Петя Димитрова: Стремим се да разширим пазарния си дял с органичен растеж и консолидации

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/10471424 www.24chasa.bg
Петя Димитрова, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка

Ние сме първата банка в България, сертифицирана да предлага модерната услуга за незабавни плащания в лева по програма Blink на БОРИКА, казва главният изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка

- Г-жо Димитрова, в края сме на втората година, в която живеем под знака на пандемията. Каква беше 2021 г. за Пощенска банка?

- Изпращаме още една година с много предизвикателства, с които успяхме да се справим и закономерно се превърнахме в доверен партньор, работодател и социалноотговорна компания. Нещо повече - утвърдихме се като институция, на която клиентите имат доверие и която им предлага решения за тяхното утре.

Това не би било възможно да се случи без усилията на целия ни екип. Затова още в началото на интервюто искам да благодаря на всичките ми колеги, клиенти, акционерите и силната международна група, към която Пощенска банка принадлежи.

Освен всичко друго, през 2021 отбелязахме и 30 години от създаването на Пощенска банка. През този период се доказахме като една от най-успешните системни банки в България. Цифровото изражение на успеха сочи, че заемаме трето място по размер на кредитния и депозитния портфейл, пазарен дял над 10%, имаме над 200 клона в цялата страна. Спечелили сме повече от 100 награди за нашите дигитални иновации и продукти, услуги и политика за социална отговорност.

Признание за нашите успехи е и фактът, че Българската агенция за кредитен рейтинг повиши дългосрочния рейтинг на Пощенска банка от BBB- на ВВВ, при запазен краткосрочен рейтинг A-3 и в същото време промени перспективата от “положителна” на “стабилна”.

- Как се промениха продуктите и услугите, които предлагате?

- Предложихме на нашите клиенти редица иновации от следващо поколение: първата банка сме, която въведе Smart POS, който превръща смартфона в ПОС терминал; първата сертифицирана банка, която предложи незабавни плащания; тази година лансирахме първата метална кредитна карта на българския пазар. Сред иновациите, които приложихме тази година, е и уникалният ни мобилен портфейл от ново поколение ONE Wallet, с който потребителите могат да получават още добро потребителско преживяване. С него на практика те имат незабавен безконтактен достъп до основни банкови услуги, защото пренасят физическия портфейл в мобилния си телефон. В One wallet клиентите ни могат да добавят всички свои банкови карти и да ги управляват свободно и ефективно благодарение на богатия набор от функционалности, които са заложени в приложението. Сред тях са и безконтактно плащане с телефона на ПОС терминал, управление на картите в мобилния портфейл като залагане на лимити за различните канали (ПОС, АТМ, плащане през интернет), възможности за добавяне на карти за лоялност от различни търговци, ваучери за отстъпки при наши партньори и много други. Клиентите ни имат активен и гъвкав контрол върху средствата си 24/7, което е незаменимо удобство в днешно време.

В последните две години стартирахме тотално обновяване на клоновата ни мрежа и инвестирахме в модерни дигитални зони за експресно банкиране, които веднага бяха разпознати като предпочитана алтернатива на банкирането на гише. Благодарение на интуитивните устройства в тези зони клиентите ни могат да извършват сами по-лесно и бързо голяма част от основните банкови операции, след като се идентифицират само с дебитната или кредитната си карта, без да е необходимо да са регистрирани за интернет банкирането на банката. Дигиталните зони функционират вече в 75 клона в 32 града. Предстои откриването на още локации и надграждане на услугата.

Радваме се, че клиентите ни оценяват предимствата на дигиталните канали за банкиране, бързината и сигурността, с която могат онлайн да управляват средствата си. Разбира се, това е процес и очакваме той да продължи. Ние ще сме до тях през това време, отговаряйки на конкретните им очаквания за по-бързо и по-удобно банкиране.

Новина буквално от преди няколко дни е свързана със задълбочената ни работа с БОРИКА в последните месеци. В резултат на това Пощенска банка е първата банка в България, която беше сертифицирана да предлага на своите клиенти модерната дигитална услуга за незабавни плащания в лева по програмата Blink на БОРИКА. С нея нашите клиенти ще имат възможност да правят преводи от сметка в сметка за суми до 30 000 лева в рамките на 10 секунди. Услугата предстои да бъде развита, като клиентите на банките, които участват в проекта, ще имат възможност да извършват плащания за секунди в търговски обекти и при онлайн търговец, на комунални услуги, на данъци и такси, на е-фактура.

