
Забраняват на камиони от “неприятелски държави” като България да минават транзит
С грандиозен рок концерт на Червения площад в Москва в петък вечерта ще бъде отпразнувано разширяването на Русия с 4 нови украински области. Очаква се президентът Владимир Путин лично да присъства на събитието, както направи през 2014 г., след като Москва обяви, че е анексирала украинския полуостров Крим. Дни преди концерта достъпът до площада бе ограничен, издигнаха сцена с гигантски видеоекрани и билбордове, които гласят “Донецк, Луганск, Запорожие, Херсон - Русия!”
За по-рано същия ден е планирано Путин официално да подпише споразуменията за присъединяване към Русия на 4-те области. Това е първата от редица правни стъпки, които според Москва ще доведат до
официално анексиране на 15% от територията
на Украйна.
Дотук се стигна, след като в продължение на 5 дена на териториите на Донецката и Луганската народна република (ДНР и ЛНР), както и в Запорожка и Херсонска област се проведоха т.нар. референдуми за включване в състава на Руската федерация. Според резултатите от гласуването в ЛНР “за” присъединяване са гласували 98,42%, в ДНР - 99,23 процента, в Херсонска област - 87,05 на сто, а в Запорожие - 93,11%.
Проруските лидери на 4-те области пристигнаха в Москва още в четвъртък и ще присъстват на церемонията в едно от най-големите помещения на Кремъл - тържествената Георгиевска зала. Руският лидер ще държи голяма реч по време на събитието.
Още преди да нахлуе в Украйна, Путин призна ДНР и ЛНР за независими. Законът “За приемането в Руската федерация” обаче изисква по подобен начин
Москва първо да признае Херсонска и Запорожка област за независими
държави и ясно да посочи в какви точно граници, тъй като там не всичко е окупирано. След това президентът подписва междудържавни договори, за чиято законност трябва да се произнесе Конституционният съд в страната.
Следва обсъждане и гласуване в парламента. За началото на следващата седмица са насрочени заседания на Държавната дума и Съвета на федерацията, на които почти сигурно ще бъдат ратифицирани документите. Накрая одобрените споразумения отново се подписват от Путин.
Киев и Западът определиха допитванията като фалшиви, тъй като на места гласуването ставаше под заплаха от оръжие. Общата позиция е, че това е незаконно изземване на земя, окупирана по време на война. Вашингтон и ЕС са готови да наложат допълнителни санкции на Русия заради кражбата на територия, като дори някои от традиционно близките съюзници на Русия като Сърбия и Казахстан обявиха, че няма да признаят анексирането.
България също обяви, включително на сесията на ООН, че няма да признае тези допитвания.
Празникът в центъра на Москва се организира на фона на едни от най-големите неуспехи на Русия във войната, като силите ѝ продължават да губят позиции на североизток. И докато тече частичната мобилизация, предизвикала протести и накарала стотици хиляди мъже да опитат да напуснат страната.
Киев се готви за още един голям удар, постепенно обграждайки гр. Лиман - основния останал бастион на Русия в северната част на Донецк. Падането му може да отвори пътя на
украинските сили да започнат атаки срещу части от територията, която Русия възнамерява да анексира
В реч миналата седмица Путин предупреди, че може да използва ядрени оръжия за защита на руска територия, ако е необходимо. С очакваната анексация четирите региона ще попаднат под ядрения чадър на Москва.
Междувременно Путин подписа указ, който позволява на правителството да забрани на камиони от компании, регистрирани в т.нар. неприятелски страни, да преминават транзитно през руска територия. В списъка влиза и България. Кабинетът трябва да определи колко дълго ще действа забраната за автомобилния товарен превоз, за кои държави важи и дали ще има изключения.
От министерството на транспорта на България съобщиха, че след войната превозите към Русия са спаднали драстично, така че забраната едва ли ще засегне особено българските фирми. Превозите в Руската федерация преди войната в Украйна са били 10% от общия дял на българските превозвачи, сега са спаднали до 1-2%, съобщи Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.