
“Старшип” има ключова технология, която ще поевтини драстично полетите в Космоса - това вбесява конкурентите, пише “Политико”
Какво е “Старшип”, гигантският блестящ космически кораб на “Спейс X”? НАСА иска да го използва, за да стъпят астронавти на Луната, описва “Ню Йорк таймс”. Пентагонът - за да пренася военни товари около света за минути. Астрономи, сателитни компании и желаещи да станат космически туристи оценяват потенциала му драстично да поевтини пътуванията в Космоса. Илон Мъск, собственикът на “Спейс Х”, казва, че това е
“свещеният граал на космическите технологии”
и гледа на него като на ключово важен проект за колонизирането на Марс.
Застанал пред “Старшип” в базата на “Спейс X” - Старбейс, Мъск уверява, че неговият най-амбициозен космически кораб ще направи първото си пътуване в следващите месеци.
“Старшип” е проектиран да е първият многоцелеви космически кораб - да може да се използва многократно, да презарежда, може да закара много хора и милиони тонове товар директно до Луната - и евентуално до Марс, и да го прави пак и пак. И според Мъск в бъдеще
цената на един полет може да е само $ 2 млн.
Ако проектът успее, предишните пробиви на Мъск - електрическа кола “Тесла” и първата в историята частна ракета с екипаж до Международната космическа станция, ще изглеждат скромни постижения.
Хората от НАСА и техните контрактори гледат всичко това със смес от страхопочитание и ужас, казват лобисти, работещи за конкурентите на “Спейс X”, пише “Политико”.
НАСА и партньорите работят по техни кораби за Луната - мегаракетата SLS и капсулата “Орион”. Но програмата е с милиарди долари над бюджета и години до старта, а мнозина считат - и поколения назад от иновациите на “Спейс X”.
Но първият полет вече бе отложен и растат опасенията, че цената - поне 2 милиарда на полет, може да е твърде висока за многобройните пътувания до Луната, които ще са нужни на НАСА, за да установи постоянно човешко присъствие там.
Затова “Старшип” на Мъск, която направи успешен полет миналата година, изглежда като проблем за
контракторите и техните съюзници в Конгреса на САЩ,
пише “Политико”.
Космическият инженер Ранд Симберг казва, че най-важният пробив на “Старшип” ще е радикалното намаление на цената, което идва от използване на танкери в ниската земна орбита за презареждане, което може значително да намали разходите за операции в дълбокия Космос. Описва го като
“Уолмарт в Космоса”
Мъск коментира, че ключовата технология е многократно използваемата ракетна система: “Това никога не е постигано досега и мнозина бяха убедени, че е невъзможно”.
“Спейс X” вече победи конкурентите си, превозвайки астронавти до Международната космическа станция. Капсулата “Дракон” направи три успеши пътувания, като е планирано ново за април, докато първият полет на Starliner на Boeing, подготвен също по публично-частно партньорство с НАСА, продължава да се бави.
“Спейс X” вече има ключова роля в лунната програма на НАСА. Компанията бе наета да приложи своята Старшип технология, за да осигури система за кацане на хора. Така астронавти трябва да стъпят на Луната в рамките на третата мисия Artemis.
“Старшип” изпреварва конкурентите, включително Blue Origin на Джеф Безос, който изгражда своя флота от космически кораби, но още не е стигнал до извеждане на нещо в орбита.
Пентагонът, който нае “Спейс X”
да изведе някои от неговите шпионски сателити, е хвърлил око на новия кораб за товарни превози на Земята от една точка до друга. “Старшип” може да превози товар в рамките на един час навсякъде по света.
Илон Мъск бе предпазлив преди дни, уточнявайки, че вероятно ще има още технически пречки, преди “Старшип” да докаже своята надеждност. Но Мъск започва да убеждава хора, които никога не са вярвали в успеха му, че може и да го направи, цитира “Политико” лобист във Вашингтон.
Агенцията бие аларма за сателитната експанзия на “Спейс Х”
Преди дни НАСА изпрати писмо до Федералната комисия по комуникациите. Агенцията изразява загриженост от плановете на Мъск да пусне в орбита 30 000 сателита в рамките на проекта “Старлинк”. Експанзията на Мъск може да наводни земната орбита с обекти и да затрудни полетите и наблюденията, пишат от космическата агенция.