Пандемията промени из основи живота и навиците ни, казва управителят на ЕОС в България
ЕОС Матрикс, част от водещия финансов инвеститор и експерт в обработката на просрочени вземания EOS Group, представи доклад за въздействието на пандемията върху потребителското поведение, изготвен след представително проучване в 5 държави: България, Германия, Хърватия, Румъния и Испания. Анкетата обхваща периода от март 2020 до януари 2021, а резултатите показват, че коронавирус кризата е променила навиците на потребление на българите. Райна Миткова, управител на ЕОС в България, коментира проучването и дава своите препоръки.
- Г-жо Миткова, какви са основните изводи от финансовия доклад за Covid-19 на EOS Group?
- Няма да изненадам никого, като кажа, че пандемията промени из основи живота и навиците ни – сега работим, учим и се забавляваме по нов начин, купуваме различни неща, различни са и нуждите ни. Нашето проучване дава конкретна картина какво хората са зачеркнали от бюджетите си, какво са оставили и какво ново и непланирано е влязло в тях. И макар част от тези промени да бяха моментна реакция към непознатата ситуация, в която попаднахме всички през изминалата година, те сигнализират за трайни тенденции, с които ще живеем и занапред. За нас, а и за обществото, е важно да следим тези процеси и да ги управляваме. Защото, ако научихме нещо през последната година, то е, че трябва бързо и ефективно да се адаптираме, за да отговорим на предизвикателствата.
- Какво се промени в навиците ни за потребление?
С пандемията и наложените мерки животът ни рязко се ограничи и се пренесе вкъщи. Сега имахме време да обърнем внимание на дома си и на това да се чувстваме комфортно в него – ето защо отчитаме, че разходите за електроника, домакински електроуреди, ремонти и обзавеждане са едни от тези, които продължиха да присъстват в семейните бюджети през 2020 г. Интересно е също, че една трета от анкетираните са похарчили значителни средства за здравето си. Ние българите често се сещаме за здравето чак когато то се влоши, но явно пандемията ни накара да бъдем по-внимателни, да вземаме превантивни мерки и дори да прибягваме до частно здравеопазване, за да сме спокойни за бъдещето си. Любопитно тук е демографското разпределение: мъжете са харчили повече спрямо жените. Освен че като глава на семейството те поемат повече разходи, ремонтите и електрониката са по-скоро в тяхната сфера на интереси и компетентност.
В същото време, две трети от българите са се отказали от планирана почивка, но пък за сметка на това, това е първото нещо, за което мнозина планират да похарчат средства, когато пандемията отшуми.
- Как хората успяват да посрещнат разходите си?
- Няма как да не признаем, че пандемията има сериозно отражение върху редица сектори, част от които бяха блокирани месеци наред. Немалко хора изпитаха сериозни финансови затруднения. А когато имаме нужда от допълнителни средства, обикновено прибягваме до два основни подхода – спестяваме от други разходи или вземаме на заем. Една трета от анкетираните посочват, че са взели пари назаем, предимно до 5000 лв. Заетите средства са били насочени основно за покриването на текущи битови сметки, непосредствено след тях се нареждат повишените разходи за лечение и медицински услуги в сферата на частното здравеопазване. В същото време най-много сме спестили от почивки, ремонти и обзавеждане.
- Коя от тези две стратегии бихте препоръчали като печеливша?
- Максима, която споделям е, че проблемът не са разходите, а приходите. Като експерти в събирането на вземания все пак ние се намираме в позиция да виждаме как и в двата случая може да се стигне до неспособност да се справяме финансово – и най-високите приходи могат да бъдат превишени при неразумно управление на личния ни бюджет. Това е причината да правим подобни проучвания и внимателно да наблюдаваме развитието на кризисната ситуация от самото й начало. Още при първото затваряне на икономиката през миналия март, преди дори да влезе в сила банковият мораториум, предложихме на нашите клиенти гъвкави споразумения за разсрочване на задълженията с минимални вноски. За нас е важно да запазим жив контакта с клиентите си и да намерим решение, което да даде глътка въздух в трудна ситуация, но и стимул да възвърнат финансовото си самочувствие възможно най-бързо. Ние вярваме, че необичайната и трудна ситуация, в която живеем вече близо година, е временна и бихме искали да дадем своя принос за по-бързото възстановяване на икономиката и личното благоденствие на всеки един от нас.
В последно време сме настроени по-оптимистично, че краят на пандемията наближава. С напредването на процеса на ваксинация всички очакваме Covid-19 кризата постепенно да отшуми, но за да избегнем навлизането в друг тип криза – финансова, сега е моментът да направим оценка на своето лично финансово състояние и да предприемем действия за неговото оздравяване. За мен планирането и разумното управление на личните ни финанси е гарант за по-доброто ни бъдеще. Напълно разбираемо и естествено е желанието да се върнем към обичайния ритъм на живот и отново да започнем да пътуваме или да направим отлагани подобрения у дома. Но това не трябва да е за сметка на финансовата ни сигурност. Алармиращи са данните, че едва една трета от мъжете и една четвърт от жените смятат, че през следващите 6 месеца няма да имат нужда от пари назаем. Това е ясен сигнал за следващото сериозно предизвикателство – възможността да се справяме с личните си финанси и натрупаните кредити.
- Какво биха могли да направят вашите клиенти, които имат натрупани задължения?
- Най-важното е да действат сега, без да отлагат вземането на решение във времето. Дори и минимална месечна вноска от 20 лв. намалява дълга и е знак към кредитора за добрата им воля. Нашата основна роля е на медиатор, да намерим решение за една предизвикателна ситуация и да подадем ръка на клиентите си, за да излязат от нея, да се освободят от задълженията си. В момента е активна кампанията ни „За по-добро финансово бъдеще”, която е в услуга именно на клиенти, които все още нямат сключени преференциални споразумения, с които да погасяват натрупани задължения. Много от тях вече се информират за най-новите гъвкави решения, които да им подсигурят бъдеще без дългове.
Кампанията „За по-добро финансово бъдеще” на ЕОС е активна до края на м. май 2021 г. Повече за нея ще откриете тук: ЕОС Матрикс - За по-добро финансово бъдеще (eosmatrix.bg).
Относно финансовия доклад за Covid-19 на EOS Group
Компанията за онлайн проучвания Dynata, е анкетирала по поръчка на EOS Group
7 000 потребители на възраст от 18 до 65 години в България, Германия, Хърватия, Румъния и Испания, от които 1001 лица в България. Проучването е проведено през януари 2021 г. и е представително за (онлайн) населението на възраст над 18 г. в проучваните държави.
Пълните резултати от проучването може да видите тук.