Сигурна съм, че клиентите, които тестват новата услуга, ще останат очаровани от нов тип потребителско преживяване, което ние имаме удоволствието да им предложим първи на българския пазар.

- Как наскоро обявеното сътрудничество с Пенсионноосигурителна компания “Доверие” ще помогне на клиентите на двете институции?

- С водещата българска пенсионноосигурителна компания “Доверие”, част от “Виена Иншурънс Груп”, подписахме договор за мащабно стратегическо партньорство. То ще осигури на клиентите ни достъп до най-иновативните банкови, застрахователни и пенсионноосигурителни решения на пазара.

Партньорството ще предостави на всички потребители, мислещи за своето бъдеще, опция за включване в доброволен и универсален пенсионен фонд, който да им осигури по-висок стандарт на живот в пенсионна възраст. Наред с всички останали предимства, допълнителното пенсионно осигуряване дава възможност и за генериране на доходност от инвестиции при умерено ниво на риск

Затова ще предложим специален продукт с възможност за изгодно ежедневно банкиране за клиентите на ПОК “Доверие”, на които предстои да навлязат в пенсионна възраст.

Клиентите и служителите на ПОК “Доверие” ще могат да се възползват от иновативните финансови продукти и индивидуални решения на Пощенска банка.

- В последния месец на българския пазар стана факт поредното сливане на банки. Какви са очакванията ви за развитието на тези процеси?

- Нека не звучи нескромно, но Пощенска банка беше институцията, която постави началото от вълната консолидации на пазара – първоначално със сделката за българския клон на Алфа Банк през 2016 г., а после и с придобиването на Банка Пиреос България преди две години, извършено рекордно кратко за четири месеца, което е показателно за солидната ни експертиза.

Силната международна група Юробанк, към която принадлежим, също предприе серия от придобивания на други банки в региона. Наскоро сръбското подразделение на групата придоби Direktna Banka, а през юли беше финализирана инвестицията във втората най-голяма банка в Кипър - Hellenic Bank. Това е поредната стъпка към засилване на позициите на Юробанк като системна банкова група в Югоизточна Европа и резултат от стратегията на акционерите – канадски и американски фондове, за разширяване на присъствието в ключови пазари като нашия

Предстои засилването на позициите на групата Юробанк и у нас, следващо естествения ни стремеж за разширяване на пазарния ни дял не само чрез органичен растеж, но и чрез придобиване на още стратегически играчи.

Следим отблизо всички възможности на пазара и сме готови да вземем участие в други подобни сделки. Тяхно реализиране закономерно ще утвърди Пощенска банка сред водещите банки и по активи, след като с отличните си резултати завоювахме лидерски позиции в кредитирането и депозитния портфейл.

- Какви са прогнозите ви за 2022 г. и за насоките, в които ще се движи банковият сектор?

- Последните години ни показаха, че опитите да се прогнозира бъдещето в една или друга област са истинско предизвикателство. Затова ще ви отговоря, като цитирам думите на Алън Кей: “Най-добрият начин да прогнозираш бъдещето, е да го създадеш”.

Все пак вярвам, че занапред банковите услуги ще търсят баланса между дигитализацията на услугите и индивидуалното обслужване. Ние в Пощенска банка залагаме именно на този баланс. Нашият добре работещ модел е да използваме най-съвременната технологична инфраструктура в баланс с човешкия фактор, предлагайки изчистени, бързи, персонализирани и безопасни услуги 24/7, за да обслужваме нашите клиенти физически лица, компании - големи, средни и малки, и да допринесем с това за подобряване на перспективите за българската икономика и обществото.

  • Страната на мокрите печати

    Страната на мокрите печати

    Мерките срещу COVID не е нужно да бъдат много строги и повсеместни, а да бъдат внимателно обмислени. Нищо повече. Сега, във времето на варианта омикрон, който наистина се разпространява по-бързо, е очевидно, че трябва да се намалят струпванията на хора от т. нар. рискови групи - възрастни, хронично болни, инвалиди
  • Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Коментар на седмицата №3: Бунтът на невежите

    Публикуваме отново най-четените през седмицата анализи, коментари и мнения. Това лично мнение на проф. Огнян Герджиков е № 3 и е четено от 54 148 души. Колкото хората са по-невежи в дадена област, толкова са по-категорични СВЕТЪТ вече не е същият. Той е завладян от пандемия, която тотално наруши неговия ритъм

МАЛКИЯТ ИВАНЧО

Малкият Иванчо