
Така Great Wall печели търга
Специализираната прокуратура започва разследване по доклада на ОЛАФ
Специализираната прокуратура започва разследване по доклада на ОЛАФ за установени нередности в обществената поръчка за 290 полицейски джипа от 2017 г., съобщи държавното обвинение. Преди ден от службата, която разследва злоупотреби с европари, обявиха, че
МВР трябва да
върне 6 млн.
евро на ЕС
заради подменена специфика на поръчката. Вместо високопроходими джипове, нужни за справяне с миграционния натиск по границата, били купени и джипове за градски условия. Фирмата победител е “Българска автомобилна индустрия” на бизнесмена Гриша Ганчев.
Материалите са прикрепени към делото за търговия с влияние, което се води срещу президентския секретар по правни въпроси и антикорупция Пламен Узунов и бизнесмена Пламен Бобоков. Причината - по делото освен търговия с влияние се разследват корупционни и длъжностни престъпления.
Според ОЛАФ именно по времето, когато Узунов е служебен вътрешен министър, били подменени условията на поръчката. В доклада много пъти освен неговото име се споменавало и това на правния му съветник като служебен министър адвокат Вера Митрева. Тя оглавявала тръжната комисия. (Интервю с нея виж долу). По думите ѝ обаче всички въпроси трябва да бъдат отправени към екипа на Валентин Радев, който сега е депутат от ГЕРБ.
Той е вътрешен министър през 2018 г., когато е подписан договорът. По този повод ГЕРБ обяви в своя позиция: “Разследването на ОЛАФ е за подготовката на процедурата за обществената поръчка и промяната в заложените в споразумението с ЕК критерии за доставка на високопроходими автомобили за полицията”.
“МВР не е имало
как да не
подпише
договора в
началото на
2018 г.,
защото преди това поръчката е била обжалвана пред две инстанции, включително и ВАС, и е потвърдена и от двата органа”, казаха още от управляващата партия.
Освен това българската прокуратура е уведомила и европейската, оглавявана от Лаура Кьовеши. Причината - разследването на ОЛАФ засяга европейски средства, а институцията, оглавявана от Кьовеши, се занимава точно с корупция с европари.
Дали тя ще се захване с разследване на тази поръчка, решава единствено новосъздадената институция. Самата Кьовеши заяви преди месеци, че европейската прокуратура ще се заеме с 3000 случая от 2017 г. досега. По неофициална информация институцията вече е искала сведения и за случаи от България.
Засега е сигурно само, че след приключване на разследването ОЛАФ ще бъде уведомена за резултатите. Според запознати промяна в обществената поръчка е дала възможност на “Българска автомобилна индустрия”, която е представител Great Wall, да спечели търга за 270 джипа за Националната полицията. Той е позволил те да са изцяло сглобяеми, а не с една основа, към която се прикрепят елементи – т.нар. шаси.
Освен това били намалени техническите изисквания и обърнати тежестите. Така цената вместо 40 станала 60% за сметка на техническите параметри. Намален бил стандартът, който първоначално бил Евро 6. Спад имало и в изискването за спирачки и мощност.
Кубатурата пък
била намалена от
180 на 130 кубика Така на практика вече не само те отговаряли на изискванията, но и всички SUV. Именно това е проблемът, с който се захваща ОЛАФ - защо са купени SUV автомобили, а не високопроходими. Така на практика единствените SUV, които не отговаряли на новите изисквания, били “Дачия Дъстър”.
При променените изисквания печелившата оферта била 11,5 млн. лева и е отправена от “Българска автомобилна индустрия”, която през 2017 г. сглобява Great Wall у нас. Най-близкото до нейното предложение било с 8 млн. лв. по-скъпо. А по технически параметри Great Wall били на последно място.
Заради промяната в спецификациите, станала по времето на Узунов обаче, това не било толкова важно. Благодарение на нея МВР платило вместо почти 30 млн. лв. без ДДС 60% по-малко. В мотивите си за избора е посочено като предимство и това, че предложените автомобили се сглобяват в България, което намалява стойността им.
Накрая джиповете излезли 6,5 млн. лв. Толкова иска ОЛАФ. “24 часа” потърси службата, но оттам поискаха писмени въпроси. Ще публикуваме отговорите им, когато ги получим.
Адвокат Вера Митрева:
Поръчката е разработена
преди служебния кабинет, а
договорът е сключен след нас
АНА МИХОВА
- Адвокат Митрева, в доклада на ОЛАФ се появи и вашето име.
- Докладът не ми е известен, но предполагам, че се споменава името ми.
- В него се говори за променени условия, били купени различен вид джипове.
