Общинари проучвали опита във Виена и искат да ги няма на тротоарите
София въвежда регламент за електрическите тротинетки, след като стотици столичани вече кръстосват улици, паркове и тротоари с двуколесните превозни средства, които са на мода в Западна Европа от няколко години насам.
Освен това четири фирми - две български и две чужди, искат да започнат да предоставят под наем електрически тротинетки в столицата.
“Регламентът
ще е готов до
1-2 седмици Подготвяме споразумение между Столичната община и операторите, които ще предоставят споделени електрически тротинетки”, обясни общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.
Той е проучил опита на Виена в тази сфера, като целта е в своя регламент столицата да избегне проблемите, появили се при предоставянето на тази услуга в други големи европейски градове. Във Виена има 7000 е-тротинетки за споделено придвижване, като там е въведено ограничение и една компания може да предлага под наем до 1500 двуколесни превозни средства.
В София ще се обособят над 200 места за паркиране на е-тротинетки и велосипеди. Те ще са в синята и зелената зона за паркиране.
“Искаме да има регламент, който да не позволява да се оставят навсякъде и да пречат. Операторите на услугата ще решат дали това да се регулира с глоба, ако е-тротинетката не бъде оставена на определените места, или по друг начин.
Те няма да могат
да се движат по
тротоарите, за да
предотвратим
инциденти с
пешеходци,
а само по пътните платна и велоалеите. Ще бъдат приравнени с велосипедите”, добави Зарков.
Освен това София въвежда и ограничение на скоростта от 25 км в час, с което ще трябва да се съобразят каращите електрически тротинетки.
Две от фирмите, проявяващи интерес към предоставяне на услугата, имат готовност да я стартират веднага. Всяка от тях била готова да започне с между 200 и 300 е-тротинетки. Все още не е ясна цената на услугата, но неофициално се коментирало левче на минута. Вероятно обаче тя ще бъде намалена значително, тъй като фирмите тепърва ще си правят проучване, за да я определят.
Столичните общинари ще подготвят и предложения за законодателни промени, тъй като е-тротинетките отсъстват в сегашния регламент за движение по пътищата. В Австрия услугата се предоставяла от 2 г., но в края на миналата година правилата за е-тротинетките са уредени в закона, а в Германия такъв регламент бил приет преди месец.
Студенти, юпита и IT специалисти най-често използват возилото с малък елдвигател, но не липсват и служители от държавната администрация, както и общинари. Все повече хора се възползват от най-новата тенденция в градската мобилност.
“Не се потиш,
както с колелото Стигаш сравнително бързо на големи разстояния, вместо да се тъпчеш в градския транспорт. Бързо и лесно я сгъваш и влизаш в метрото, ако се наложи. И засега си интересен, защото още не е толкова масово”, изрежда предимствата на електрическата тротинетка мъж, с когото разговаряме, докато чака да премине на зелен светофар заедно с останалите пешеходци.
Електрическата тротинетка не се регистрира и Законът за движение по пътищата не я лови, освен ако не получи глоба като пешеходец. “За нас елтротинетката е като скейтборда или ролковите кънки”, казват служители на Пътна полиция. Инциденти с хора на електрически тротинетки са единични случаи, както и случаите на напрежение между тях и пешеходците.
“До миналото лято ходих на работа с колело. Велоалеите - там, където ги има, се превърнаха в паркинги, а шофьорите не ни пазят. Габаритите на колелото са по-големи, по-трудно се слаломира между пешеходци на тротоара. С електрическата тротинетка нямам такива проблеми.
Стигам с 8
минути по-бавно
до работа,
но е далеч по-сигурно и приятно”, разказва IT специалист, който от няколко месеца не слиза от возилото и дори го ползва при посещение на нощни заведения. Компактните размери на тротинетката, когато е сгъната, позволява да бъде със собственика си навсякъде.
На пазара вече има достатъчно предлагане на електрически тротинетки. Масово обаче потребителите ги поръчват онлайн от страната и чужбина. Цената е от 500 лв. за най-елементарния модел с малък капацитет на батерията до над 3 хил. лв. за такива с по-голям размер на гумите и съответно на акумулатора. Зарежда се за 3 до 5 часа вкъщи, а електроенергията, необходима за това, струва стотинки.
Масовите модели
развиват
максимална
скорост 20 км/ч, което означава, че по цялата ул. “Граф Игнатиев” например тротинетката ще стигне по-бързо от началото на ул. “Алабин” до Борисовата градина.
