
До края на мандата на комисията “Юнкер” България ще бъде приета в Шенгенското споразумение, но само по въздух.
Това съобщи ексклузивно “24 часа” в сряда, позовавайки се на високопоставени източници в Брюксел. Евровотът е през май. Добрата новина вече била намекната пред премиера Бойко Борисов и пред шефа на комисията по сигурност в Народното събрание Цветан Цветанов. След приемането ни в Шенген по въздух паспортните проверки по летищата за българи ще се премахнат изобщо, а пътници от и за София вече няма да минават през граничен контрол, на летищата в Европа ще се отива директно до лентите за багажа. Сега контролът е формален, но все пак не можеш да се качиш на самолет, ако не покажеш лична карта или паспорт. Това ще изчезне. Пътниците ще вървят по коридор “Шенгенски държави”, който е различен от сегашните “ЕС” и “Не ЕС” и изобщо няма да са длъжни да показват каквато и да е легитимация освен билет или бордна карта. Това ще доведе и до преместването към по-некрайни гейтове, защото сега пътниците от България се изтласкват по крайните, за да не се смесват с шенгенските пътници, и ще облекчи трансферните полети. В момента пътниците от България са принудени да изминават големи разстояния пеша, за да стигнат до втория полет.
България няма да бъде в сухопътния Шенген заради мигрантския натиск. Ние сме външна граница на ЕС и ако влезем в сухопътния Шенген, мигрантите, веднъж влезли, ще отиват без паспортен контрол навсякъде из Европа. Теоретично те биха могли да се възползват и от самолетния транспорт, но тъй като са бедни и отчаяни хора, те отбягват въздушния транспорт. Вървят пеш или с трафиканти и преминават по зелена граница. Ако се приеме и сухопътният Шенген, означава между България, Румъния и Гърция изобщо да няма кпп-та. Вероятно биха възникнали нови шосета там, където днес все още няма пунктове, като например при Рудозем или при Кайнарджа. Когато се движиш по т.нар. “Алпенщрасе” - високопланински панорамен път в Бавария, няколко пъти се преминава на австрийска територия, без това да изисква каквито и да било действия или формалности, макар да няма аншлус, както по времето но Хитлер. При нас преминаването от Атина до Констанца би станало така, защото сухопътната граница с Румъния е вътрешна в ЕС и ако и двете страни влязат в Шенгенското споразумение, ще могат по суша да се движат напълно неограничено. Това не се отнася за река Дунав, която е външна граница и на мостовете и фериботите, граничният контрол ще остане.
Което ще е голямо облекчение за народите, но заради бежанците е неприемливо за повечето европейски страни.