
Преди 15 г. Соломон Паси лансира общата пътна политика: За наше добро е
4-годишен гратисен период планира да даде Брюксел на страните членки, за да въведат дигиталната шофьорска книжка. Първо обаче идеята трябва да бъде приета от ЕС. Това твърдят европейски издания, без обаче да уточняват източниците си на информация.
Предложението за новия вид на документите за управление на МПС бе представено в сряда. До него се стигна, след като Европейската комисия отчете, че целта на ЕС да намали до 2030 г. наполовина смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия се движи в грешна посока.
“Подобряването на безопасността по пътищата не е толкова силно, колкото е необходимо”, се казва в изявлението на комисията. Пакетът включва планове за въвеждане на цифрова шофьорска книжка, призната във всички членки, правила за нови шофьори, както и гаранции, че наказанията при нарушения ще се прилагат в целия съюз. Предвижда се още отнемане на книжката навсякъде в ЕС при сериозно пътно нарушение извън родната страна на водача.
Сега около 40 на сто от нарушенията остават ненаказани
През 2019 г. например от 14,5 милиона провинения на пътя, регистрирани в друга страна от ЕС и извършени от водач, който не е хванат на място, са платени само 8,2 милиона глоби.
“Това създава впечатлението, че докато сте в чужбина, можете да правите каквото и да е, защото няма да бъдете хванати”, каза комисарят по транспорта Адина Валеан.
Понастоящем водачите се лишават от права само ако са извършили сериозно нарушение в страната, издала разрешителното им. “Аз съм от Дания и ако загубя шофьорската си книжка във Франция заради провинение, мога да се върна в Дания и пак да си възстановя свидетелството от КАТ, за да продължа да карам”, възмути се високопоставен член на ЕК. Затова и новата система за санкциониране ще се прилага в целия ЕС за хора зад волана, извършващи тежко нарушение като шофиране под въздействието на наркотици или алкохол, причиняващо смърт или сериозно нараняване, или превишена скорост. След като водач бъде хванат в нарушение, страната, издала книжката му, ще бъде уведомена веднага. Целта е местните власти да получат уверение, че шофьорът ще бъде с отнети права в целия блок.
“Ако някой шофира толкова опасно, че държава - членка на ЕС, сметне за уместно да отнеме шофьорската му книжка, това лице
не трябва да има право да шофира в никоя друга страна от ЕС
Иначе е безсмислено от гледна точка на безопасността”, каза Валеан.
Комисията настоява също минималната възраст за полагане на изпит за шофьорска книжка да бъде намалена на 17 г., но новите водачи няма да имат право да карат сами, докато не навършат 18 г., отбелязва “Политико”. Това ще важи и за разрешителните за камиони с цел да се привлекат млади хора в професията, за да може ЕС да се справи с нарастващия недостиг на шофьори.
“По-високото ниво на произшествия и смъртни случаи при начинаещи шофьори показва, че изискванията за издаване на свидетелства за управление не са напълно адаптирани към целите на пътната безопасност”, смятат от ЕК.
Брюксел предлага и адаптиране на обучението и изпитите на шофьорите, за да се подготвят по-добре водачите за присъствието на уязвими участници на пътя. Това ще спомогне за подобряване на безопасността на пешеходците, велосипедистите, както и на потребителите на електронни скутери и електрически велосипеди, докато ЕС преминава към по-устойчива градска мобилност.
Целта на Европейската комисия е правилата за цифров преход да се въвеждат в рамките на 18 месеца от приемането на предложението. За да стане обаче то закон, трябва да бъде прието и от страните членки, и от Европарламента.
След като това цифрово свидетелство бъде налично, то може
да се съхранява на телефон или друго цифрово устройство,
което ще бъде валидно в целия ЕС дори за граждани извън общността.
“Запазва се възможността водачите да поискат издаването на свидетелство за правоуправление на пластмасова пластика”, уточни Адина Валеан.
В сряда ЕК предложи в правилниците за движение по пътищата в ЕС като нарушения да бъдат включени и неспазването на дистанция, опасното изпреварване или паркиране, пресичането на непрекъснати бели линии на хоризонталната пътна маркировка, движението в насрещно платно, неспазването на правилата за осигуряване на коридор за спешни случаи и използването на претоварено МПС.
Отдавна експерти у нас обсъждали същите идеи
Години преди ЕК да започне с обсъждането на промени за шофьорските книжки и изпитите, в България подобни текстове са били дискутирани.
Още през 2005-а предложихме 17-годишните да могат да вземат книжка и да шофират с придружител, заяви Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка. Бяхме препънати в транспортната комисия на парламента от юристи, които твърдяха, че придружителят не може да носи отговорност при произшествие и да отговаря за поведението на шофьора, казва Иванов.
По повод предлаганото уеднаквяване на обучението на водачите той се съмнява, че ще се случи, тъй като методиките в европейските държави са различни.
Предлаганите промени са съвременни, правилно е намаляването на възрастта за вземане на книжка, младите хора искат по-рано да седнат в автомобил, а като не им е разрешено, започват да карат без книжка, коментира Красимир Георгиев - председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.
Той отново настоява да се дигитализира обучението, а при практиката маршрутът да се избира от електронно устройство.
От Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” заявиха, че подкрепят промените, но трябвало да се внимава с разписването на новите текстове.
Относно предложенията за повишение на глобите за нарушения, както и на наказанията за употреба на алкохол от агенцията посочват, че в България те вече са обсъждани. От агенцията подкрепят и намаляването на възрастта за шофиране, но това криело и рискове заради психологически особености на възрастта.
В момента у нас се подготвяли изменения в правилата за обучение на кандидат-шофьори. Ще се залагат нови теми, адекватни на съвременните автомобили, както и ще се обръща повече внимание на шофирането в среда на повече пешеходци и велосипедисти.
Преди 15 г. Соломон Паси лансира общата пътна политика: За наше добро е
Общата пътна европолитика минава през общо европейско законодателство за движение по пътищата. А също и през стандартизирани (не непременно еднакви) показатели: за допустимата скорост или промили алкохол, употреба на колани и светлини, кръговите кръстовища (които спестяват много катастрофи), за неупотреба на GSM и цигари, за шофьорските курсове. Както и унифицирани евроглоби и други санкции, които биха били най-стряскащи за пътните хулигани. Това пишат още през 2008 г. Соломон Паси и Красимира Мартинова. В своя текст “ЕСтандарт и евро-КАТ срещу ПТП, или Инструментът за самоуправление, наречен Брюксел” преди десетилетие те обясняват, че във войната по пътищата България е трагичен шампион.
През 2008 г. Паси и Мартинова искат ЕС периодично да налага върху цялата територия на съюза най-добрите европейски практики за безопасност на движението.
Искаме или не, вярваме или не, това ни очаква, но то е само за наше добро, казват двамата автори на статията.