Малки разлики в думите, с които се заявявате като компетентни професионалисти

Или какво казвате с "Не съм сигурна/сигурен" и какво с "Не е сигурно"

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

"Това ще проработи ли", пита шефът. "Не съм сигурна/сигурен", отвръщате вие. Той се разгневява и ви тръсва "Хайде ела пак, като си сигурна/сигурен".

На вас пък ви иде да му се сопнете в отговор, че никой не може да бъде сигурен какво точно ще проработи при задачата, която ви е възложил - каква да бъде новата цена на продукта, който произвеждате. Откъде да знаете със сигурност дали купувачите ще я понесат и няма да има срив в продажбите?!

Не се сопвайте на шефа, а забележете, че сами сте си виновни за гнева му. Защото направихте грешка в думите, с които отвърнахте на въпроса му. Трябваше да кажете не "Не съм сигурна/сигурен", а "Не е сигурно".

Първата фраза създава впечатление, че не сте си свършили съвестно работата по задачата, възложена от шефа. Че не сте достатъчно добър експерт, за да прецените. И т.н. все неприятни внушения.

Втората фраза не се отнася лично до вас, а до обективните обстоятелства, заради които не е сигурно какво ще се случи.

Шефът ви отлично знае, че пазарите в момента са силно непредсказуеми, но реагира на думите ви. Вярно, доста повърхностно реагира, но пък вие внимавайте как говорите. И в този, и в много други случаи в работата "Не съм сигурна/сигурен" е забранена фраза, защото издава неувереност.

Експертите по комуникация съветват да се стараете винаги да се заявяте като компетентни професионалисти, като свикнете да не говорите колебливо за себе си.

Не бягате от категорични изрази, когато сте наистина сигурни в онова, което изричате. Изборът на точните думи е от ключово значение за вашето ефективно представяне пред партньорите, колегите, шефа. Ако ясно и непоколебимо демонстрирате, че наистина вярвате в това, което казвате, всеки друг ще е много по-склонен да ви повярва, отколкото ако използвате по-слаби думи.

"Показвайте самочувствие, не се правете на скромни, не се притеснявайте да заявите своята квалификация. Казвайте "знам", щом знаете, а не "струва ми се" - препоръчват специалистите. - Подсилвайте изказванията си, за да ги направите по-въздействащи с изрази от рода на "Сигурен съм". В нужните моменти вмъквайте "Уверявам ви", защото с тези думи поемате отговорност, което е важна предпоставка, за да спечелите доверие."

Дотук добре, но какво да правите в случаи като онзи с цената, когато всъщност не сте в състояние да претеглите всички обективни обстоятелства. Ами точно в такива моменти трябва да превключвате и да се отдалечавате от себе си. Не вие не сте сигурни, макар че сте направили всички възможни проучвания и преценки, а никой не е сигурен, защото положението е трудно за прогнозиране. Тъкмо затова завявате "Не е сигурно". По адрес на положението, а не по свой собствен адрес. Не демонстрирате неувереност в себе си, а показвате обективни обстоятелства, които са извън вас.

Дали се излагате като професионалисти? Категорично не, даже напротив. Когато е наясно с всички факти, един експерт може смело да заяви, че има вероятност нещо и да не проработи. Това не ви дискредитира, а ви характеризира като достатъчно задълбочен човек, който отчита всякакви вероятности.

Разбира се, след като изречете пред шефа "Не е сигурно", много бързо трябва да обясните защо и да вмъкнете, че при неблагоприятно развитие имате идея за план Б.

Това е конструктивен подход и подчинени, които така говорят, оставят у началниците отлични впечатления. Те най-много мразят два типа хора - онези оптимисти, които без да се замислят, вярват, че нещо ще стане, и онези песимисти, които пак без да се замислят, тутакси отсичат "А-а, това не може да стане". Харесват реалисти, които им представят положението в истинската светлина, но и с подходящите думи.

----- Какви фрази още да избягвате

Джудит Хъмфри, авторка на книгата "Говори като лидер", изброява фрази, от които трябва да се отървете, щом искате да звучите убедително и да вдъхвате доверие.

о "Ако трябва да съм честен" или "Честно казано". С подобно предупреждение вие на практика заявявате на слушателите си, че всичко останало, което казвате, не е вярно или не е искрено.

о "По мое (скромно) мнение". Тази фраза е изключително популярна, като с нея говорещият иска да омекоти това, което ще каже. Но когато наричате думите си "мнение", вие сами подкопавате техния ефект. Това предполага, че изказването ви отразява лични пристрастия, някаква предубеденост, а не логична и добре аргументирана позиция.

о "Може и да греша". Мнозина използват този израз, за да не звучат арогантно, но той демонстрира слабост. Каква причина имат хората да се вслушат в казаното от вас, ако информацията може да е грешна?

Забравете за това предупреждение. Представете различни възможни резултати, за да избегнете създаването на впечатление за липса на подготовка и познания.

о "Може би вече знаете това, но..." Хората използват и такова предупреждение, за да звучат по-смирено. В действителност обаче тази фраза предполага, че казаното от тях е излишно и не си струва да бъде чуто. Мислете преди да говорите. Ако смятате, че другите са наясно с това, което се каните да кажете, или изобщо не си губете времето, или представете информацията по нов начин.

"Не използвайте фрази, които на практика казват "не ме слушайте". Не се страхувайте да споделяте мненията и идеите си. Другите ще ви изслушат и ще приемат тези, които смятат за добри", обобщава Джудит Хъмфри.

--- Колебливите изрази издават вътрешна неувереност

Ако сте склонни често да употребявате фрази от рода на "Струва ми се" и "Не съм сигурна/сигурен", нямате достатъчно високо самочувствие, изпитвате вътрешна неувереност, тълкуват психолозите. Това се среща често не само при хора, претърпели провали, а и при успешни професионалисти. Те са способни и упорити в преследването на целите си, но понеже постигнатото и стремежите им са големи, имат съмнение дали всичко са преценили и предвидили.

Съмнението в себе си по-често спохожда интелигентните и подготвени хора отколкото глупавите, посредствените и онези, които казват "Каквото стане", обясняват специалистите.

Трябва обаче да осъзнаете, че имате вътрешна неувереност и да се борите с нея, препоръчват те.
Направете си списък с нещата, в които вярвате, че сте силни, и го четете всеки път, когато се съмнявате в себе си. Оглеждайте се за доказателства, напомняйте си постиженията си. Търсете потвърждение за всичко това и от хората, които ви обичат.

Наложете си да мислите и да говорите така, че да не издавате вътрешна неувереност. Думите, които използвате, могат да я засилват или потискат.
Например казвайте "знам" вместо "струва ми се". "Знам" е силно мобилизираща дума. Повтаряйте я, като искате да се самонадъхате. И на глас, и наум.

Начинът, по който мислите и наричате наум нещата, има значение за крайния резултат.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Типове колеги, на които не може да разчитате да пазят тайна

Печелите или губите с шеф, който е слуга на подчинените си

Как високият коефициент на позитивност води към успех

Трик да се учите от грешките си, без да страда егото ви

Как да работите с невъзпитан колега

Техники да излезете от армията на „компетентните тихи" и безстрашно да се саморекламирате

Тактики за умно измъкване, като не можете или не искате да отговорите

Перфекционизмът е път към неуспех. Колко да се стараете, за да не се престаравате

Щом на шефа не му пука за личния ви живот, с него не ви чака и успех в работата

Вместо доброта - стратегическо използване на гнева за успех в кариерата

Как да се сработвате с колега некадърник

Автор на статията

Димитрана Александрова Димитрана Александрова


Споделете статията

Четете още