Настояват парламентът да приеме стратегия за въвеждане на иновациите
“Трудно прогнозираме бъдещето, но това, което знаем със сигурност, е, че ще ни трябват създатели, хората да бъдат по-креативни от машините. Ще ни трябват и дигитални създатели. Неравенствата в бъдеще няма да бъдат между дигитални ползватели и неползватели, а между дигитални създатели и дигитални ползватели.” Това каза министърът на образованието Красимир Въ лчев на първата кръгла маса за дигиталното образование в България, организирана от “24 часа” и VIVACOM в партньорство с МОН и Столичната община.
Според министър Вълчев е необходимо образование, което
“обединява
дигиталните
умения с
креативността,
новите с традиционните умения, цифровото с аналоговото, техниката с човека, образование, което не убива, а развива емоционални и социални компетентности”. Той допълни, че най-масовите професии на бъдещето ще бъдат тези, които са свързани с работата с хора, грижата за човека, преживяванията, които изискват разбиране на човека, т.е. тези, които изискват хуманитарно образование и няма да бъдат заменени от изкуствения интелект.
В кръглата маса участваха още еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел, кметът на София Йорданка Фандъкова, зам.-председателят на парламентарната комисия по образование Милен Михов, шефката на регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева, основателката на Дигиталната национална коалиция Гергана Паси, директори, неправителствени организации и хора от бизнеса.
Национална стратегия за въвеждане на технологиите в образованието да бъде приета от Народното събрание, предложи Гергана Паси.
“Последната стратегия беше приета от МОН само с добри чувства и практически стои някъде на трупчета. Парламентът като политически субект трябва да застане зад този приоритет, да има измерими целии те да се следват, независимо кое правителство ще дойде на власт”, каза Гергана Паси. Според нея
уменията на
учителите трябва
да са основен
приоритет
преди техническото оборудване на която и да е класна стая.
“Въвеждаме компютърно моделиране от 3-и клас. Ще финансираме дейности по интереси за сметка на Оперативната програма “Наука и образование за интелигентен растеж” в областта на програмирането от 1-и до 7-и клас.” Така Красимир Вълчев обясни какво прави министерството му за дигитализацията на образованието.
Ще бъде
увеличен и броят
на паралелките
по информатика
в гимназиалния етап, като училищата бъдат стимулирани да изберат този профил.
Ще се разширява и програмата за обучение на гимназисти, които не са в паралелки по информатика, за придобиване на професионална квалификация приложен програмист.
“Ще мотивираме повече ученици да се включат в програмата. Надяваме се да включим 3000-4000 през следващите 2 г.”, каза още министърът.
Учебните програми се променят по такъв начин, че в тях да бъдат вплетени дигиталните компетенции във всички учебни предмети.
На дискусията бяха представени добрите практики на ултрамодерните дигитални центрове на 51-о средно училище “Елисавета Багряна” и 18-о средно училище “Уилям Гладстон” в София.
Искаме да
покажем
добрите
практики,
потърсете ни, покани учители и директори издателят на “Медийна група България” Венелина Гочева. Според нея трите основни теми са учителите, свободата им на преподаване и помощта на бизнеса.
Габриел: 6000 студенти
ще имат платен стаж
“Цифрова възможност”
Този месец стартираме “Цифрова възможност” – между 5-6 хил. студенти ще могат да стажуват 4-5 месеца в европейски компании. Стажът ще е платен от ЕК, а сумата е около 500 евро. Вече сме получили над 150 оферти от европейски фирми. Това съобщи еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел.
Габриел подчерта, че от 1000 завършили висше образование в сферата на IT само 24 са жени и едва 6 от тях продължават кариерата си в сектора.
Друга инициатива на ЕК е Европейската коалиция за цифрови умения и работни места. Българската коалиция е една от най-активните и за година и половина е предоставила образователни програми на 7 млн. европейци.
“През януари публикувахме план за действие за цифрово образование. България е изключително напред сред страните в Европа, ще се радвам другите държави да имат толкова инициативи. Там говорим за Wi-Fi в училищата, а това в България вече се прави”, каза Габриел и подчерта, че цифровите умения са приоритет №1 за нея.
Фандъкова: В 73 училища в София се учи IT от 1-и клас
В 73 столични училища се изучават информационни технологии още от първи клас, а в 36 има паралелки с такъв профил. Това съобщи кметът на София Йорданка Фандъкова на форума “Образование 4.0” на “24 часа” и VIVACOM.
“Образованието не бива да се дели на дигитално и недигитално, а на качествено и некачаствено. Качествено означава и формиране на дигитални умения и използване на технологиите в процеса на обучение. Винаги е имало значение в кое училище учиш и днес семействата сменят не само адреси, но и местоживеенето си заради най-добрите училища. Дигиталното образование има нужда от инфраструктура и среда, но най-важни са инвестициите в учителите. Затова трябва да има и обучение за тях, без значение от кое поколение са”, каза Фандъкова.
В София IT секторът е сред най-бързо развиващите се - формира 6% от икономиката. В него работят 41 хил. души.
Ще инвестираме 30 млн. лв. в модернизация на училища и детски градини, а ръководствата им имат свобода как да ги изразходват, за да направят модерна среда. Създаваме и лаборатория за иновации в подкрепа на младите хора, в която ще се включат и учители, каза Фандъкова.
