Йорданка Фандъкова: Обещах на софиянци, че докато съм кмет, разширението на метрото няма да спре - и не отстъпвам от това

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/10185451 www.24chasa.bg
Йорданка Фандъкова СНИМКА: Николай Литов

Още тази есен започваме участъка до “Левски Г”, казва в интервю кметът на София

Още акценти от интервюто:

  • Доказахме, че Княжевският лифт може да се възстанови, задължаваме със заповед собственика да го направи
  • Строим 17 детски градини и ясли, работим и по първите два проекта за отваряне на такива в частни сгради

- Г-жо Фандъкова, за втора година София посреща своя празник при силна вълна на пандемията. Какво послание ще отправите към хората в този ден във време на здравна, икономическа, а и политическа криза?

- Денят на София е празник на вярата, надеждата и любовта и пожелавам на всички хора те да изпълват сърцата и домовете им. Във време на несигурност обществото ни се нуждае най-вече от мъдрост както от политиците, които вземат решения, така и в действията на всеки от нас. Мъдростта изисква да бъдем заедно и да продължим да развиваме нашия град.

Надявам се, че здравната криза, която променя живота ни, ни учи на повече съпричастност. Радвам се, че процентът на софиянци, които се ваксинират, е най-голям в страната и броят на желаещите да се имунизират започна отново да расте.

Над 642 000 са

поставените дози

ваксини в София

и почти 30% от гражданите са със завършена имунизация. Моят призив е към тези, които още се колебаят, да се имунизират. Аз го направих отдавна, въпреки заболяванията ми. Имунизирах се не просто заради себе си, а заради всички хора, с които всекидневно се виждам. Според лекарите новият вариант на вируса започва да разболява тежко и деца, които досега сякаш бяха пощадени от заразата. Ето още една причина да се имунизираме - за да опазим децата ни! Това е начинът да излезем от този омагьосан кръг, в който вече почти 2 г. се въртим.

- Как тази ситуация се отразява на София? Кои важни за града проекти реализирахте и за кои обстоятелствата наложиха да бъдат спрени?

- Пандемията засегна най-тежко градския транспорт. Спадът в приходите през 2020 г. беше 58 млн. лв., през тази има известно възстановяване на пътуванията, но недостигът е 40 млн. лв. Това са огромни средства, които общината сама не може да компенсира. В приетата актуализация на държавния бюджет са предвидени 40 млн. лв. за подкрепа на превозвачите. Настоявам тези средства да бъдат разпределени справедливо и пропорционално и най-големият град с най-голямата транспортна мрежа да бъде компенсиран с част от тях. Знаете, че въпреки спада на пътуванията запазихме интервалите на движение. Всяка година осигуряваме 150 млн. лв. за градския транспорт от общинския бюджет, а тази вече дадохме още 10 млн. лв., но те са крайно недостатъчни.

Продължаваме и мерките в подкрепа на малкия бизнес. Почти 5 млн. са облекченията, които дадохме на фирмите през 2020 г., а тази - около 7 млн. лв. Това са спестени пари от наеми и тротоарно право, които остават в бизнеса, за да може той да плаща заплати и осигуровки.

- И все пак въпреки извънредната ситуация кое е най-хубавото, което се случи в столицата в последната 1 г.?

- Най-големият проект, който завършихме тази година, е продължението на третата линия на метрото през “Овча купел” до околовръстния път при “Горна баня”. Ограниченията в пътуванията забавиха “Сименс”, които изграждаха системите за управление на влаковете, но въпреки трудностите, се справихме.

Завърши и новата

отсечка от южната дъга

на околовръстния път

– между “Младост” и магистрала “Тракия”. Това са два значими инфраструктурни проекта, които определят развитието на града за десетилетия напред.

Започнахме и дълго отлагания ремонт на най-старото трамвайно трасе – от Съдебната палата до “Княжево”. До пролетта трябва да възстановим движението на трамваите от “Алабин” до “Бъкстон”, а през ноември - да пуснем движението по ул. “Алабин”. Вече работим и по линейния парк по бул. “Македония”, с който ще променим изцяло визията на това централно място.

