Показания на бивш директор в компанията OceanGate разкриват алчността на собственика на фирмата. А чиновници нямали време да разследват неговите сигнали
Ключов служител, който е обрекъл подводницата “Титан” на опасност преди последното ѝ пътуване, свидетелства, че трагедията е можела да бъде предотвратена, ако федералната агенция за безопасност на САЩ е разследвала жалбата му. По време на изслушването той сподели, че не е имал “никакво доверие” на начина, по който е бил изграден експерименталният подводен апарат, а целта на компанията OceanGate е била само да спечели пари възможно най-бързо.
Дейвид Лохридж, бивш оперативен директор на OceanGate, заяви, че се е почувствал подведен от решението на Администрацията за безопасност и здраве при работа да не предприеме последващи действия по жалбата му. Той заяви, че е бил известен като “бунтар” в компанията за туризъм и експедиции, тъй като е споделял открито опасенията си за безопасността, изразени години преди петима души да загинат, когато подводницата “Титан” катастрофално имплодира по време на дълбоководно пътуване до останките на “Титаник” през юни 2023 г.
При произшествието с подводницата загинаха изпълнителният директор на OceanGate Стоктън Ръш, авантюристът милиардер Хамиш Хардинг, Пол-Анри Ножоле със състояние 1,5 млрд. долара, пакистанският милионер Шахзада Дауд и синът му Сюлейман. Като от думите на Лохридж излиза, че подводницата е била небрежно проектирана и е било едва ли не заложено да се превърне в гробница за милиардерите.
“Вярвам, че ако OSHA се беше опитала да разследва сериозността на опасенията, които изразих многократно, тази трагедия можеше да бъде предотвратена - каза Лохридж, докато говореше пред комисията, която се опитва да установи какво е причинило имплозията на “Титан”.
По време на свидетелските си показания Лохридж заяви, че осем месеца след като е подал жалба в OSHA, служител на агенцията му е казал, че има 11 случая преди неговия. По това време OceanGate е завела дело срещу Локридж, а той е подал насрещен иск.
Около 10 месеца след като подава жалбата, той решава да я оттегли. Делото било приключено и двата иска били прекратени.
Лохридж добави, че често е влизал в конфликт със съоснователя на компанията
и е смятал, че са ангажирани единствено с печеленето на пари. Показанията му повториха показанията на други бивши служители от понеделник, които описват ръководителя на OceanGate Стоктън Ръш като непостоянен и труден за работа.
Лохридж се присъединява към компанията в средата на 2010 г. като инженер-ветеран и капитан на подводница и казва, че бързо е почувствал, че е използван, за да придаде на компанията научна достоверност и че компанията го продава като част от проекта, “за да дойдат хората и да платят пари”, и това не му се е понравило.
“Чувствах се като кукла на конци”, казва той.
По време на показанията си Локридж казва, че е започнал да се оттегля от задълженията си, след като по невнимание е “злепоставил” Стоктън Раш по време на гмуркане до потъналия кораб “Андреа Дория” през 2016 г. с подводния апарат “Циклоп 1” на OceanGate.
Лохридж е трябвало да заведе няколко клиенти до останките, за да направят триизмерен модел, но вместо това Ръш е искал да пилотира гмуркането. Лохридж сподели, че се е противопоставил, като е отбелязал, че останките са опасни и че по това време над дузина души са загинали по време на гмуркания на мястото, и в крайна сметка убедил Ръш да му позволи да се качи. По време на пътуването
Ръш е заклещил кораба в останките и отказал да предаде управлението на подводницата
на Лохридж, докато един от членовете на екипажа не му изкрещял да даде на Лохридж контролера, който пилотира кораба.
Лохридж заяви, че Ръш е хвърлил контролера в главата му и един от бутоните се откъснал. Въпреки това успял да го поправи и да върне всички на повърхността. След това Ръш спрял да му говори.
Лохридж повдигнал възражения, след като през 2016 г. OceanGate постепенно прекратила отношенията си с Лабораторията по приложна физика към Вашингтонския университет, тъй като Ръш решил да извършва цялата инжинерна работа за “Титан” вътрешно, пише ABCNews.
Запитан от анкетната комисия защо е станало така, Лохридж отговори: “Арогантност”.
“Цялата идея на компанията беше да печели пари, това е всичко. Имаше много малко наука.”
Лохридж се позовава на доклад от 2018 г., в който той повдига въпроси за проблеми с безопасността на операциите на OceanGate. Запитан дали има доверие в начина, по който се изгражда “Титан”, той отговори: “Никакво доверие. Аз бях много категоричен за това, и все още съм”.
В заключителните си думи Лохридж заяви, че се надява разследването да хвърли светлина върху причините, поради които OSHA не се е заела активно с неговите опасения.
“В крайна сметка безопасността е на първо място”, казва Лохридж. “Да, поемате риск, спускайки се с подводница, но
не е нужно да поемате излишни рискове с дефектно и имам предвид наистина дефектно, недостатъчно оборудване”,
добави той.
Ръководството отхвърлило опасенията му, защото се фокусирало повече върху лоши инженерни решения и желанието да се стигне до “Титаник” възможно най-бързо, за да започнат да се печелят пари. В крайна сметка бил уволнен, след като повдигнал въпроса за безопасността.
“Не исках да загубя работата си. Исках да има пътуване до “Титаник”. Но да бъде безопасно. Не бих искал никой да умира заради това, че е влязъл в подводница”, каза той.
“Това е вълшебно място. Обичам го. Много съм запален по това, което правя. Ако има такъв риск, по-добре да не се прави”, допълни Лохридж.
Служителите на бреговата охрана отбелязаха в началото на изслушването, че подводницата не е била подложена на независим преглед, каквато е стандартната практика.
“Много стъпки по пътя бяха пропуснати”, добави Лохридж.
Той свидетелства още, че ръководителят на OceanGate Стоктън Ръш е искал да извърши пилотирани изпитания на първия прототип на „Титан", въпреки че Лохридж е препоръчал да се направят безпилотни изпитания поради неговите опасения.
“Знаех, че корпусът ще се провали”, казва той.
Ден преди това бившият технически директор на OceanGate Тони Нисън заяви, че 100 процента е усещал натиск бързо да вкара подводницата във водата. Той добави, че преди години е отказал да пилотира “Титан", защото не е имал доверие на оперативния персонал, и че е спрял подводницата да стигне до “Титаник” през 2019 г.