Иновации!
Радослав Златков:
Децата са бъдещето,
а VIVACOM инвестира
в дигитализацията
на училищата
В цифровата платформа VivaHistory са качени
над 300 видеа, за да могат учениците да учат
интерактивно за българския бит, култура и история
“Децата са нашето бъдеще и това е причината VIVACOM да инвестира в развитието на дигитализацията в училищата. За нас образованието е кауза и не е акт, който се случва днес, а работим за нея години наред. Имаме страшно много инициативи за ученици и студенти.” Това каза Радослав Златков, главен технически директор и член на УС на VIVACOM, на форума “Образование 4.0” на “24 часа” и VIVACOM.
Той обясни, че проблемът с кадрите освен в образованието е и в бизнеса, а решението е партньорството. Разказа, че VIVACOM инвестира в “Техническа академия”, а нейните
най-добри
служители
водят лекции
в университетите. “Така се прави връзката с реалния бизнес”, обясни Златков. Това е програма на компанията, която дава възможност на млади инженери да развият теоретичните си знания с практически курсове. Подобна форма на дуално обучение VIVACOM има и в Професионалната гимназия за аудио, радио и телевизия “А. С. Попов”.
В цифровата платформа Viva History има повече от 300 филма и видеа. “По интерактивен начин се разказва за българската история, бит и култура”, похвали се той. Друг пример е и VivaCognita, която подпомага иновативното преподаване на информатика и математика в училищата. Онлайн платформата е с безплатен достъп за всички ученици в страната. “Разликата я правят хората, когато си партнираме ние можем да преминем презтрудностите”, категоричен бе Радослав Златков.
VIVACOM назначава над 40% от стажантите си, каза Златков и уточни, че в реална среда те прилагат това, което са научили в училище.
Много неща се правят в тази огромна екосистема, в която влизат образование, учители, съдържание, нормативна база и всичко е в името на детето, което е в центъра на тази система.
През миналата година
обучихме 6000 учители
Изводът от тази дискусия е, че всички заедно можем да подобрим цялостното образование. Нека да намерим форма за споделяне на всички добри практики, които бяха представени, и те да се изпратят на министерството на образованието, а ние с “24 часа” ще ги споделим, каза Мирослав Петров, главен директор “Продажби” и член на УС на VIVACOM.
18-те книги на младите и 18-те на възрастните на дигитален носител
Ще дигитализираме 18-те книги на 18-годишните, както и 18-те книги, които жури от възрастни авторитети предложи на младите, защото на прага на пълнолетието си е добре да е прочел. Очаквайте това да бъде следващият проект на “24 часа” и VIVACOM.
Това обяви издателят на “Медийна група България” Венелина Гочева.
Вестникът и VIVACOM официално обявиха инициативата “18-те книги на 18-годишните” през октомври миналата година. Тогава беше съставен списъкът с книгите, които 18-годишните определиха като любими.
В топ 18 влезе
един български
автор -
Антон Дончев
с “Време разделно”. В топ 4 на българските автори, любими на 18-годишните, са и Захари Карабашлиев с “18 процента сиво”, Людмила Филипова с “Мастиленият лабиринт” и Георги Господинов с “Физика на тъгата”. Оказа се, че съвпадението в топ 40 на двата списъка са 13 книги.
Година по-рано пък беше обявен списъкът, съставен от жури от 32-ма известни българи, и на читателско гласуване на сайта на “24 часа”.
“Моята представа за дигитализирано образование задължително преминава през безплатна анотирана библиография на всякакви книги и учебни източници, достъпна до всеки един ученик. Трябва
да има една
огромна
дигитална
библиотека”
Това каза главният редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев.
56 училища в София са
иновативни, в Пловдив
60% с облачни технологии
Иновативните училища в София са 56, а в Пловдив 60% вече използват облачни технологии. Това стана ясно на форума “Образование 4.0”, организиран от “24 часа” и VIVACOM.
“Технологиите дават шанс на децата да преосмислят предназначението на телефона и компютъра. Битката, която загубихме с присъствието на телефоните в клас, можем да обърнем в наша полза и да използваме интернет в образователната система”, каза Стефан Стоянов, зам.-кмет по образованието в Пловдив. Още тази година всички училища в общината ще са запознати с облачните технологии.
“Децата дори в основното училище от гледна точка на дигитални умения са в пъти по-добри от преподавателите си”, заяви зам.-кметът на Пловдив.
“Нашата мисия е образованието да бъде любопитно и интересно. Добрите практики трябва да станат популярни”, каза Ваня Кастрева, шеф на Регионалното управление на образованието в София.
“У нас няма достатъчно дигитално грамотни хора, затова бизнесът ги търси навън”, каза Светлин Наков, основател на фондация “СофтУни”. Той обясни, че трябва да се внедрят повече дигитални технологии и да се даде свобода на учители и ученици. “Във всяко едно учебно заведение има учител, който ще те накара да намразиш предмета”, каза още Наков.
“В сайта “Уча.се” има над 11 хил. уроци и тестове, които покриват над 98% от съдържанието на учебниците”, каза Дарин Маджаров, основател и управител на дигиталната платформа. В нея са се регистрирали над 480 хил. ученици, а 1300 училища ползват сайта директно в класната стая.