
Украинският производител на милитъри облекло M-TAC си има рекламно лице, за което мечтаят най-реномираните световни брандове - един от най-популярните лидери, президента на страната Володимир Зеленски.
От началото на руската инвазия той
над 30 пъти се появява публично в дрехи на тази марка
Освен Зеленски и неговото най-близко обкръжение с M-TAC се обличат главнокомандващият въоръжените сили Валерий Залужни, шефът на железниците Александър Камишин, че дори и актьорът Жан-Клод ван Дам. Както и стотици хиляди военни и цивилни украинци.
M-TAC е популярен в страната сред ценителите на милитъри стила на обличане и преди войната, но тя придава на “чедото” на Александър Карасев (47 г.), Денис Головко (38) и Татяна Корженюк (42) реактивно ускорение. Щатът на шивачките нараства до 750, които на три смени произвеждат военно облекло.
Прогнозираната печалба за 2022 г. на фирмата е нараснала 7-8 пъти и се очаква да е около 16,25 млн. евро. Това извежда M-TAC в “А” група на украинската лека промишленост. Подобни финансови показатели и брой заети работници имат само най-големите производители на военни униформи и екипировка, които работят с държавни поръчки. M-TAC няма нито една такава.
Брандът се появява на бял свят заради войната в Донбас от 2014 г. Преди това киевчанинът Александър Карасев, художник по образование, девет години се занимава с организацията на военните игри airsoft, популярни и като страйкбол, както и с продажба на екипировка. Той се увлича по това още в началото на века, когато в Украйна е трудно да се намери нужното за практикуването му. Затова решава да съвмести хоби и бизнес - с партньорката си Татяна Корженюк открива в Киев малкия магазин “Милитарист”, в който се продава вносно оръжие и екипировка за игрите.
Популярността на страйкбола в Украйна стремително расте, както и веригата магазини “Милитарист”. Преди Оранжевата революция те вече са шест - в Киев, Мариупол, Харков, Одеса, Днепър и Запорожие. Милитъри ентусиастът Карасев има даже парк от военна техника, който включва няколко БТР-а и бронирани камиони, които използва в организацията на мачовете по страйкбол.
Антитерористичната операция в Донбас променя всичко.
“Игрите на война станаха ненужни. Започна истинската”,
споделя Карасев, който тогава праща цялата техника на фронта. Тактическата екипировка и милитъри облеклото вече купуват не състезателите по страйкбол, а военните, заминаващи на изток. “Милитарист” се превръща във военен доставчик.
Отначало Карасев започва да внася военно облекло от Европа, но броят на конкурентите расте в геометрична прогресия. “Тогава си помислих: Защо да не направим украински бранд за тактическо облекло”, си спомня той. Планира да шие част в Украйна, останалото в Китай.
Така се ражда марката М-ТАС. Именно тогава Карасев кани в екипа дизайнера Денис Головко, който
отговаря за външния вид на моделите
Един от първите хитове са тактическите панталони Agressor, които остават в продажба години наред. Именно с такива ходи президентът Зеленски. Карасев разказва, че с Головко разработват модела в склада на “Милитарист”. “Всичко се правеше на коляно”, с усмивка си спомня Карасев. В коментарите на сайта често панталоните - флагман на фирмата, са сравнявани с модела Field Pants на култовата американска компания Crye Precision, но тези сравнения са безоснователни.
Когато избухва войната през 2022 г., от края на февруари до края на март опашките пред магазините “Милитарист” са буквално стометрови. В мрежата даже се шегуват, че в магазините на Apple такива опашки са само когато презентират нов модел, а пред “Милитарист” са всеки ден. Въпреки сериозната конкуренция М-ТАС печели с по-ниска цена - почти три пъти по евтино.