
Близо 60% предпочитат да отидат на гише
Две трети от гражданите никога не са използвали дигитална административна услуга, а близо 60 процента предпочитат да получават услуги на гише, а не онлайн, според последното проучване на общественото мнение в РСМ, проведено от Института за политически изследвания - Скопие, съобщи специално за БТА агенция МИА. Анкетата на IPIS е проведена от 28 февруари до 3 март тази година върху представителна извадка от 1107 респонденти.
Според проучването 58,2 на сто от гражданите, ако имат нужда от определена услуга, предпочитат да я извършат лично на гише. Само 33,9 процента казват, че ако можеха, биха свършили работата онлайн.
Изследването показа, че по-възрастните граждани имат по-голяма съпротива към компютрите. Сред тези над 60 години само 19,1 процента биха извършили услугата онлайн, докато сред гражданите на възраст от 18 до 50 години процентът на респондентите, които заявяват, че предпочитат да получават услуги онлайн, е около 44 процента.
Според образователната структура изследването показва, че гражданите с по-високо качество на образование са по-склонни да се обръщат към онлайн административни услуги. Така, ако 62,1 на сто от анкетираните с висше образование заявяват, че предпочитат онлайн административните услуги, то тази нагласа споделят едва 11,6 на сто от тези, които нямат дори основно образование.
Проучването показва, че над две трети от гражданите никога не са ползвали онлайн услуга в публична институция. Едва 26,5 на сто заявяват, че са ползвали онлайн услугите на държавните институции, а 69,2 на сто никога не са опитвали да получат документ или услуга онлайн.
Тези, които са използвали онлайн услугите, в голяма степен изразяват задоволство. 87,4% от анкетираните са доволни от онлайн услугата, която получават от държавните институции, а едва 11,6% са недоволни. Най-голяма част от гражданите или 25,6 на сто са ползвали онлайн услуги на МВР. Следва данъчната служба с 10,6 на сто и кадастърът със 7,8 на сто.
Повечето граждани казват, че не се страхуват за личните си данни, с които разполагат държавните институции, въпреки че една трета от анкетираните все още са скептични. Процентът на тези, които смятат, че личните им данни, съхранявани от институциите, са сигурни и защитени, е 44, а 32,1 на сто смятат, че не е така.
По отношение на ефективността на институциите, които предоставят административни услуги, мнозинството от гражданите не виждат разлика през последните пет години. От анкетираните 35 на сто смятат, че днес не е нито по-лесно, нито по-трудно да се извади документ в сравнение с условията отпреди пет години, 30,3 на сто смятат, че днес документи и административни услуги се получават по-лесно, а 25,7 на сто смятат, че се получават по-трудно.
Според гражданите реформата в държавната администрация не трябва да се прави чрез нови работни места, а чрез намаляване на броя на служителите и дигитализация. На това мнение са 53,3 на сто от анкетираните, а 23,7 на сто са на мнение, че реформата в държавната администрация трябва да е насочена към нова заетост и обучение.
В сравнение със същия въпрос, зададен преди четири години, мнозинството от гражданите днес настояват за намаляване на служителите и дигитализация.