
Зеленият ринг ще е най-големият линеен парк на София, с който се изгражда 30 км пешеходна и велосипедна връзка. Той ще свърже 30 квартала и 250 хил. души, които живеят на до 9 минути пеша от него.
Първият участък от Зеления ринг свързва „Слатина“ и „Изток“ до гара „Пионер“. "Преди 2 г. главният арх. Здравко Здравков изготви подробния устройствен план, който, за съжаление, беше обжалван. Добрата новина е, че от 5 дни вече имаме влязъл в сила подробен план за голяма част от трасето. На предстоящата сесия на общинския съвет ще внесем доклада за придобиване на държавните имоти в този участък", обясни кметът на София Йорданка Фандъкова на представянето на проекта. Тя благодари на министъра на транспорта Христо Алексиев, който е обещал да съдейства за това държавата бързо да предостави тези терени. Целта ни е веднага след това да започнем процедурата за избор на изпълнител, обясни Фандъкова.
След като се изгради връзката между „Слатина“ и „Изгрев“ проектът продължава развитието си към „Дианабад“ и „Хладилника“.
Изграждането на Зеления ринг на София в цялост е дългосрочен проект, който ще даде нов живот на някои неглижирани и изоставени терени и ще даде нови възможности за придвижване в града.
Концепцията включва подробни урбанистични анализи и план за действие за трансформирането на трасе от 30 км. неизползвани терени в София по протежението на неактивни жп трасета, изоставени инфраструктурни обекти, крайречни, производствени и жилищни територии и паркове.
Предстоят ни поредица от стъпки, като тепърва екипът ще се занимава със собствеността на терените. Концепцията е много добра и тя ще бъде свързващото звено, което ще подобри велосипедния достъп в града, обясни арх. Здравков. Той обясни, че не можем да копираме модели от Лондон, Париж или Виена.
Концепцията е създадена от екипа на "Софияплан" заедно с инициаторите на проекта от екипа на фондация “Зелена линия София“. Основната й цел е да оползотвори възможността за свързване на различни столични паркове и да подобри пешеходната и велосипедната достъпност между отделни жилищни квартали. Чрез линейния парк жителите в кварталите ще имат много по-добър достъп до обекти на зелената система и разнообразни публични сгради, сред които са десетки училища, детски градини, спортни и културни центрове.
Резултатът от анализа показва приблизителното време за достигане от един парк до
друг с велосипед изчислено със средна скорост от 12 km/h. Направено е и сравнение със
съществуващите възможности за изминаване на същите разстояния без наличието на Зелен ринг София:
парк “Борисова градина”- парк “Въртопо”
- 9 минути (с велосипед през Зелен ринг София)
- с автомобил- 10 минути
- с масов градски транспорт- 46 минути
- пешеходно- 26 мин
парк “Борисова градина”- Южен парк
- 7 минути (с велосипед през Зелен ринг София)
- с автомобил - 5 минути
- с масов градски транспорт - 25 мин
- пешеходно- 21 мин
парк “Въртопо”- Западен парк
- 73 минути (с велосипед през Зелен ринг София)
- с автомобил- 20 мин
- с масов градски транспорт- 60 мин
- пешеходно- 110 мин
• Южен парк - Западен парк
- 31 минути (с велосипед през Зелен ринг София)
- с автомобил- 24 мин
- с масов градски транспорт- 52 мин
- пешеходно- 79 мин