
НЕЛИ ТОДОРОВА
ПРАТЕНИК НА БНР В ДОХА, СПЕЦИАЛНО ЗА "24 ЧАСА"
На 4-дневно официално посещение в Катар и Кувейт вчера замина правителствена делегация, водена от премиера Бойко Борисов. Активизиране на сътрудничеството в областта на икономиката, енергетиката и инвестициите са основните цели на визитата.
Очаква се министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков да обсъди въпроса за възможността да внасяме втечнен газ от Катар. Нуждата от това България да разнообрази доставките си от синьо гориво е безспорна, а Катар е най-големият износител на втечнен газ в света.
Евентуални проекти, по които на Катар и Кувейт да бъдат дадени на концесия български пристанища и летища, ще дискутира транспортният министър Александър Цветков. Най-голям интерес има към бъдещия мост на Дунав при Силистра - Кълъраш, летищата в Пловдив и Русе, както и пристанищата във Варна и Бургас. Основна задача на министерството на транспорта е тези концесионни процедури да се подготвят бързо. Очакванията са частните инвеститори да управляват обектите по-добре от държавата.
Предвижда се в Доха премиерът Борисов да се срещне с катарския си колега шейх Хамад бин Джасем ал Тани, както и със заместник-емира и престолонаследник шейх Тамим бин Хамат ал Тани. В българската делегация са икономическият и енергиен министър Трайчо Трайков, външният Николай Младенов и транспортният Александър Цветков. В последния момент от състава отпадна министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев.
Икономиката на Катар разчита основно на добива и преработката на петрол и природен газ. Литър бензин тук струва около 20 стотинки. Държавата е разположена върху едно от най-големите находища на природен газ в света. Катар е и най-големият износител на втечнен газ.
Възможността България да внася втечнен газ от Катар се обсъжда от доста време. Очаква се въпросът да се дискутира и по време на тази визита. Министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков коментира, че е изключително важно страната ни да има избор в сферата на енергийните доставки и напомни за газовата криза през зимата на миналата година, когато доставките на руски газ бяха спрени. Според Трайков няма как да се сравняват цените на втечненото гориво с тези, на които купуваме руския газ, идващ по газопровода.
"След като во веки веков България беше без избор и видяхме до какво ни доведе това, ние искаме да имаме всички възможни опции, на които да базирамерешенията си. Очевидно тази част на Европа, в която е България, е на сравнимо разстояние и всъщност дорипо-близо, отколкото азиатските пазари на Катар. Така че напълно реален е вариантът, ако преценим, че можем да стигнем до някакво споразумение, да влезем в такова", каза той, преди да отпътува за Катар.
Очаква се да се подпише меморандум за сътрудничество на България и Катар в областта на енергетиката, както и междуправителствена спогодба за избягване на двойното данъчно облагане.
Така страната ни ще може да привлече повече инвеститори от Катар. Интересно е, че в тази арабска страна край Персийския залив личните доходи не се облагат с никакви данъци и осигуровки Държавното здравеопазване е безплатно.
Катар проявява интерес български лекари да подпомогнат изграждането на спешни центрове, съобщи шефът на ВМА Стоян Тонев, който също пътува с делегацията ни. "Партньорите ни желаят да се възползват от опита ни в организирането на такива центрове, а после и в осигуряване на екипи за тях, поне в началото", отбеляза той.
Професионализмът на българските медици е известен в региона. В Кувейт, където българската правителствена делегация ще е в сряда, работят над 160 специалисти - около 60 лекари и 100 медицински сестри, лаборанти и рехабилитатори. Български лекари се грижат и за семейството на шейха на Кувейт, коментира ген. Тонев. Български медици работят във военната болница в Кувейт повече от 5 години. Спешният център в близкия град Джахра е изграден изцяло по проект на ВМА и от нейни специалисти. Лекарите ни в Кувейт получават между 5200 и 7500 долара месечно, а сестрите - около 1500 долара. Кувейт проявява сериозен интерес да инвестира у нас - най-вече в изграждане на рехабилитационни центрове.
Връщайки се към първата спирка на българската делегация - катарската столица, трябва да отбележим, че между София и Доха все още няма директни полети, въпреки че през миналата година беше утвърдена спогодба с Катар.