
Възпитаникът на Националната природо-математическа гимназия Звездин Бесарабов учи в 11-и клас, но вече е носител на редица награди. Наскоро бе отличен от най-голямото състезание за гимназисти, свързано с наука и инженерство в света – Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF).Той получи стипендия за следване в университет по избор от “Фондацията за надареност и креативност” на крал Абдулазис и неговата свита (Мохиба).
Проектът на Звездин показва как може да се прогнозира цената на криптовалутите. Чрез изкуствен интелект той анализира публично достъпната информация за всеки трансфер в съответната валута и на тази основа определя как ще се промени интересът към нея в бъдеще.
“Креативността ми харесва. През първия час по информатика разбрах как се създава код, запалих се, започнах да създавам различни кодове. Осъзнах, че без огромни ресурси и без дългогодишна подготовка човек може да създаде стойност. Направих различни научни разработки, които улавят липсваща ниша в информатиката. Опитват се да я запълват, като подобряват сегашното решение и създават нов метод”, казва Звездин.
Защо е важно да следим неговото развитие?
1. В 9-и клас успява да накара компютъра да пише ръкописно
Създава машина, която да разбере стила на всеки потребител и превръща написаното от него в ръкописен текст. Тя пресъздава натиск, скорост, различни аспекти на ръкописа. Изобретението може да помогне в професии, при които има голям обем на писане, както и на хора в неравностойно положение.
2. Планира да учи в Масачузетския институт по технологии или в Кеймбридж в Англия, а след това да се върне в България
Все още не знае кой от двата ще избере, тъй като смята, че решението е много важно. Не било въпрос на класация, в която проследяваш челните места. “Аз искам да се развивам в България, контактите, които съм изградил, името ми ще ми помогнат в кариерното развитие. Имам изградена основа, това е по-голям плюс, отколкото евентуално леко повишената заплата в чужбина”, казва той. И добавя, че много компании аутсорсват дейностите си в България. Затова било възможно и у нас да се получава добра заплата.
Имало обаче и други фактори - дали в чужбина ще се чувстваш по-щастлив, ще намериш ли среда, приятели. Тук ще се чувствам по-щастлив, искан и добре дошъл, казва Звездин.
3. На състезание не е най-важна наградата, а срещата с други участници
“Всеки от участниците е изключително умен. При комуникация може да дадат идеи, за да развиваш проекта. Най-ценното са тези контакти”, обяснява Звездин.
На последния конкурс са присъствали представители от различни спонсорски организации, които имат отделно жури, следят проектите.
4. Учи се сам да свири на пиано
Интересите му са разнообразни, а а тоиз към музиката - специфичен. Желае един ден да създава инструментална музика.
5. Мечтае да полети със собствен парамотор
“Опитвам се да събера средства да си купя парамотор - вид парапланер, но с перка. Мечта ми е да летя, ще се радвам да го направя”, казва Звездин. “Обичам да пътувам, да гледам неща от високо - всякакви гледки. За това имам страст и желание да летя”, добавя ученикът.
6. Определя мисленето си като различно и абстрактно
“Стремя се да бъда по-рационален човек, да мисля какво правя и дали решението ми е най-коректното”, обяснява той.
Желанието му е да е обективен, да мисли за това, което прави, и да не оставя емоциите да го контролират. Но допълва, че не ги възпира напълно, защото без тях човек няма да е щастлив.
7. Нов модел на обучение, за да не отегчава младите хора
Според него образованието трябва да е фокусирано върху разбирането на материала, а не просто запаметяване на факти, които се забравят след теста в училище. То трябва да е индивидуално и съобразено с ученика. Предметите трябва да се вземат с различна скорост, казва той. Трябва да се набляга на минимално количество теория и предимно на практика и упражнения. “Трябва да се покаже необходимостта от знанията за определената материя. А не както в момента младите се питат кога определена информация ще им послужи”, казва той.
Според него сега учениците биха приели всякаква възможност да не са на училище, не защото не искат да учат, а защото учебният процес ги отегчава до такава степен, че вече асоциират думата “учене” с “мъчение” . “Убеден съм, че всеки човек би изпитал желание за знания, стига системата да му позволи да реализира това влечение”, казва той.
Тя не била променена от първоначалното си съществуване. Мнението му е, че типът работа, за която училището първоначално е създадено да ни подготви, е в процес да бъде заменена от машини. Изисква се сложна, но нужна коренна промяна, за да може да се акцентира върху развитие на мисленето и креативността – нуждите на модерния свят.
Според него бъдещето на човечеството зависи от образованието. Много хора се оплакват от некомпетентни управляващи и от изцяло оглупяващи нациии. Такъв бил стереотипът за Америка например. Всичко това можело да се реши с по-добро образование.
Това ще намали престъпленията, корупцията, ще позволи на човечеството да обърне сериозно внимание на актуалните световни проблеми, които ако продължим да пренебрегваме, съвсем скоро може да изчезнем като вид.
8. Социалните мрежи са бизнес и с тях трябва да се внимава
Направени са така, че хората да ги ползват все повече и повече, твърди Звездин. Но развивали чувства като завист. Пример дава с тийнейджърките, които опитват да постигнат нереалистичен идеал за красота, натрапван именно от социалните мрежи.
“Целта им е да загубиш възможно най-много време в тях. Хората търсят признание от другите. Постват нещо и очакват много лайкове. И ако това се случи, са щастливи, ако ли не, някои изпадат дори в частична депресия”, казва той.
9. Действа по списък с приоритети, защото обича да се справя навреме
В свободното си време мисли как да развие проекта или да подобри презентационните си умения. Чете предимно техническа литература, иска да е в крак с новостите. Следи научни публикации, чете и философски текстове. Обръща внимание и на медицината - за да разбере как последните проучвания тълкуват функцията на човешкия мозък или изграждат лек за ново заболяване.
10. Бил е на стаж в ЦЕРН
ЦЕРН организира стажантска програма, за която се избират най-изявените български ученици с интереси в сфери като физика, математика и информатика. Целта е младите хора да се запознаят с ЦЕРН, неговите дейности, както и лично да усетят как е да развиваш науката в ЦЕРН.
Като стажант там той успява да допринесе за създаването на софтуерно проследяване на състоянието на най-големия суперкомпютър в ЦЕРН. Тази програма може да се използва за откриване на проблеми или подобряване на ефикасността на системата. Той успява да види експерименталната апаратура, свързана с големия ускорител, фабриката за антиматерия и експерименти с тежки йони.