
Фернандо Алонсо си е дядо спрямо повечето пилоти този сезон във Ф1. 41-годишният испанец дебютира, когато Юки Цунода няма и годинка, Логан Саржънт е малко по-голям, а Оскар Пиастри от “Макларън” още е бил в корема на мама (роден е на 6 април 2001 г. при първо състезание на Фернандо на 4 март същата година.).
Но има нещо, което свързва Оскар Пиастри, Данил Квят, Карлос Сайнц, Ландо Норис, Естебан Окон и дори Мик Шумахер. Те всички започват на карт, който носи бранда на Фернандо.
Наистина тук Алонсо е само име и цвят. Картовете са на Kart Republic, основана от скаута на пилоти Дано Киеза. В картинга той е бил всичко - собственик на отбор, ръководител и дори механик. Работил е с имена като Нико Розберг, Луис Хамилтън, Алекс Дзанарди и Ланс Строл.
Компанията на Киеза решава да направи за феновете отделна линия, боядисана в цветовете на Фернандо, и я нарича “Алонсокарт”. Струва от 3000 до 6000 долара.
А Алонсо си прави академия, която вече се явява алтернатива на тези на “Ферари”, “Алпин” и “Ред Бул”.
Това се случва през 2015 г., когато прави и пистата си, която е в близост до музея му в родния Овиедо. Тя е лятна, за 5 дни за деца от 8 до 11 години. Част от приходите на музея отиват за финансирането на образованието на децата и други училища в района.
Програмата си я измисля сам. Учебният ден е 11 часа: физически упражнения (например тест за реакция), обучение по правилата за движение, среща с професионалист и накрая посещение в музея. Може да се кандидатства от цял свят.
Трасето също си го измисля Фернандо. Взема от любимите си завои - есовете на “Сузука”, последния на пистата във Валенсия, шиканите от Парма. И го нарича “едно от най-добрите в Европа”. Картовете и екипировката са от академията. Тя отговаря за застраховката и яденето.
Обучението струва 1400 долара, а с пансион - 1900. Цената е идеална. Възпитаниците получават лиценз от Кралската автомобилна федерация на Испания и могат да участват в сериозни състезания. Но само 2 години след началото Алонсо си прави собствен отбор по картинг FA Racing, който вече има 3 световни титли.
Следващата стъпка са болидите. Влиза в партньорство с младежкия тим Drivex на стария си приятел и бивш пилот от Ф1 Педро де ла Роса. Колите се брандират отново по проект на Фернандо и започва в испанската Формула 4. През 2019 г. вече печели първите места и при пилотите, и при конструкторите. После участва във виртуани гонки, за да стигне до “Формула-Рено”, или както сега се казва Европейска регионална формула, подкрепена от “Алпин”.
“Тази серия е дала някои от най-великите пилоти в историята. След картинга, виртуалните състезания и Формула 4 бе нормална стъпка да влезем в нея”, обяснява Алонсо.
Но за три години тимът още не е станал и средняк, защото завършва винаги осми от 12 отбора. Но за сметка на това има два подиума.
С тази темпове FA Racing едва ли скоро ще стигне до Формула 3, но вече има пилоти, за които се говори.
През март миналата година Фернандо обяви, че е
създал агенцията A14 Management Отново с приятели от картинга. Алберто Фернандес е негов мениджър. Пет години е дизайнер във “Ферари”, създава линията за облекла Kimoa, с които се явява испанецът. С тях е и Алберт Ресклос, също дългогодишен мениджър на пилоти.
“Идеята ми се появи в края на 2021 г., въпреки че и преди това се въртеше из главата ми. Появи се идеалната ситуация за този проект. Имахме вече картингист с огромен потенциал - Никола Цолов, който трябваше да премине в по-горна серия. И тогава с Алберт и Алберто решихме да действаме”, обяснява 2-кратният световен шампион.
