
250 кораба са блокирани
Опасност от срив в търговията
Сателитно изображение, направено над Червено море, разкри истинския размер на задръстванията, образувани след като товарен кораб заседна в Суецкия канал.
Сега около 250 кораба са блокирани в двата края на тесния воден път в очакване на пострадалия Ever Given - контейнерен кораб, висок колкото Емпайър Стейт Билдинг, да бъде преместен, за да могат да преминат, пише "DailyMail".
Снимките, направени от преминаващ спътник, показват над 50 кораба на котва в Суецкия залив, един от двата „ръкава" в северния край на Червено море, където започва канала, водещ към Средиземно море. В горния ляв ъгъл на изображението може да се види Ever Given, вклинен диагонално през канала в почти същото положение, в което е заседнал преди три дни, след като капитанът загуби контрол по време на пясъчна буря.
Сега корабните компании са изправени пред реалността, че може да се наложи да пренасочат своите плавателни съдове из Африка, като Hyundai Prestige е вече отклонен по по-дългия маршрут.
Това, разбира се, води до опасения за сигурността, тъй като капитаните на корабите, натоварени с товар на стойност милиарди долари, се страхуват, че ще бъдат плячка за пирати, особено във водите край Източна Африка, известни с главоломни грабежи. Офис мендижърът на китайската асоциация на корабособствениците в Шанхай заяви пред Financial Times, че корабите, избрали да тръгнат по африканския маршрут, ще трябва да поемат допълнителен персонал, за да гарантират, че са в безопасност.
Междувременно Уили Лин, председател на Съвета на корабоплавателите в Хонконг, заяви, че може да се наложи да бъде привлечена международна група от военноморски кораби, за да се защитят товарни кораби, ако кризата се проточи.
Все още не се знае колко време може да отнеме отпушването на канала и "освобождаването" на заседналия танкер, тъй като работниците се опитват да изкопаят до 52 фута под кораба с помощта на багери в опит да го преместят.
Японският собственик на Ever Given обещава, че днес по време на отлив корабът ще бъде освободен, от друга страна екип от холандски експерти твърдят, че операцията може да отнеме „седмици“.
Ако усилията за "побутване" на лодката се провалят, тогава работниците няма да имат друг избор, освен да вкарат специализирани кранове и да започнат да разтоварват товарите, подредени на височина над 100 фута на палубата му, за да намалят теглото на кораба.
С всеки изминал ден кризата заплашва сривове в световната търговия, вече засегната от пандемията с Covid. От Даунинг стрийт предупреждават за закъснения при доставката на стоки като електроника, играчки и дрехи до Обединеното кралство.
Дяловете на транспортните компании се повишиха заради очакванията да се запазват места на кораби, не заседнали в Суетския Канал. Това ще повиши и цените.
Анализатори предупреждават, че продължителното запушване на канала може да повиши цената на новите автомобили заради недостига на компютърни чипове и да доведе до скок на разходите за доставка - натиск върху бизнеса, също засегнат от Covid-19.