Аха някой в коалицията се осмели да започне дълбока реформа, ще се намери партньор да ни “спаси”
Мораториумът бе лесно решение, купуване на време, а началото на мандата е за трудни решения
Никога в 140-годишната си история българите не са живели по-добре, а усещането е, че нещата са зле и отиват на още по-зле
- Ще има ли предсрочни избори? Възможно ли е разклащане на четворната коалиция?
- През 2022 г. вероятно неведнъж ще изпадаме в политически миникризи и често ще коментираме, че сме на ръба на предсрочни избори. Въпреки това ми се струва по-малко вероятно през тази година да сме свидетели на нов предсрочен вот. Изхождам единствено от политическата логика – коя от четирите формации в коалицията има интерес? Коя ще се представи по-добре на извънреден вот? Отговорът изглежда категоричен – нито една. Този общ политически интерес вероятно ще държи управленската конструкция по-стабилна, отколкото ще изглежда често.
- Кои от големите цели на четворната коалиция ще се изпълнят?
- Ако големите цели са “нулева корупция” или съдебна реформа, оставам по-скоро скептичен. За дълбока съдебна реформа е необходимо конституционно мнозинство, а в това Народно събрание ми се вижда твърде трудно да се осъществи.
Оставането на Бойко
Рашков в редовния кабинет по-скоро затвори вратата за евентуална подкрепа на ГЕРБ или ДПС за конструктивен диалог. Колкото до “нулевата корупция” – това не съществува и в държавите, които даваме за пример. Но поне могат да се направят стъпки в посока да доближим техните нива. Конструирането на Министерство на електронното управление е стъпка в правилна посока. Божидар Божанов е точният човек, защото това би могло да бъде реална стъпка в справяне с част от корупционните практики - елиминира се човешкият фактор.
- Чегъртане или реформи?
- Чегъртането продължава вече 7 месеца
Оставането на Рашков като министър и заявката, че ще се правят структурни и персонални промени в КПКОНПИ, са сигнал, че тази линия ще продължи. Колкото до реформите – необходимост има, но няма да е лесно. Реформата най-често е непопулярно действие и е свързана с плащане на социална цена. Парламентарната конфигурация само ще усложни прокарването на реформи. Дори и някой да се осмели да направи по-дълбока реформа в определен сектор, поне един от партньорите в коалицията ще се прави на “добър” пред електората, за да ни “спасява” от реформите.
- Ще пуснем ли Северна Македония в ЕС?
- Позицията на България е неудържима в дългосрочен план. Не само заради натиска от партньори, но и защото имаме интерес Северна Македония да е член на ЕС. Въпросът е да не бездействаме, а използваме това време да решим поне част от споровете.
- Най-голямата трудност, с която ще се сблъскат управляващите?
- Социалната криза, породена от покачването на цените на основните стоки и комунални услуги. Оценявам мораториума като грешка. Управлението си купи няколко месеца време, но след тях кредитът на доверие, с който тръгват, няма да е същият. Тогава непопулярните действия ще срещат още по-сериозен отпор.
Първите месеци са времето
за трудните решения
- Какво е най-голямото предизвикателство за нас като нация?
- Демографската криза. Напълно съзнавам колко сложен и многопластов е този проблем, но никой не може да ме убеди, че определени стимули не могат да дадат някакъв, бил той и минимален резултат. В демографската криза има нещо по-дълбоко – тя чертае лоша перспектива, не усещаме нито възход, нито имаме оптимизъм за бъдещето.
Усещането е мрачно –
че ставаме по-малко и по-стари. Никога в 140-годишната си история българите не са живели по-добре, а усещането е, че нещата са зле и отиват на още по-зле.