Планираната от правителството отстъпка от 25 ст. на литър гориво при зареждане до 50 литра звучи като действаща мярка срещу полуделите цени.
Защото помощта се получава директно от потребителите - сипват в резервоара и плащат по-малко на касата.
Останалите обсъждани идеи - например намаляването на косвените данъци като ДДС, може да доведат до повече усложнения без ясен ефект. Защото няма механизъм, по който да се принуди търговецът да прехвърли отстъпката от облагането директно на потребителя. Така цената на стоката пак може да остане висока, а само да се увеличи печалбата на прекупвачите.
Директната отстъпка от цената на горивата елиминира и тезата, че от нея ще се възползват богатите, които нямат проблем със скъпите горива. Защото обикновено лимузините им са регистрирани като фирмени автомобили.
И чрез възстановяването на ДДС и начисляването на фирмени разходи те получават доста по-ниска цена от въпросните 25 стотинки.
Сега остава да бъдат изяснени и другите мерки в антикризисния пакет, който правителството подготвя. И за да бъдат ефективни те, е редно да следват модела при горивата - директна помощ за хората. А най-добрата мярка си остава повишението на доходите.