Боян Рашев: Правителства в Европа ще падат като круши тази зима заради тока и газа

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/10263482 www.24chasa.bg
Боян Рашев

Ако въглеродните квоти ги няма и ограничим износа, можем да свалим цената на тока на съвсем нормални нива, казва експертът по околна среда

- Стана ежедневие да се отчитат рекордни цени на газа и тока на световните пазари. Ще спре ли това повишение скоро, г-н Рашев?

- Не, няма да спре. Зимата тепърва идва, а исторически рекордите се случват тогава. Причината е проста - почти целият развит свят, а все повече и други страни, се топлят на газ.

Освен това газът е нужен и за много индустрии. Практически не можем да спрем да произвеждаме все повече азотни торове, ако искаме да изхранваме растящото население на планетата.

- Какви са причините за поскъпването - увеличено търсене заради възстановяване на икономиката или има и спекулации с цените?

- Базовата причина за поскъпването е много проста - има растящо търсене, на което моментното предлагане не може да отговори. Това е напълно логично, след като години наред западният свят се самоубеждава, че може лесно да замени фосилните горива с временни енергийни източници (ВЕИ).

Огромни финансови ресурси се прехвърлиха от търсенето, добива и изграждането на инфраструктура за фосилни горива към ВЕИ. Замяната в потреблението не се случва, но газът и въглищата станаха кът. Какво очаквате да се случи с цените им? Липсата на инвестиции в мини и сондажи доведе до неизбежното – просто няма откъде да се добие и купи. А тези неща не се включват с натискане на копчето. Те изискват дълги години на стабилни инвестиции.

Разбира се, че големите производители и износители като “Газпром”, Норвегия, Катар, Австралия се възползват от ситуацията и правят пари. Но това е напълно очаквано и нормално.

- Ако сега има ценови рекорди, какво да очакваме като ефект от новите екоизисквания, които ще се въведат със Зелената сделка?

- Зелената сделка, или по-точно законодателният пакет “Готови за 55”, предвижда множество различни механизми, които ще направят потреблението на енергия и особено на фосилни горива много по-скъпи от днес. Предвиждат и механизми, които да ограничат финансирането на добива им. Ако потреблението продължи да расте – а това, за съжаление, е неизбежно, ако искаме да имаме икономически ръст, то и цените им ще растат.

Не, кризата няма да свърши напролет. Кризата ще продължи и колкото повече упорства зелената утопия, толкова по-брутални ще бъдат последствията.

Най-много ще страдат най-бедните, защото търсенето на енергия е нееластично, тоест не може много да се ограничи, което значи, че ще изяде огромен дял от доходите им.

- Нужно ли е държавата да дава компенсации заради поскъпването и под каква форма да са те?

- Държавата трябва преди всичко да направи всичко възможно, за да се намалят цените. Например да се спре търговията с въглеродни квоти, която много тежи на нашите лигнитни централи. Освен това може да се мисли и за ограничаване на износа.

В изключително тежка ситуация сме и трябва да се възползваме от предимствата си – все още неразбитата напълно електроенергийна система. Компенсациите не решават проблема по никакъв начин.

- Бихте ли се наели с прогноза какво поскъпване на парното и тока да очакваме от Нова година? Вече се говори за поне 20-30% увеличение.

- Това са минималните ставки, които може да се очакват. И те ще изискват огромна доза субсидиране. Пазарната реалност би изисквала много над 50%, но не виждам как може да се случи политически. Тази зима в Европа правителствата ще падат като круши.

- За да има чист въздух, са нужни евтин ток, парно и газ. Но явно това сега е непостижимо. Какъв е изходът?

- Абсолютно непостижимо е да имаме чист въздух в тази ситуация. Забележете как екологичните и климатичните политики ще вдигнат много замърсяването. При тези цени на чистата енергия топлофикациите ще трябва да се върнат към мазута и нафтата, а огромен брой домакинства ще изберат въглероднонеутралните дърва пред газа или тока.