- Въпреки сблъсъците с вицепремиера Пеканов развитието на метрото остана в плана за възстановяване. Той обаче още не е пратен в Брюксел. Какво значи това?

- Започваме строителството на участъка от “Хаджи Димитър” до “Левски Г” още тази есен. Първо стартира проектирането, а от началото на 2022 г. и изграждането. За участъка през “Гео Милев” и “Слатина” до бул. “Цариградско шосе” тече процедура за избор на изпълнители и се надявам да го започнем догодина.

Моят ангажимент към софиянци е, докато съм кмет, разширението на метрото да не спира. За мен това е проектът, който модернизира града и подобрява качеството на живот. Софиянци нямат време да чакат внасянето на плана в ЕК. Ако за някои политици 6-7 месеца или 1 г. е нещо незначително, за мен това е загубено ценно време на хиляди хора. Преборихме се развитието на метрото да остане в плана и затова реших да започнем строителството, въпреки че той още не е внесен. Вярвам, че каквито и промени да се правят, няма да има повече опити метрото да бъде извадено. Не разбирам бързината, с която планът се ревизира, и безвремието, в което изпаднахме след това. Отношението на г-н Пеканов към София имаше своите идеологически и политически мотиви, но бездействието му сега към плана на България ще има цена, която ще платим като държава. Това са пропуснати възможности за страната в трудно време.

- А кога ще има решение за новата тарифна политика - говори се за билет от 30 и 60 минути?

- Голямата ни задача е да привлечем повече хора да пътуват с градския транспорт. Затова първо обновихме автобусите, тролеите и трамваите и разбира се, продължаваме строителството на метрото. Втората задача е електронна система, с която пътуването да е по-лесно, по-удобно и изгодно за пътниците. За 4-те месеца, в които системата работи, са направени над 1,2 млн. валидации. Тя вече събира данни, които показват натовареността на линиите и дава възможност да се вземат решения за подобряване на услугата. Голям е интересът и към новата услуга –

валидиране чрез

банкова карта, което

спестява търсенето

на билет

предварително. Аз вече имам профил в сайта на ЦГМ и използвах услугата за неограничен брой пътувания на ден за цена от 4 лв. През профила могат да се зареждат картите за пътуване, без да се ходи до каса и да се чака. За новата тарифна политика се обсъждат различни варианти. Решението ще се вземе от общинските съветници. Но е сигурно, че за цената на билета от 1,60 лв., ще може да смените няколко превозни средства за определено време.

- След ваше настояване кметовете могат да въвеждат нискоемисионни зони. Къде ще са те в София и кога ще важат забраните за влизане на коли с ниска екокатегория?

- С нискоемисионните зони общините ще можем в дни с голямо превишение на нормите за фини прахови частици да ограничаваме движението на най-замърсяващите автомобили. Мнозинството от софиянци одобряват тази мярка за по-чист въздух в допитвания, които сме правили. Такива ограничения действат в градове в Германия, Франция, Италия и др. Технологично София е готова – имаме определени два ринга в центъра с камери за контрол.

От лятото транспортното министерство започна въвеждането на нови екостикери при техническите прегледи, които отразяват категорията на колата. Така в средата на 2022 г. всички автомобили трябва да имат такива стикери. Вече разработваме предложенията кога да влизат забраните, при какви превишения, за кои категории и какви ще са санкциите. Със сигурност първоначално най-замърсяващите коли ще бъдат ограничавани в дните със сериозно замърсяване на въздуха.

- Вече отрекохте твърдението на Мая Манолова, че “Топлофикация - София” ще остави 1 милион софиянци без парно и топла вода през зимата, но може ли дружеството да остане без комплексно разрешително?

- Знаем сентенцията, че преди избори и след лов се лъже най-много, но има

политици, които са

склонни да минат

всякакви граници в

желанието си да

привлекат внимание

и подкрепа. “Топлофикация - София” няма да спре да работи, столичани могат да са спокойни. Дружеството осигурява най-екологичното отопление на 1 млн. души и няма алтернатива. Убедена съм, че никой здравомислещ човек не мисли, че отоплението на дърва е по-екологично от централното с природен газ. И то при становище, че мрежата на ЧЕЗ не може да издържи и да достави ток, който да замести мощностите на “Топлофикация - София”.

