НА ЖИВО: Пленарно заседание на депутатите от 49-ото НС

Видео Подкаст image/svg+xml

Заради физиката Александър от Казанлък остава без лятна ваканция

Деветокласникът и двама негови съученици заминават за лабораторията на проф. Теньо Попминчев в Сан Диего

Деветокласникът от природо-математическата гимназия “Никола Обрешков” в Казанлък Александър Проданов няма да има дълга ваканция, отдалечава се и мечтата му да отиде на море.

От 6 до 15 юли той ще бъде в отбора на България за международната олимпиада по физика в Израел, на 26 август заминава за 20 дни в лабораторията на проф. Теньо Попминчев в Университета на Сан Диего, САЩ.

Проф. Попминчев, който е възпитаник на знаменитата школа по физика на казанлъшкия учител Теодосий Теодосиев и преди време бе обявен за един от най-перспективните млади учени в света, покани на гости в лабораторията си трима ученици от математическата гимназия в Казанлък - Александър Проданов, съученика му Александър Глушков и с година по-големия от тях Стилиян Иванов.

Тази покана никак не е случайна. Деветокласникът, също както професора някога, е част от школата на Тео. От известно време учителят от Казанлък и професорът от Сан Диего работят заедно по обща програма, заедно организират и олимпиади по физика. В България учениците на Теодосий решават същите задачи, които Попминчев дава на студентите си в САЩ. Не е тайна, че нашите много често се справят по-добре от американските си съперници.

Тъкмо покрай тези съвместни олимпиади проф. Попминчев бил впечатлен от резултатите на тримата ученици и ги поканил да поработи с тях в САЩ.

“Обеща да ни покаже новостите в експерименталната физика, тъй като материалната му база там е богата. Докато тук сме по-добри на теория и залагаме основно на листа и молива. Каза, че трябва да сме конкурентоспособни, когато дойде времето”, казва ученикът пред “24 часа”.

Най-напред майка му завела Александър в школата на Тео, когато момчето току-що било завършило II клас. Усетила интереса му към точните науки и решила да го включи в отбора на най-известния учител по физика.

Тео ги приел, но само след час възкликнал с типичното си чувство за хумор: “Добре, ама Александър не е учил висша математика!” И посъветвал техните първо детето им да се заеме с математиката.  

“Така тръгнах от учител на учител. Бях в III клас, но учех с 4-класници. Бяха ме похвалили, че зная формулата на квадратните уравнения, макар все още да не ги разбирах. Днес по математика вече съм на нивото на студентите от III курс”, разказва за себе си Алекс.

В школата си Теодосиев го приел, след като момчето завършило VII клас.

“Съществува стереотип, според който природните науки са трудни - за повечето хора те са абстрактни. Но се оказва, че физиката е навсякъде край нас”, обяснява за любимата си наука Александър.

Той може с часове да говори за нея. Както за това, че физиците знаят поне 12 начина, с които да разберат чрез законите на физиката дали една диня е узряла, така и за противоречието между общата Теория на относителността, открита от великия Айнщайн през 1915 г., и все повече набиращата днес скорост квантова теория на полето.

За олимпиадата в Израел Александър бе на двуседмична подготовка при професори от СУ “Св. Климент Охридски”. В българския отбор са общо 5 човека, сред тях ученикът от Казанлък е най-малкият. От опит момчето вече знае, че на подобни олимпиади времето на участниците е много натоварено - домакините винаги са любезни и се стремят извън задачите да покажат на своите гости красотите на страната си.

“Затова не зная дали ще ми остане време да погостувам и на новия български посланик в Израел Румяна Бъчварова”, признава Александър. Любопитен факт е, че те са близки роднини, защото родът на младия физик по майчина линия е от град Шипка, а неговият дядо и дядото на Бъчварова били братя.

За Александър подобни международни олимпиади са и място за сверяване на часовника и поддържане на формата.

“По принцип олимпийските задачи са винаги по-лесни от другите, които решавам в ежедневието си, защото са измислени така, че все пак да бъдат решени за определен период от време”, разкрива 9-класникът. Тази година в началото на юни той вече се завърна от европейската олимпиада по физика, която се проведе в Рига, Латвия, със сребърен медал. В нея са участвали 180 ученици от 36 държави.

Алекс беше там заради уникалния си математечески подход, който използва при решението на експерименталните задачи по физика, обясниха негови преподаватели. А самият Алекс обяснява: “Преди 30-40 г. математиката е създавала инструментите на физиката, сега за нуждите на физиката се създава математически апарат.”

Малко преди това момчето пътува до Португалия за XVII олимпиада по природни науки на Европейския съюз EUSO, която се проведе в Алмада. 

Оттам също се завърна със сребърен медал. В Португалия страната ни участва с два отбора по трима ученици - физик, химик и биолог, на възраст по-малка от 17 г., съгласно регламента на състезанието. Участниците решаваха екипно експериментални задачи с изследователски характер, свързани с качествата на корка като природен материал и използването на ресурсите на океана за добиване на енергия и за опазване на природата.

Сребро Александър завоюва и миналата година, когато беше в VIII клас и участва успешно в математическа олимпиада в Тайланд.

За тези си успехи той е благодарен и на учителите си по физика и математика в гимназията Георги Бяндов и Евгени Георгиев.

След 10 г. ненавършилият все още 16 г. Александър - той е зодия Скорпион, си представя, че ще бъде млад учен в някой университет. Най-вероятно в чужбина, където иска да учи след гимназията. Може и в САЩ при проф. Теньо Попминчев, но засега няма нищо сигурно.

Освен това за физиката Александър казва още: “Разбирам физиката качествено, но за количествено работя сега.” После пояснява: “Качествено означава, че разбирам идеите на физиката. Количествено - че търся математиката като ключ към тези идеи.”

У дома по собствено желание Алекс се е заел да реши друга амбициозна задача. Когато бил в VII клас, учителят Тео му дал двутомния учебник на Максим Максимов “Увод в университетската физика”.

“Това са две книги по 250 страници всяка, които обобщават училищната физика - тази, която се учи в училище. Това е цялата основа на съвременната физика. Но явно поради липса на място авторът, който всъщност е биолог, е спестил доказателствата на много от законите.

И аз сега съм се заел да изведа тези закони, а това е сравнително трудна работа, защото се изисква сериозна математика. Разбира се, постулати във физиката има, но изводите не трябва да се приемат наготово. Тук е идеята за съмнението, човек трябва да се съмнява във всичко, особено в науката”, категоричен е ученикът.

С английския език е много добре, сега се е заел да учи и руски, тъй като много от достъпните му учебници по физика са издадени на този език. Като всеки физик чрез съмнението Александър отговаря и на вечния въпрос дали Бог съществува.

“Аз не мога да докажа нито че го има, нито че не съществува. Това не пречи на човек да вярва, още повече че религиите дават много морални уроци”, смята момчето.

Разбира се, времето му не минава единствено пред компютъра и над учебниците. В свободното си време Алекс слуша класическа музика и обича да се разхожда в околностите на град Шипка, където времето е спряло. И да чете книги. Предпочита тези, които на пръв поглед са непретенциозни, но крият дълбока мъдрост и философия - “Пътуванията на Гъливер” на Джонатан Суифт или “Тайнственият остров” на Жул Верн.

“Гъливер го дават на 4-класниците да го четат като приказка, а всъщност това е произведение от XVII век с много подтекст в себе си”, обяснява Александър.

Автор на статията

Ваньо Стоилов Ваньо Стоилов


Споделете статията

Четете още