- Това е специфична материя, не знам защо влизат в детайли. Основното е, че договорът е сключен година след края на мандата на министър Пламен Узунов. Обществената поръчка е приключила по време на неговия мандат, но след това започват обжалвания на резултатите. Две институции - КЗК и ВАС, потвърждават, че тя е законосъобразна. След това минават около 9 месеца и договорът е сключен чак на 22 март 2018 г. А служебният кабинет е до края на април 2017 г. Договорът е сключен от министър Радев (Валентин Радев - б. р.) или от упълномощено от него лице. Знаете ли какъв е срокът за изпълнение?
- Какъв е?
- 25 септември 2017 г. Всеки юрист ще ви каже, че това е недействителен договор. И парите, които се харчат от европейското финансиране, са вследствие на сключването на този недействителен договор. Каквото и да се коментира по въпросната поръчка, КЗК и ВАС вече са го коментирали надълго и нашироко в две инстанции. А фактът на усвояване на европейските средства по този начин, с недействителен договор, е в резултат на действията на следващия кабинет. Всички въпроси трябва да са към управлението на министър Радев.
- Значи през 2018 г. е можело да не се сключи договор?
- Естествено. Срокът на европейското финансиране по тази програма е 30 септември 2017 г. Те сключват договора по тяхно желание, по тяхна воля през март 2018 г. при срок на изпълнение 25 септември 2017 г.
- А може причината да е била, че ще се изгубят европейски пари?
- След като ЕК им е казала, че ако го сключат след изтичане на срока, ще дължат неустойки от собствения си бюджет, това е дори преднамерено. В случай че е изтекъл срокът на проекта, ще се изгубят парите, но няма да се дължат пари от бюджета.
- Защо служебното правителство обявява поръчката?
- Тя беше разработена преди мандата на служебния кабинет. Когато той встъпи, беше прегледана, беше отворено участие на повече кандидати, а не така, както беше направена - само за двама, и беше пусната. Имаше много голямо участие. Ако помня правилно, 16 дружества. Голяма комисия, в която влизаха различни експерти от всички поделения на МВР, избра едно от тях. Комисията приключи с доклад, който предадохме на възложителя. Възложителят не е министър Узунов, а главният секретар на МВР. Министър Узунов го няма в нито една поръчка. Главният секретар видя доклада и прецени, че може да се кредитира и издаде решение, с което се обявява класирането. Всички документи в МВР минават през вътрешен одит. Вътрешният одит също е преценил, че решението е окей, след което започна процедурата по обжалването. И след като мина срокът за финансиране на проекта, би следвало дотам да стигнат нещата. Но въпреки писмото, което са получили МВР от ЕК, че ги грози заплащане на неустойки и финансиране от личния бюджет, пак следва вътрешен финансов надзор, който им разрешава да сключат договора през 2018 г., и го сключват със задна дата.
- В доклада на ОЛАФ се казва, че вместо високопроходими джипове са купени джипове за градски условия?
- Когато ЕК е сключила споразумението с МВР заради миграционния натиск по границите, всички обществени поръчки са изписани като предмет със заглавие. Това, за което сме се споразумели с ЕК, такава поръчка сме обявили. Поръчката беше приготвена преди мандата на служебния кабинет. Ние влязохме в начертани граници.
Фирмата доставя
автобуси на
София и Габрово
“Българска автомобилна индустрия” има добри приходи и обществени поръчки за автобуси за градския транспорт. Компанията е представител на китайската марка “Ютонг”.
В София вече се движат 110 дизелови такива. Те бяха доставени директно от Китай, но “Българска автомобилна индустрия” има договор за поддръжката им. Компанията през 2019 г. подписа договор със столичния автотранспорт за доставката на 20 автобуса, движещи се с природен газ. Направи и доставката на 20 електрически возила за над 15 млн. лева.
За Габрово “Българска автомобилна индустрия” е спечелила договор с еврофинансиране за 8 автобуса на газ за близо 3,5 млн. лв.
“Българска автомобилна индустрия” e основана през 2013 г. Появи се след фалита на “Литекс моторс”, която сглобяваше китайски автомобили в ловешкото село Баховица. В средата на 2015 г. “Литекс моторс” прехвърля земята и сградите в Баховица на “Торинекс” за сумата 11,4 млн. лв. Броени дни след това има ново прехвърляне - от “Торинекс” към “Ловеч моторс”, която по-късно става “Българска автомобилна индустрия”.
Едноличен собственик на “Българска автомобилна индустрия” е Андон Димитров, който е в управата на ПФК “ЦСКА-София” и “Централна автогара”, а до 2015 г. е бил в управлението на “Литекс моторс” - компании, свързани с бизнесмена Гриша Ганчев.