написани книги и това не може да се изтрие. Имало е и много членове на БКП, които са признавали това. Министърът има право и учебникът трябва да тръгне за печат.
Няма непознат ресор в сферата на образованието за Красимир Вълчев. Той пое поста едва на 41 години и е най-младият образователен министър поне от началото на демокрацията.
От 2009-а до началото на 2017 г. Красимир Вълчев е главен секретар в Министерството на образованието и науката с малко прекъсване, изкарва общо 7 години.
Финансовото управление на системата е негова пряка отговорност. Грижата му да осигури учители за системата, и то квалифицирани, отговорни и авторитетни, не е само на думи. Откакто пое поста, учителите получиха 15% увеличение на заплатите.
Допълнителни средства към заплатите си ще получат учители, които работят в отдалечени от големите градове селища. “Имаме голям ангажимент през следващите 20 г. да осигурим системата с добри педагогически специалисти във всички населени места. Ако днес в по-отдалечени райони все още има резерв от учители, то след 10 г., когато най-голямата възрастова група ще навлезе в пенсия, резервът ще бъде изчерпан и ще трябва да се разчита на млади хора. Младите предпочитат да живеят и работят в по-големите градове, затова трябва да ги мотивираме, за да гарантираме равния достъп до образование във всички краища на страната”, каза министърът.
Регламентира се механизъм и за допълнително финансиране на училища и детски градини, в които има концентрация на деца от уязвими групи. Имаме 90 млн. ръст на средствата, с които реализираме трите политики, това са средства над целогодишното осигуряване на увеличението на заплатите от 1 септември 2017 г., обясни още Вълчев.
Министърът се е занимавал с управлението на администрацията и всички политики особено в областта на образованието - предучилищното, училищното, висшето, разработване на програми, нормативни актове, политики. Сред основните двигатели е в разработването на рейтинговата система на висшите училища.
Министър Красимир Вълчев е убеден, че образованието е мисия, и е категоричен, че няма друга управленска програма, в която то толкова категорично да е изведено като приоритет.
КОЛЕГАТА
Децата на 4 г. на градина, за да спре неграмотността
Министър Красимир Вълчев ще внесе промени в Закона за предучилищното и училищното образование с предложението за въвеждането на задължителен обхват на децата на 4 години в детска градина. Държа да уточня, че не става въпрос за училище и с учебни часове, а за детска градина, в която преобладават игрите, обясни Красимир Вълчев. Анализите показвали, че обхватът между 4 и 7 години е ключов за успешната интеграция в училищното образование особено за децата от уязвимите групи. Ако тези деца не знаят български в 1-и клас, много вероятно е след това образователната система да не успее да ги интегрира. 97% от децата на образованите родители и в момента на възраст на 4 и 5 г. са в системата на предучилищното образование.
ОТ ЧУЖБИНА
Според Снежина Мечева с Красимир Вълчев се води диалог.