За мен остават неясни подбудите, които накараха МОСВ да откаже временна дерогация на дружеството, и то при представен план за модернизация. Изпълнителна агенция “Околна среда” не е отнела комплексното разрешително, а го е изменила с по-ниски норми на емисиите азотни оксиди. Това решение се обжалва и съдът ще реши дали “Топлофикация - София” има право на дерогация или не.

Важно е софиянци да знаят, че още през 2018 г. дружеството уведомява МОСВ, че не може да постигне новите по-ниски норми, дори и изцяло да ремонтира инсталациите, с които работи от 60-те години. Затова инвестиция от 160 млн. лв. в ремонти, която няма да има ефект, е не просто безрезултатна, а безотговорна. Това е причината още през 2019 г. да разработим план за изграждане на нови когенерационни мощности.

Сключихме договор с Американската агенция за търговия, с огромната помощ на посланик Херо Мустафа и до месец ще имаме план за модернизация – нови мощности и финансова стабилизация. Графикът за изграждането им е 36 месеца. Неясно защо, вместо дружеството да бъде насърчено да реализира този план, се прави опит да бъде спънато. Предизборната ситуация би била най-безобидното от всички възможни обяснения.

- София стана финалист в конкурса за зелена столица на ЕС за 2023 г. Какви проекти ще се реализират, макар приза да грабна Талин?

- София е първият град от Югоизточна Европа, който стана финалист в конкурса за зелена столица на Европа. Талин участва за трети път и получи титлата за 2023 г. Екипът на “Зелена София” е амбициран да участваме отново и ще продължим да работим за повече зелени пространства, градски транспорт с нулеви емисии и внедряване на екотехнологии. Най-големият ни проект, който е и моя лична кауза, е изграждане на зеления ринг – линеен парк с вело- и пешеходни алеи, които свързват кварталите. Целта ни е първият му етап от бул. “Шипченски проход” до гара “Пионер” да е готов до 2023 г. Следващият етап е разширението към “Слатина” и бул. “Т. Каблешков”. Разработваме и пилотни проекти за озеленяване на училищни дворове, които да превърнем в паркове в кварталите без близки зелени пространства.

- Докъде стигнаха разговорите ви със строителни предприемачи за детски градини в партерните етажи на частни сгради?

- В момента строим 17 детски градини и ясли. Три от тях – в “Кръстова вада”, “Подуяне” и “Овча купел”, са на финала и остават само процедурите по въвеждане в експлоатация. За други 8 районните кметове са провели процедури за изпълнители. В последната 1 г. някои от тях се забавиха с процедурите и се наложи да актуализираме строителната програма – обектите на едни райони минават напред, като “Подуяне”, “Средец” и “Възраждане”, а други – например в Казичане, се изтеглят във времето.

Имаме конкретни предложения за изграждане на градини на партерни етажи в нови сгради - в “Манастирски ливади – изток” и на ул. “Обиколна”. Отне време да убедя някои държавни институции, че трябва да разрешат отварянето на детски градини на партерни етажи, но се преборихме. Това е начинът да напредваме по-бързо с нови места, особено в квартали, в които общината няма терени. Остава да намерим механизма, по който да придобиваме тези обекти и те да функционират като общински детски градини.

- Поканихте архитект, завършил “Харвард” - доц. Иван Шумков, да планира новите квартали. Как ще се променят?