Едно от ограниченията на моделите е пробегът, който може да се измине с едно зареждане. Той е от 20-25 км, след което трябва отново да се включи в мрежата. За сметка на това водачите не правят никакви физически усилия освен балансиране. Както и велосипедите, електрическите тротинетки имат предно и задно окачване, светлини за нощно каране, механични и електрически спирачки.
Теглото на устройството е 10-12 кг, колкото скъпа китара от качествено дърво например.
Според търговци обаче изборът на модел зависи от маршрута на движение. Ако се минават около 3 до 6 км в града, може да се купи и по-лек вариант на тротинетката - до 7 кг, което я прави още по-лека и удобна за пренасяне и комбинирано движение по маршрута с метро, автобус и дори автомобил. Повечето модели обаче не могат да се ползват от пълни хора - издържат до 100 кг. В този смисъл няма как да повозите и гаджето, както на рамката на колелото например.
“По малките модели са с по-малки гуми. По паветата например не е удобно да ги караш. Трябва гладка повърхност. Тези с по-големите гуми са по-проходими, но са и по-скъпи”, казва собственик на елтротинетка от Пловдив. Преди да купи своята, е ползвал такива под наем. Струва 40 лв. на ден ( с депозит от двойно повече), но за това получава карта на града, предпазни средства като каска и наколенки. Услугата е достъпна за хора над 16 г. при задължителна застраховка за деня и показване на лични документи.
В Европа – таван на
скоростта и солени глоби
Сред аплаузи на природозащитници и ропот на шофьори, колоездачи и пешеходци от 15 юни Германия разреши електрическите тротинетки по градските улици. Но за любителите на този екологичен транспорт се въвеждат строги правила. Те трябва да са над 14 г. и да не фучат с над 20 км/ч. Могат да се движат по велоалеите и пътищата, но не и по тротоарите. Задължително е тротинетката да има светлини и звънец. Глобата за нарушителите е от 70 евро за липса на лиценз до 15 евро за каране в забранени зони или паралелно с друга тротинетка. Тези без застрахователен стикер ще се наказват с 40 евро.
Регулациите за е-скутерите в много държави от ЕС все още са в зоната на здрача. През 2016 г. Брюксел одобри ползването им по европейските улици, но
остави всяка
страна да
определя сама
правилата за
движението им
Оттогава в държави и градове по въпроса се водят горещи дебати, тъй като броят на инцидентите с тротинетки расте, те често предизвикват транспортен хаос и застрашават пешеходците.
Откакто Виена ги разреши миналия октомври, там над 200 души пострадаха. В Испания само за 2018 г. ранените са 272-ма, а 5-има починаха. В Париж, където кръстосват над 20 000 возила, от 2017 насам
са пострадали
над 700 души
Парижкото кметство забрани движението на захранваните с батерия превозни средства в пешеходните зони. Пускат ги в алеите за джогинг, но при скорост до 6 км/ч. Във велоалеите им отпускат до 20 км/ч, но искат книжка за управление на мотоциклет. Глобата за каране на тротоара е 125 евро, а за паркиране извън разрешените места – 35 евро.
В повечето държави допустимата максимална скорост е 20-25 км. Проблемът е, че тя е твърде висока за пешеходните и велоалеите и твърде ниска за повечето шосета. Някои вземат крути мерки – Барселона практически отряза тротинетките от центъра на града – не ги допуска на специалните алеи и глобява 100 евро за нерегистриранролер.
Холандия ги прогони от трасетата за колоездачи и ограничи издаването на разрешителни за ползването им. През май шведското транспортно министерство поиска моторизираните тротинетки да се забранят след поредната жертва – 27-годишен младеж.
Крути мерки се вземат и срещу фирмите за скутери под наем, които бързо се роят и вече действат в над 20 европейски града в 10 страни. Наскоро Мадрид заплаши да затвори тези без редовни документи, ако до 72 часа не се легализират. Париж обмисля да съкрати броя на операторите за наемане на е-ролери, които там са цели 12 - повече, отколкото в САЩ.
Лисабон пък
въведе глоба
от 300 евро
за онези компании за споделени тротинетки, които ги подреждат по тротоарите и други обществени места в центъра на града. Те трябва да поемат и разходите, които общинските служители са направили, за да отстранят возилата.
Великобритания единствена от големите държави в Европа още не е разрешила движението на електрически скутери. Те може да се карат само на частни терени, и то с разрешение на собственика.