
„Най-смъртоносният пилот на Ф-16“ от военновъздушните сили на САЩ, пенсионираният подполковник Дан Хамптън, с прякор Two Dogs, е служил във войните в Персийския залив, Косово и Ирак. По време на 20-годишната си кариера във военновъздушните сили на САЩ той е извършил 151 бойни мисии (с Ф-16) и е сред военните с най-много отличия от всички американски пилоти на изтребители след войната във Виетнам, включително медал „Пурпурно сърце“.
Дан Хамптън обучава огромен брой пилоти, а книгите му са тотален бестселър в САЩ, като са преведени и на други езици. В интервю за „Гласът на Америка“, цитирано от fakti.bg, той коментира войната в Украйна, която Русия започна непредизвикано на 24 февруари 2022 г., обучението на украински пилоти и бойните възможности на руските (съветски) изтребители. Според него Киев трябва да обмисли възможността за привличане на частни военни пилоти за защита на украинското небе.
"Ф-16 може да направи огромна разлика във войната, но това също зависи от пилотите и аз не съм против украинските пилоти, те са страхотни пилоти, но това е много различен тип модерен изтребител от това, с което са свикнали. Преди войната един украински пилот е имал средно 40-50 летателни часа годишно. Когато летях с Ф-16, имах до триста часа на година, без да включвам бойните действия. Така че летим много. Ставаме много добри в това, което правим. И мисля, че за да може Ф-16 или който и да е съвременен изтребител да има значение за украинските ВВС, те ще трябва да захвърлят стария съветски или руски начин на правене на нещата и да действат като НАТО, Запада и Съединените щати. Ако искат да използват нашите самолети ефективно", твърди той.
"Моето мнение, а и мнението на повечето професионални бойни пилоти е, че в сравнение с Ф-16, Су-35 е типична руска машина и само изглежда добре. Боядисват го хубаво, слагат всякакви готини звезди и всичко останало. Но дълбоко в себе си не е толкова добър самолет. На авиошоуто изглежда добре, но личното ми мнение е, че е боклук. Той дори няма AESA радар. Радарът AESA е усъвършенстван радар с електронна сканираща система (Активна фазирана антенна решетка), който изпреварва с 30 години радара на Су-35. Су-35 също е много голям. Има два двигателя. Двигателите пушат. Лесно се вижда, лесно се улавя на радар и лесно се стреля по него с ракета с голям обсег. Су-35 може да бъде видян на 10 мили, преди той да ви види, ако някога влезете в близък бой.
Другите системи на борда също са типичен руски маркетинг, както казват в Москва, без аналог на запад. Но ако се вгледате внимателно, всъщност е лесно да ги заглушите, което използваме широко и нашите съюзници, с които работим, ги обучаваме и им даваме същото оборудване. Електронното заглушаване е много важно. Нашите самолети са по-издръжливи. Не бих заложил в битка на Су-35 или друг руски самолет.
Никой никога не е печелил война от въздуха. Не можете да спечелите война от въздуха, но можете да загубите война, ако не контролирате въздушното пространство.
Ракетите и оръдията са едно, но друго възможно краткосрочно решение за украинското правителство е да наеме частни изпълнители, които вече са пилоти на Ф-16, и това е въпрос на политика. Това е нещо, което правителствата трябва да организират. Но е много възможно. И това отново ви печели време, помага ви да спечелите войната. Когато войната приключи, можете да се съсредоточите върху изпращането на вашите пилоти в чужбина. Украйна воюва срещу Русия. Искам да кажа, това е черно-бял конфликт, доброто срещу злото, няма въпрос кой е прав и кой крив. Така че мисля, че в този дух правителствата, които могат да предоставят тези услуги, трябва и се надявам, че ще го направят. Дори сам ще отида, ще бъда номер едно, можете да разчитате на мен", допълва .