Републиканецът води в Аризона, стопи разликата от 4% в полза на демократката в Пенсилвания
Ценен съвет как да не загуби изборите за президент дал Илон Мъск на Доналд Тръмп още през април.
Създателят на “Тесла” и “СпейсЕкс” казал на републиканеца, че ако не обърне внимание на ролята на предсрочния вот, рискува загуба от демократите. Това разкрива “Ню Йорк Таймс” часове преди вота на 5 ноември.
Изданието, което цитира свои източници, разказва, че Мъск изпратил на Тръмп съобщение, но не бил сигурен дали бившият президент го е получил.
“Трябва да спреш да казваш на хората да не гласуват рано”,
написал Мъск на Тръмп в средата на април. Съветът се основавал на информация от неговите съветници в подкрепяния от републиканците Американски парламентарен комитет. Именно те установили, че Тръмп се нуждае от ранни гласове, за да спечели.
Традиционно поддръжниците на Демократическата партия са тези, които преобладаващо гласуват предсрочно. Републиканците действат противоположно - пускат гласа си в последния момент. Това до голяма степен прави и предварителните резултати на социолозите неточни. Самият Тръмп призоваваше хората да не гласуват предсрочно.
Тъй като не получил отговор, Мъск бил в неведение дали милиардерът е разбрал съобщението му. В същата вечер обаче Тръмп пише пост в социалната си мрежа Truth Social, наричайки предсрочното гласуване “добър вариант”. Оттогава бизнесменът и политикът са в “тесен съюз”, пише изданието.
През юли Мъск създаде AMERICA PAC в подкрепа на президентската кампания на Доналд Тръмп. Целта е да се финансират агитационни кампании с приоритет към ранния вот.
В дните преди изборите в САЩ стана ясно, че Мъск е налял около $ 120 милиона в своя PAC. Чрез кампанията му са наети около 2500 агитатори, предимно в провинциите. Всеки от тях се опитва да обследва по 150 домове на ден. Общо агитаторите са достигнали до няколко милиона домакинства в САЩ. Целта е да се осигурят между 800 хил. и 1 млн. избиратели в полза на Тръмп.
На всеки агитатор му се плаща от $ 20 до 30 на час,
или $ 2 “на врата”. Фактът, че участниците в кампаниите получават заплащане за работата си, буди тревога от потенциални измами. За да амбицира нерешилите избиратели още повече, в дните преди изборите Мъск пусна томбола - подаряваше по 1 млн. долара на ден на случайно избран републиканец, подписал петицията му. Заради ексцентричния си подход милиардерът си навлече и дело в щата Пенсилвания.
Междувременно 48 часа преди финалния вот социологическо проучване на “Ню Йорк Таймс” , извършено от “Сиена”, сочи, че Тръмп печели само в един от колебаещите се щати - Аризона. Резултатът, публикуван в неделя, показва, че Камала Харис води в Невада, Северна Каролина, Уисконсин. Кандидатите са изравнени в Пенсилвания, Мичиган и Джорджия.
В резултатите се допуска грешка от 3,5%
Преднината на демократката обаче не е голяма и трябва да се има предвид, че именно във финалните часове републиканските избиратели са най-активни. Проучването сочи, че около 40% от анкетираните вече са гласували и Харис води сред тези гласоподаватели с 8%. Тръмп има преднина при избиратели, които казват, че е много вероятно да гласуват, но все още не са го направили.
Изравнената надпревара в Пенсилвания показва, че
Тръмп набира скорост в щат, в който Харис водеше с 4%
във всички предишни проучвания, пише изданието. Ден преди изборите разликата им е точно 1%.
Двамата опоненти наблегнаха именно на колебаещите се щати в последния уикенд преди изборите. Тръмп се появи в Пенсилвания, Северна Каролина и Джорджия за финални думи преди рещаващия ден. Ако успее да обърне тези три щата в своя полза, той печели изборите с 280 от необходими 270 гласа на избирателната колегия. Камала Харис пък проведе заключителната си реч в Мичиган. Тя се появи в църква, където се обърна към чернокожи американци, както и към избиратели от арабски произход. Смята се, че тя може да загуби подкрепата на арабските американци заради позицията ѝ за войната в Близкия изток.
На този фон Алекс Кастеланос - бивш политически стратег, работил по кампаниите на Мит Ромни и Джордж Буш, посочи в свой анализ за резултата от изборите ключов фактор, който според него социолозите пропускат.
“Анкетьорите пропускат огромната промяна в регистрацията на избирателите”, твърди ветеранът. В САЩ всеки гражданин се регистрира като “демократ”, “републиканец” или “независим”. Кастеланос посочва, че в 31 щата има регистрация на избиратели по партии, 30 от тях през последните 4 години отчитат движение в полза на републиканците. Анализаторът тълкува този факт като ясен знак за надигането на вълна от републикански ентусиазъм.