- Не бих сложила кварталите под общ знаменател, защото те имат различни проблеми. Главният архитект възложи анализ за състоянието на южните квартали, които са обект на инвестиционна активност. Така се дефинираха конкретни проблеми, следствие от развитието им в последните 30 г. Проблемът е липсата на публична инфраструктура – като започнем от улици и тротоари и стигнем до паркове. Причината е, че в тях дори улиците са частна собственост. Възстановяването на собствеността е протекло без никаква регулация, а със засилване на инвестиционния интерес в последните 5-6 г. виждаме плодовете на тези решения. Териториите, които общината трябва да придобие в южните квартали, за да изградим нормална инфраструктура, са толкова много, че това е непосилна задача за общинския бюджет. Затова подготвяме предложение за механизъм, в който да се включи и държавата, чиито действия през 90-те г. са довели до съществуването на почти цели частни квартали. Арх. Шумков е част от направление “Архитектура и градоустройство”, който има задача да прави тази координация между районите, гражданите, общината и институциите, от които зависи прилагането на градоустройствените политики. Радвам се, че все повече българи, учили и работили в чужбина, се връщат.

- Докъде стигнаха усилията ви за възстановяване на Княжевския лифт?

- Докладът на външните експерти, които ангажирахме да проверят дали е възможно Княжевският лифт да се възстанови, е готов. Той доказва категорично, че лифтът може да се възстанови с капацитета, който е имал и в съществуващите стъпки. Поискахме това

обследване от

международна фирма,

работила по много

лифтови съоръжения

в Алпите,

защото “Витоша ски” заявиха, че този начин на възстановяване е невъзможен. Това обаче е единственият реален и обозрим начин Княжевският лифт да бъде пуснат, без да се променя планът за управление на парка и законите. Докладът на експертите ще бъде предоставен на общинската комисия, която ще предпише на “Витоша ски” възстановяване по съществуващо положение. Надявам се, че този път собственикът няма да обжалва в съда и тази заповед, а ще спази публично заявеното си намерение да възстанови лифта. Подобен подход предприехме и за възстановяване на Драгалевския лифт. Имаме заявено съгласие на собственика да го възстанови до първата лифтова станция и очакваме да внесе проектна документация.

- Вече работите по бюджет 2022 на София. Кои големи обекти ще реализирате?

- Една от големите задачи, които съм си поставила за следващите 2 г., е завършване на вътрешните градски рингове – стратегическите булеварди, които ще разтоварят движението в града и ще намалят трафика през центъра. Големите обекти за 2022 г. са продълженията на бул. “Т. Каблешков” и бул. “Филип Кутев”, където сериозно напреднахме и с отчуждаването на частните имоти. С тези булеварди ще изградим връзка между бул. “България” и “Симеоновско шосе”, което е ключово за всички южни квартали. Разширяваме ул. “Опълченска”, която е част от първи градски ринг. Работим по отчуждаването на трасето на бул. “Копенхаген”, с който не само ще направим пътна връзка между “Дружба” и “Младост”, но и ще пуснем нов трамвай. Ще започнем и първия етап от зеления ринг, ако приключат съдебните процедури по подробния устройствен план. Знаков проект, който трябва да започнем догодина, е изграждането на първото училище и детска градина в “Манастирски ливади – запад”. Догодина ще започнем и изграждането на канализация в “Кръстова вада – изток”, “Бенковски”, “Обеля”, “Драгалевци”, “Симеоново”, “Суходол”, Нови Искър и Банкя със средства от оперативна програма “Околна среда”. Планираме улиците, под които ще изграждаме канализация, да се реновират изцяло.

 

  • Щадящи тестове - решение за малките ученици

    Щадящи тестове - решение за малките ученици

    Родителите с основание искат децата им да ходят присъствено на училище. Най-малкото защото преподаването в клас е най-доброто, особено когато говорим за най-малките. А и защото форматът с онлайн уроците, продължаващ вече почти 2 години, не им дава гаранция, че уроците са добре разбрани и усвоени. От друга страна обаче
  • Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Първан Симеонов: Протестът умря, срути се под собствените си претенции

    Как Слави си е представял политиката? Като честен манастир? Да, протестът свърши снощи. Андрей Райчев го напомни. Ако искате, бройте го днес, петък, тринайсети – за по-лесно запомняне. Няма драма, протестът имаше смисъл. Моделът „Борисов“ вече трябваше да се смени. Даже протестът свърши, точно където трябваше – като протест именно; свали Борисов

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо