
49-годишният жител на Хасково Тодор Бойчев се възпротиви на масовата практика у нас банките да посредничат при заплащането на държавни задължения, такси и услуги.
Офицерът от резерва по авиационно въоръжение във ВВС внесе документи за нова шофьорска книжка, като заобиколи банковото гише и плати на държавата с гербови марки. Борбата му продължи няколко месеца, преди да успее да се пребори с бюрокрацията.
Освен военно образование Бойчев е завършил и политология в Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”.
В момента работи като застрахователен агент.
“Станах юрист без време и по неволя.”
Така обобщава днес 49-годишният бивш офицер от ВВС Тодор Бойчев.
Борбата на хасковлията със системата започна на 15 октомври м.г. и малко преди началото на тази година той я ознаменува с победа. На 21 януари трябва да получи подновеното си свидетелство за правоуправление, без да е платил и стотинка такси за комисиони.
“Банките в България са окупирали държавните гишета, тъй като самата държава играе за тях и така ощетява гражданите си. Не може в нормална страна да съществува ситуация, в която например да дължиш 1 лев за Данък общ доход, а да трябва да платиш за превода през кредитна институция 1,50 лв.
По този начин държавата рекетира гражданите, като ги кара да плащат с посредничеството на банките”, твърди бившият активист на офицерската легия “Раковски”, който сега работи като застрахователен агент.
Митарствата и схватката му с бюрокрацията започват на гишетата на КАТ в Хасково.
“Държавните таксови марки са законно платежно средство. Купих 5 такива ценни книги с номинал от по 5 лв. и с тях облепих документите за нова шофьорска книжка”, разказва Бойчев.
Естествено, служителката върнала книжата: “Ние не знаем, че такова нещо може да съществува. Идете при моите началници”, посъветвала ангажираната в МВР дама.
“Направих заверено с електронен подпис запитване в дирекция “Български документи за самоличност” в МВР. Оттам ми отговориха, че е възможно да внеса в хазната дължимите 25 лв. по този начин”, продължава авиаторът.
“Не можем да оправим компютърната програма, за да ви угодим. Вие ни разигравате.
Ако искате, ние ще платим комисионата на банката”, предложили служители на КАТ вече на по-високо ниво.
“Аз, естествено, отказах и твърдо бях решил да се боря докрай. Зарових се в законите и наредбите.”
Следващите седмици преминават в оборотно пращане на жалби и сигнали. Отговорът на ОД на МВР в Хасково на искането за покана да отиде, за да връчи заявлението по образец, е: “Не можете да бъдете поканен, тъй като свидетелството за управление на МПС не е задължителен документ.”
Депеши летят към тогавашния зам.-министър на МВР Павлин Димитров, новия омбудсман Константин Пенчев, шефа на комисията за защита от дискриминация в парламента Кемал Еюб.
Междувременно в групата на Бойчев във фейсбук “Държавни такси и гербови марки” се присъединяват нови членове. Мнозина декларират, че от тази година започват да заобикалят банките и ще плащат на държавата по вече проверения от Бойчев начин.
“От в. “24 часа” в рубрика за активния потребител разбрах, че годишно от този род дейност в банките влизат към 500 млн. лв.”, уточнява бунтарят. “Проблемът е, че от 1996 г. досега няма единна регулация на държавните финанси. Така е, тъй като няма издадена наредба по чл. 29, ал. 4 от Закона за устройство на държавния бюджет, тоест има правна празнота по тази материя.
Законът гласи, че министърът на финансите и управителят на БНБ отговарят за касовото изпълнение на държавния бюджет. А в предходната алинея на този член е записано, че касовото изпълнение на държавния бюджет е безплатно. Това разбрах от отговор на подуправителя на БНБ Димитър Костов и с тази принципна позиция тръгнах да се боря”, обяснява още Бойчев.
Още на 24 февруари 2010 г. излязохме с материал “Таксите на каса, държавата гази закон”. В публикацията шефът на асоциация “Активни потребители” Богомил Николов поиска навсякъде в държавните учреждения да бъдат разкрити каси за директно плащане в брой и се закани да съди съдилищата, които откажат.
Днес хасковлията признава, че до голяма степен неговото решение да се възпротиви на системата е било провокирано именно от статията:
“На 3 декември пуснах втора поред жалба до вътрешния министър Цветан Цветанов. Акцентът в нея бе, че вече съм платил на държавата с държавни таксови марки и парите на практика вече са влезли в хазната. Изглежда, по веригата някъде проработи мисленето, че г-н Бойчев си е платил.”
Хепиендът идва на 20 декември, когато пощальонът носи препоръчано писмо на тъжителя. То е от ОД на МВР в Хасково и съдържа чаканата покана за внасяне на документите по образец.
Облепеното с гербови марки заявление е прието, а банково гише е изпуснало 3-те лева за превода.
На 21 януари обаче пред Тодор Бойчев се изправя ново препятствие: за новото синьо талонче към книжката ще му поискат държавна такса от 1 лев. За да си го получи обаче, на банково гише ще му вземат още 50 ст. за превода.
“Не е ли парадокс банковият превод да струва 50% от цената на услугата? Категоричен съм, че отново няма да платя през банка. Няколко месеца се мъчех да намеря текста на инструкция №6 на финансовото министерство, която урежда как се плащат държавните такси. Ситуацията придоби своя завършен абсурд, когато се наложи аз да обяснявам на чиновниците как може да се плати, вместо да е обратното.
Не е най-нормалното в която и да било инситуция - КАТ, НАП, НОИ, Агенция по вписвания, съд да има видни инструкции за възможния ред и начин на плащане, в които изрично да е упомената и възможността това да стане с държавни таксови марки”, попита още Бойчев.
Той настоява гражданите да се дадат нови, съобразени с информационните, компютърните и интернет технологиите възможности, които да улеснят хората при уреждането на финансовите им взаимоотношения с държавата.