В момента те имат седем пилоти:
- Максимилиан Гюнтер, пилот на “Мазерати” във Формула Е, вече с три победи в Гран при и бивш съперник на Норис във Формула 3;
- Клемент Новалак, пилот от Формула 2, шампион на британската Формула 3;
- Никола Цолов, пилот във Формула 3, шампион на испанската Формула 4;
- Габриел Бортолета, пилот от Формула 3, трети в световното първенство по картинг и шампион на Европа в картинга през 2018 г.;
- Пепе Марти, пилот от Формула 3, трети в испанската Формула 4 миналия сезон;
- Хан Ченюй, пилот във Близкоизточната формула;
- Андрес Карденас, картингист.
Кой да се присъедини към програмата, решава
единствено Алонсо. Таланти търсят Ресклос, Фернандес и Антон Стипинович. Стипинович е инженер с 20-годишен опит във Формула 1, като е специалист по електрониката. Работил е с Мика Хакинен, Михаел Шумахер и Кими Райконен. Тримата се събират и говорят с Алонсо за талантите. Пилотите могат и сами да се свържат с агенцията, като попълнят анкета на сайта.
Агенцията поема най-сложното за младите: помага им при преговорите за договор, обяснява им как да се държат с инжерите и останалите в екипа, помага им в училище и дори им търси школо в друг град, ако се наложи да се преместят.
“Ние се срещаме с всеки един от тях, за да разберем какво искат”, обяснява Ресклос. “На тези срещи определяме дългосрочни цели - както на пистата, така и в живота. Ние не искаме от тях да са само бързи пилоти, но да бъдат и професионалисти. Всички са тук, за да си помагат един на друг”, допълва той.
В А14 има и точни правила Всеки пилот трябва да има минимум 20 състезателни уикенда за годината, както и да не бъде повече от два сезона в една серия.
“Искаме да развиваме таланти и вярваме, че точно нашите пилоти имат този потенциал”, обясняват от агенцията.
Освен това младоците работят с експерти от най-високо ниво. Стипинович не само търси таланти, а им помага в симулатора, в подбора на настройките, във всичко. Той има огромен опит в това. Бил е ръководител на отдела за развитие на “Ферари”, “Ред Бул” и “Макларън”, като е записал 11 титли и 80 победи във Формула 1. Над 10 години доставя оборудването за академията на “Ферари”, а сега работи с американската серия “Индикар”.
С пилотите работят Фабрицио Бора и Едуардо Бендинели, личните физиотерапевти на Фернандо, които са от началото на кариерата му с него. Но вече всеки си има индивидуален треньор по физическа подготовка.
Но главната помощ идва от самия Фернандо. “Винаги е наясно какво се е случило. Говорим след всеки тест, всяко състезание. Пита какво е станало, как е минало и къде съм можел по-добре. Пишем си всяка неделя. Няма обаче време за много срещи”, обяснява Никола Цолов.
И това е факт. Фернандо следи всяко свое протеже. По време на Гран при на Бахрейн първото състезание от Формула 3 спечели Пепе Марти от “Кампос” и испанецът го чакаше в бокса. Във второто триумфира Габриел Бортолета от “Трайдент”. И отново Фернандо бе до него след финала.
Алонсо се старае максимално да сближи момчетата си. Заради това от време на време прави общи сбирки. Последната бе през декември. Там си говорят за проблемите, играят на тенис и се състезават с картове.
“Искаме да са семейство. Нищо че в неделя са съперници, през останалото време трябва да си помагат”, смята Фернандо.
През миналата есен новият тим на испанеца “Астън Мартин” си направи свой младежки екип, но към момента там е само Филип Другович, който смени Ланс Строл на тестовете преди сезона, когато канадецът си счупи ръката. Може би британците ще се обединят с A14,защото там има куп таланти. Но към момента момчетата от агенцията имат добро сътруничество с бившия тим на патрона си - “Алпин”. От февруари там е и Никола Цолов след цяла година “колаборация”.