
Първото място на търсачката е застрашено от ChatGPT
Вече повече от 3 месеца от “Гугъл” наблюдават отстрани иновативните проекти за разработване на изкуствен интелект на “Майкрософт”, “Адоби” и на базирания в Сан Франциско стартъп OpenAI. Техните ботове успяха едновременно да удивят и да изплашат света. Показаха му безграничните възможности на една технология, достатъчно умна да замени десетки хиляди служители в различни сектори, която учи по-бързо от всеки човек и най-важното - не повтаря грешките си, щом веднъж достигне до верния отговор. От уравнения до картини, от есета до IT кодове ChatGPT и DALL-E напредват със скоростно темпо и на практика технологиите им не просто вече са оценени на колосалните 29 млрд. долара, но с всяка минута поскъпват. С други думи, чатботовете вече доказаха, че са диамантът в короната на своите създатели и тепърва предстои да видим как ще преобърнат световната икономика.
От седмица насам, макар и доста колебливо, “Гугъл” най-сетне се включи в надпреварата на изкуствения интелект, като пусна своя чатбот, наречен Bard. От ръководството на компанията обявиха, че той ще бъде достъпен първоначално за ограничен брой потребители в САЩ и Великобритания, но с течение на времето ще бъде на разположение за повече хора и ще работи на различни езици. Предпазливото внедряване на технологията е първото публично усилие на “Гугъл” да се наложи сред конкурентните производители. То цели и да се разграничи от критиките, че технологичните компании разпространяват непредсказуема и понякога ненадеждна технология.
Няма обаче място за илюзии. Целта тук е една - кой ще създаде новата онлайн търсачка, като я усъвършенства и монетизира достатъчно бързо, за да разгроми конкуренцията. Потребителите в онлайн пространството са свикнали, че на пазара има една доминираща фигура в това отношение и тя все още е търсачката на “Гугъл”. Че място на върха има само за един, се вижда и сега - предвид че гугъл се ползва за намиране на информация от 93% от интернет потребителите в света. Втората най-известна търсачка в света към този момент е “Бинг”, на “Майкрософт”, с дял от едва 2,81%. С появата на чатботите обаче тази статистика се променя. Според анализатори тенденцията може да се обърне и до 2 години най-ползваната търсачка да бъде именно “Бинг”, чийто собственик е и един от най-големите инвеститори в Chat GPT.
Вече са извършени и първите сравнения между Bard и Chat GPT. Важно е да се уточни обаче, че изкуственият интелект е технология, която работи на база предварително зададени в системата му данни. Чатботовете далеч не са безгрешни, но се учат, докато взаимодействат със своите потребители. В това отношение забавянето на технологията на “Гугъл” е ключово, тъй като само в период от 2-3 месеца ChatGPT вече пусна на пазара своя 4-а подобрена версия и си набави много знания и актуална информация, с която да предоставя по-качествена услуга в често претоварената от потребители онлайн мрежа.
Първият фактор, по който са сравнени двата чатбота, е могат ли да напишат работещ IT код вместо програмист. Изводът -
Bard е 5 пъти по-бърз от ChatGPT, но предоставя грешен код,
за разлика от своя конкурент. Интересен фактор, по който двете технологии са сравнени, е тяхната креативност. В това отношение според анализатори Chat GPT е безспорен победител. За разлика от него обаче, Bard предоставя активна връзка към източника, който е използвал, без да бъде помолен за това - което е позитив. При задаване на въпроси, свързани с конкретни факти, отново чатботът на “Гугъл” е значително по-бърз.
Въпреки забавянето пускането на Bard на пазара е значителна стъпка в посока съхраняването на най-доходоносния бизнес на “Гугъл”, а именно търсачката му. Мнозина в технологичната индустрия вярват, че “Гугъл” – повече от всяка друга голяма технологична компания – има много какво да губи и да печели от изкуствения интелект. Той може да помогне за модернизирането на голям брой от продуктите на компанията, като ги направи по-полезни за потребителите. Огромен е рискът обаче
други търсачки да вземат значителен дял от потребителите на гугъл
Чатботите произвеждат незабавно отговори в цели изречения или абзаци. На практика те не принуждават хората да се ровят в списък с резултати, което би предложила търсачката.
“Гугъл” стартира Bard като самостоятелна уеб страница, а не като компонент на своята търсачка. С това компанията започна труден, но необходим процес, свързан с изменението на потребителския интерфейс. Едновременно с това тя запазва един от най-печелившите бизнеси в технологичната индустрия. “Важно е “Гугъл” да започне да присъства силно в това пространство, защото натам се е насочил светът”, смята Адриан Аун, бивш директор по проекти на компанията. По негови думи чатботовете може да преобърнат бизнес модела, основан на реклама.
В края на ноември стартъпът OpenAI пусна ChatGPT, който може да отговаря на въпроси, да изготвя курсови работи, а също и да рисува и да пише кодове на програмни езици. Два месеца по-късно “Майкрософт” вложи 10 млрд. долара в идеята и добави подобен чатбот към “Бинг”, показвайки как технологията може да промени пазара, на който “Гугъл” доминира 20 г.
“Гугъл” се включи в надпреварата още през декември миналата година, като
обяви “код червено” в отговор на пускането на ChatGPT
и определи като основен приоритет на компанията разработването на изкуствен интелект. Това насърчи отделните екипи да си сътрудничат, за да ускорят одобрението на редица нови продукти, предоставящи A.I. “Гугъл” тества технологията, която е в основата на Bard, от 2015 г., но досега не я е пускал за широката общественост, тъй като подобно на чатботовете, предлагани от OpenAI и "Майкрософт", тя невинаги генерира надеждна информация и може да покаже пристрастия.