А дървата са най-големият замърсител на въздуха. За съжаление, изгарянето им на много места най-вероятно ще бъде придружено и с каквото има – всякакви горими отпадъци.

- Има ли как България да си осигури евтини суровини и електричество?

- България има страхотна и отлично работеща електроенергийна система с три опорни стълба – АЕЦ “Козлодуй”, комплекса “Марица-изток” и големите вецове. Ние не правим ток нито от скъп газ, нито от скъпи черни въглища. Ако въглеродните квоти ги няма и ограничим износа, можем да свалим цената на тока на съвсем нормални нива. И това може да се случи веднага. Евтин газ обаче няма откъде да купим.

- А какво е мястото на тецовете ни, колко години те могат още да работят?

- Тецовете ни в този момент - при затворен блок на АЕЦ “Козлодуй”, осигуряват 60% от тока на страната. Мястото им е на върха – без тях нямаме ток. Това е реалността днес. Ако искаме да запазим енергийната си сигурност и независимост в бъдеще, трябва да ги запазим, докато не разполагаме с друг източник на изобилна, надеждна и евтина енергия.

А такъв може да бъде само нова ядрена мощност.

- Може ли енергията от ВЕИ да замести въглищните централи?

- Не, не може. Надявам се, че рекордните цени в Западна Европа го показват достатъчно ясно на обществото и политиците там. След наливане на трилиони евро във ВЕИ днес великите нации на континента чакат да духне вятърът, за да имат ток. Щеше да е смешно, ако не беше трагично.

- ЕК готви и ново облагане на бензин, дизел и на целия транспорт. Това ще доведе ли до увеличение на цените на горивата и превозите?

- Това ще доведе до шокиращи цени на горивата в транспорта и оттам ще се отразят на цялата икономика. Забележете, че най-голям скок ще има при автогаза и природния газ, които са доста разпространени у нас.

Заради относително ниската цена такива коли се карат преди всичко от хора, които само това могат да си позволят. Тези хора ще останат без опции.

- Електрическите автомобили ли са бъдещето? И масовото им навлизане на пазара няма ли да доведе до ново поскъпване на тока?

- Никой не знае какво ще ни донесе бъдещето. Със сигурност електромобилите не са настоящето, нито пък могат бързо да заемат значим дял в транспорта. Масовото има навлизане на пазара при текущото състояние на електроенергийните системи просто не е възможно. Могат да си го позволят само страни като Норвегия.

Освен това глобалният добив на метали не може да осигури достатъчно материал, за да задоволи подобен преход от нефт към ток в транспорта.

Един ден, ако се създадат многократно по-добри и евтини батерии, може и да видим скок в развитието на електромобилността. Междувременно тя ще остане само за развлечение на най-богатите.

CV

l Има бакалавърска и магистърска степен по “Управление на околната среда и ресурсите” от Бранденбургския технически университет в Котбус, Германия

l Учил е също в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, Университета за природни науки и науки за живота във Виена, Централния университет на Венецуела в Каракас

l От 2007 г. е управляващ партньор в консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния и социалния капитал

l Един от водещите експерти е по управление на околната среда и ресурсите в България

  • Ъглошлайфът на Путин - опит да повтори салфетката на Сталин и Чърчил

    Ъглошлайфът на Путин - опит да повтори салфетката на Сталин и Чърчил

    Познавачи на Кремъл смятат, че Путин имал две-три важни амбиции. Сред тях те нареждат връщането на руския контрол върху Украйна, тоталната ерозия на НАТО и желанието му да превърне Русия в незаобиколим противник на Запада. Ясно е, че Русия търси реванш за загубата от студената война. Затова от години дрънка оръжия и анексията на Крим бе само част
  • Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Публикуваме отново най-четените през седмицата анализи, коментари и мнения. Това лично мнение на проф. Огнян Герджиков е № 3 и е четено от 54 148 души. Колкото хората са по-невежи в дадена област, толкова са по-категорични СВЕТЪТ вече не е същият. Той е завладян от пандемия, която тотално наруши неговия ритъм

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо