
Обвинения в непредумишлено убийство бяха повдигнати на "Ер Франс" и производителят на самолети "Еърбъс" днес в съда, съобщи "Евронюз". Те се отнасят до трагичната катастрофа на полет от Бразилия до Франция през 2009 г., при която загинаха всички 228 души на борда.
Посочената причина за случилото се е обучение на пилоти, както и дефектна сонда за следене на скоростта, която беше бързо заменена в самолети по целия свят в месеците след инцидента.
Полет AF 447 от Рио де Жанейро до Париж се разби в Атлантическия океан по време на буря в ранните часове на 1 юни 2009 г., след като се натъкна на силна турбуленция.
А330 е превозвал 12 членове на екипажа и 216 пътници, включително 61 френски граждани.
Инцидентът остана като най-смъртоносният в историята на "Ер Франс".
Някои от семействата на жертвите казаха, че съдебното дело е "светлина в края на дълъг тунел".
„Тринадесет години по-късно имаме процес, процес, който лично за мен не е толкова интересен, тъй като няма да ми върне дъщеря ми“, коментира Корин Сулас, майка на жертва на катастрофа.
„Но мисля, че е важно още веднъж да запаметим тази авария в съзнанието на хората, да я върнем към живота и след това най-вече да дефинираме отговорностите, защото имаше отговорности, които трябва да бъдат изяснени."
„Обещахме на нашите близки да имаме истината за тях и да гарантираме, че няма да умрат напразно“, каза пред Асошиейтед прес Офели Тулиу, чийто 27-годишен брат Николас почина в катастрофата. „Но ние също се борим за колективна сигурност, всъщност за всички онези, които се качват на борда на "Еърбъс" всеки ден или "Ер Франс" всеки ден.“
Тя каза, че компаниите се представят като „недосегаеми“ и че "Еърбъс" не е положил усилия да отговори на притесненията на семействата. „За тях ние сме нищо. Те не загубиха 228 души. Те загубиха самолет."
"Ер Франс" и "Еърбъс" бяха обвинени по време на разследване на катастрофата, като експертите определиха, че тя е резултат от грешки, допуснати от пилотите, след като са се дезориентирали поради временна загуба на данни от заледени сензори.
И двете компании отрекоха каквато и да е престъпна небрежност и разследващите магистрати, наблюдаващи случая, свалиха обвиненията през 2019 г., приписвайки катастрофата главно на пилотска грешка.
Това решение вбеси семействата на жертвите. През 2021 г. апелативен съд в Париж реши, че има достатъчно доказателства, за да позволи процесът да продължи.
Катастрофата на AF447 предизвика широко преосмисляне на обучението и технологиите и се разглежда като една от малкото катастрофи, променили авиацията.