
- Проф. Димитров, тази година отново се заговори за „примамване“ на кандидат-студенти с подаръци. Вашето висше училище е едно от тези, които се цитират в общественото пространство.
- Обидно е да се третират българските кандидат-студенти като „диви животни“, които могат да се „примамват“. Те са мислещи същества, които започват да се готвят за кандидатстване в университет 1-2 години преди абитуриентския бал. Нашите подаръци са за Студентския празник 8-ми декември. Това са лаптопи, смартфони, таблети, почивки и екскурзии до Рим, Париж, Лондон. Аз имам един дефект в характера. Обичам да дарявам. И дълбоко вярвам, не само вярвам, но и категорично съм убеден чрез доказателства от дългата ми практика, че като правиш добрини, Бог ти помага да си реализираш благородните намерения. Дори и в моите книги с художествена литература има един стих, написан през 2015 година:
Когато
някак си се случва
съдбата да ме изтезава
и нищо ново не сполучва
или
не ме задоволява…
Така си казвам: „Направи добро!
за някого… или за всички!“
С любов да посадя едно дърво,
зърна да дам
на зимни птички…
Една усмивка подарявам.
Поднасям
цвете
без причина.
Душа
самотна
поздравявам.
Купувам
книга и картина…
И осъзнавам удивено,
че придобивам нова сила,
как добрината подарена
съдбата ми е променила!
Поезията е интимно откровение. А що се отнася до добрините, които съм правил, питайте пловдивчани. Те ги знаят.
- Вашите опоненти определиха тези подаръци като „некрасива, много лоша реклама“.
- Ако някой счита, че е некрасиво и незаконно хората да получават подаръци, когато имат празник, това ще бъде средновековна цензура.
- И все пак, може би има известна атрактивност за кандидат-студентите в тези подаръци.
- Да, може. Но нашето висше училище се развива успешно вече 26 години. Хората могат да бъдат мамени една, две, три, четири, пет години – например, колкото са мандатите на управляващите, но 26 години – не е възможно. Студентите проучват висшите училища, към които са се насочили. Рекламата може само да привлече вниманието им. Нещо повече – българинът не вярва на рекламите. Той обича да пита „патило“. Това съветваме кандидат-студентите във всички наши реклами: Преди да вземете решение, питайте студентите, които вече учат в дадения университет.
- Напоследък много се говори за качеството във висшето образование. При Вас как е?
- Аз лично не се наемам да определям какво е добро и лошо качество във висшето образование и в кой университет то е добро и в кой лошо. Да се борим за добро качество за мен е лозунг, който е подобен на този: „Да живее международното положение“ и „ Да се борим за мир“. Или да вземем качеството на храната в един или друг ресторант. Аз, като си избирам ресторант, гледам дали е пълен с клиенти и се радвам, ако намеря свободна маса. В празен ресторант не влизам.
Моите обективни критерии за едно висше училище са: Първо: Дали то устойчиво привлича студенти в продължение на две-три десетилетия и дали тези студенти се реализират. От първата учебна година, започнала през 1992 година, до днес ние сме дипломирали над 27 хиляди бакалаври, магистри, специализанти и доктори. По официална информация от Агенция по заетостта нямаме нито един наш възпитаник регистриран като безработен. Аз не знам друго висше училище да има такива показатели.
- И все пак, Вашият подход е по-различен, което дразни колегите Ви ректори.
- Да. Всички ние, близо 50 университета, трябва да сме различни. Ние трябва да сме един голям букет от различни цветя. Ако сме еднакви е много зле. Тогава е по-добре да има само един университет. Висшето образование и науката са творчески области. Работим в глобална, световна конкурентна среда. Западните университети със своята агресивна реклама и маркетинг привличат десетки кандидат-студенти, и то най-добрите. Българското общество очаква от нашите висши училища да се противопоставят на тази тенденция. Да предприемат ефективни действия. Нека всяко висше училище да сътвори свои оригинални подходи.
Аз никога не бих си позволил да коментирам управлението, решенията, рекламата и маркетинга на който и да е от 50-те ректори на висши училища в България. В нормативната уредба на Съвета на ректорите е отбелязано, че едновременно сме конкуренти помежду си, но в същото време имаме и зона на общи интереси, които трябва да защитаваме. Не е предвидено който и да е от ректорите да се държи менторски, спрямо друг негов колега.
Няма ли да е парадоксално ръководството на „Левски“ да дава съвети на ръководството на ЦСКА, какви решения да взема.
- И все пак, по предложение на председателя Съветът на ректорите прие решение да бъде наложен мораториум за разкриване на университети, факултети, филиали, колежи, изнесени обучения. Защо?
- Според юристите този мораториум противоречи на Конституцията, чийто дух е позитивен относно развитието на образованието. Западните университети навлизат в България, а ние трябва да излизаме зад граница. Проучванията за развитие на висшето образование показват, че университети, които създават повече свои структури по света се изкачват в рейтинговите нива. Нормативната уредба у нас налага рестрикция след рестрикция, забрана след забрана за предприемчиви инициативи у нас и зад граница.
Мораториумът може да се изобрази като клетка, в която се заключваме самите ние. Това е толкова парадоксално в годината на Българското европредседателство, защото най-висшите европейски ценности са свободите: на развитие, на инициатива, на движение…
- И все пак трябва обществото да бъде предпазено от нелегитимни висши училища. Имаше такива практики преди около 20 години. Как?
- Нека ясно кажем пред обществото, че е абсолютно невъзможно да се продават дипломи в един апартамент, както навремето се случваше с някои висши училища. Министерство на образованието поддържа строг контрол чрез регистъра на студентите и холограмните стикери при дипломирането. През тези бариери и птичка не може да прехвръкне.
- И все пак, кажете ми поне няколко причини, поради които кандидат-студентите е добре да учат при Вас
- Гарантирана работа; талантливи професори; перфектно, бързо и отзивчиво обслужване от администрацията; практически насочено обучение – толкова наука, колкото е нужна за практиката; заплатени студентски практики чрез добрите ни връзки с бизнеса; посещения на студентите по програма Еразъм в десетки европейски университети; паркинг за студентските автомобили; стипендии; форми на обучение, които осигуряват възможност едновременно да се учи и да се работи, без да се напуска семейството – задочни, дистанционни и индивидуални.
- Какво ще пожелаете на кандидат-студентите?
- Каквито и реклами да видят, непременно да питат студентите, които вече учат във висшето училище, към което са се насочили, преди да вземат решение.
Пловдив, Русе, Велико Търново
www.uard.bg www.uard-ruse.bg www.vuarr.com www.vuarr-dist.com