
Въпросът става все по актуален тези дни с изявеното намерение на правителството да изгради държавни бензиностанции, с които да допринася за етичен контрол на цените и маржовете при горивата.
Колко струва изграждането на 1 бензиностанция - задаваме този въпрос на Иван Иванов, управител на ПРОМОДУЛ ЕООД - специализирана фирма, предлагаща цялостен инженеринг при оборудване на търговски и ведомствени бензиностанции. Фирмата е с над 21 години опит в бранша, изпълнените обекти на територията на цялата страна са над 400. Производствената база е в град Павликени, България.
Разбира се въпросът, който задаваме на г-н Иванов, не е точен - поради факта, че няма нужната конкретика и специфични детайли като:
Какъв тип бензиностанция ни интересува, колко вида горива ще се предлагат на обекта, с надземни или подземни резервоари ще бъде и с каква вместимост. От значение е също и колко колонки ще има на станцията.
Повечето от познатите ни обекти по пътищата в България, са големи станции, с много бензиноколонки, с хубави магазини и кафета, с голям брой обслужващ персонал.
По европейските пътища от доста години насам има изградени и наложени, като много функционални и друг тип обекти Self-service. Те са по-малки, без магазинна част и без персонал.
Мнението на Иванов, е че голямо бъдеще в България имат точно такъв тип обекти, функциониращи на самообслужване. Инвестицията и разходите са много по-малки. Това е причината съвместно с опитен екип да проектират модулна бензиностанция за горива тип контейнер марка “City Oil”. Вече изграждат и първия такъв обект.
На така зададения от мен въпрос колко струва 1 бензиностанция, управителят на ПРОМОДУЛ ЕООД отговори:
“Наша основна цел e да предоставим за всеки клиент конкретни цялостни или индивидуални решения. Дългогодишният ни опит в бранша (от 1999 г.), както и получените от клиенти референции дават основание на екипа ни да има самочувствие, с увереност да консултира и да реализира изпълнението на всеки проект. Конкурентните ни цени в съчетание с високото качество са постигнати в резултат на много натрупан опит, дългогодишна непрекъсната комуникация с клиентите с цел опознаване на нуждите и задоволяване на изискванията.
Конкретика по цената можем да дадем след цялостно проучване на терена, идеята на обекта и оптималните начини на реализацията му, но мога да ви кажа, че препоръчвам инвестиране в обект Self-service, цялото технологично оборудване с монтажните дейности, може да струва и по-малко от цената на един камион само 138 200 лв. Имаме опит и можем да го произведем за два месеца.”
По този начин идеята на правителството за 100 обекта поддържащи ниски маржове, с цел подпомагане на етичното регулиране на цените на горивата за крайния потребител, не е неосъществима и не би струвала много на българския данъкоплатец. Допълнителен положителен икономически ефект за страната ни би имало и ако оборудването за тези бензиностанции е произведено тук, в България.