6 идеи за сосове и разядки, приготвени със зехтин

https://www.24chasa.bg/idealendom/article/11371207 www.24chasa.bg

Със зехтин могат да се приготвят няколко соса, които да придружат и подобрят органолептичните (цвят, мирис, вкус, външен вид) характеристики на определени ястия. Тази съставка е много здравословна, когато се консумира в умерени дози, тъй като осигурява значително количество есенциални мастни киселини.
Предлагаме ви рецепти на страхотни сосове, приготвени със зехтин.

1. Алиоли
Алиоли е един от най-типичните сосове в средиземноморската кухня. Основните съставки тук са яйце заедно със зехтина.
Има високо съдържание на мастни киселини, но има нотка на чесън, което го отличава от традиционната майонеза. Благодарение на този елемент, той осигурява фитохимикали, които са се доказали като решаващи за намаляване на риска от заболяване.
Айоли може да се комбинира както с месо, така и с риба. Дори се съчетава добре със зеленчуци.

2. Песто
То произхожда от района на Генуа в Италия. Прави се със зехтин, босилек, чесън, кедрови ядки и някои видове сирене, като пармезан или пекорино.
Това е рецепта, която върви много добре с паста, въпреки че може да се включи и в пица.

3. Винегрет
Този сос съчетава екстра върджин зехтин с винен оцет. Широко се използва за подправяне на салати и дори някои видове морски дарове.
Подсилва вкуса на храните и им придава много характерен киселинно докосване. Винегретът е типична френска рецепта. Ако искате да го направите по-мек, можете да смени оцета с балсамико.

4. Хумус
Хумусът е рецепта, базирана на бобови растения и се консумира редовно в Близкия изток. Често се яде с различни видове сурови зеленчуци, като моркови.
Може да се използва и в комбинация с фалафел. Приготвя се лесно и осигурява добро количество фибри и основни микроелементи.

Има няколко начина за приготвяне на хумус. Могат да се използват различни съставки, въпреки че обикновено винаги присъстват варен нахут, тахан или сусамова паста. Освен тях може да добавите чесън, червен пипер, кимион, магданоз и лимонов сок.

5. Масло, босилек и пармезан
Има отличен сос за потапяне на хляб и се приготвя от зехтин, босилек, риган, чесън, балсамов оцет и пармезан. Пропорциите са променливи, в зависимост от нивото на крайния интензитет, което искате да постигнете. Обикновено се сервира с някакъв качествен хрупкав хляб.

Комбинацията от босилек със зехтин е типична за Средиземноморието.

6. Гуакамоле
Гуакамоле е дип от мексикански произход, който комбинира екстра върджин зехтин с авокадо. Благодарение на тези съставки ние получаваме добро количество омега-3 мастни киселини.
Тези липиди контролират възпалителните механизми в тялото, което намалява сърдечносъдовия риск. За най-добри резултати включете халапеньо и малко червен лук в рецептата. Също така изстискайте сок от лайм и овкусете с щипка сол.

Ползите от зехтина
Съдържанието на ненаситени мастни киселини в зехтина е важно. Тези елементи помагат за контролиране на възпалителните механизми и за намаляване на кръвното налягане.

Освен това зехтинът е източник на витамин Е - антиоксидантно съединение, което неутрализира образуването на свободни радикали и последващото им натрупване в тъканите.
Що се отнася до упражненията, то помага за намаляване на мускулните увреждания, ускорявайки възстановяването на тъканите. Консумацията му е свързана с по-нисък риск от заболяване.