- Г-н Стойков, участвали сте в изработването на новия НК. Има ли текстове, които ще противодействат на престъпниците с бели якички, срещу източване на ДДС, злоупотреба с еврофондове, корупцията?
- Последните глави от НК са едни от най- тежките и към тях се подходи много внимателно от работната група. В последните 20 г. отношенията в държавата са променени както в социалната, така и във финансовата и стопанската сфера.
Съдебната
система е
зациклила
Има много текстове в НК, които не влизат в употреба. Те не отразяват реалността и законът е неефективен срещу нови престъпления.
В новия кодекс има специална глава за престъпления, свързани с публичните финанси, и нова отделна глава, посветена на тероризма. За първи път е дадено и определение кои са публичните финанси. Отделянето на тези престъпления в самостоятелна глава показва нов подход към деянията, свързани с данъчната, част от митническата, осигурителната система и средствата, усвоявани чрез обществени поръчки.
Водещото в тези текстове не е размерът на наказанията, а превенцията. Под страх от наказателна отговорност да се откажат от извършване на престъпления онези, които са склонни към това. Така ще се повишат финансовият, социалният и жизненият стандарт на хората.
- Как НК може да повиши финансовия стандарт на обикновените хора?
- Като спре източването на ДДС, избягването на плащане на дължими данъци за милиони, злоупотребата с еврофондове, избягването на осигурителните задължения спрямо работниците.
В момента държавата и респективно обикновените граждани губим милиони от десетки търговци, които не са платили и 1 лв. данъци за дейността на фирмите си. За сметка на това ги прехвърлят на социално слаби хора, най-вече роми, срещу 50-100 лв. Така масово се избягва плащане на задължения към държавата, тъй като по сега действащото законодателство отговорност, и то имуществена, се носи само от последния собственик на търговското дружество.
Новият текст на данъчната измама срещу продажбите на фирми с неплатени задължения предвижда наказателна отговорност както за настоящия, така и за предишния собственик. Те ще отговарят за тежко престъпление, наказуемо с 1 до 6 г. лишаване от свобода и глоба от 10 000 лв. Когато неплатеното задължение е в големи размери, наказанието ще е от 3 до 8 г. затвор и конфискуване на имущество. Убеден съм, че това ще спре извършителите на тези деяния.
- Как ще се отразят новите текстове на онези, които карат яхти и купуват имения по света от източено ДДС в България?
- Сега се ползват 3 текста за данъчни престъпления, често във връзка с този на документната измама, а редакцията им не дава добра защита срещу извършителите, защото деянията са несъставомерни. Затова в последните години
много от
подсъдимите по
такива дела се
измъкнат без
наказание
или с минимално.
В проекта е конкретизирано изпълнителното деяние на това престъпление, което ще даде възможност на правоприлагащия орган да е по-експедитивен и по-прецизен от гледна точка на правната квалификация на деянието.
В момента милиони, които трябва да се дадат от държавата за здравеопазване, образование, инфраструктура, отиват в организирани престъпни групи чрез престъпления с т. нар. вътрешнообщностни доставки.
- Как става това?
- В най-честия случай се подготвят документи за износ например на жито, метали, автомобили, суровини за промишлеността, петрол, а в действителност един бизнесмен или служител на фирма пътува до страна от ЕС, в която също има регистрирана фирма - например Румъния. Бизнесменът или негов представител отива там само с едно куфарче с т. нар. ЧМР (договор за международен транспорт и фактура), въпреки че в тях е описал, че транспортира голямо количество стока. В Румъния в свързаната с него фирма попълва фактура за доставка, каквато няма. Документът се подпечатва и по този начин дава право да се изтегли от северната ни съседка данъчен кредит.
Същата схема се прилага и от представители на фирмата, регистрирана в Румъния, но на българска територия. Така се точи ДДС и у нас, и в Румъния за стока, която съществува само на документ, реално доставка няма. Поради занижения граничен контрол трудно се установява транспортирането през граница.
Въпреки че съществуват системи за обмяна на информация между страните от ЕС между данъчните служби и прокуратурата - “Скак 2004” например, има държави като Гърция, която отказва да дава информация. Други страни като Германия пък искат постановление за образувано разследване, за да предоставят каквото и да било от базата си данни. Това отваря вратите на някои фирми да вършат тежки злоупотреби.
- Кои текстове ще спрат теча на държавни пари?
- Чл. 330 за данъчната измама и изцяло новият текст на чл. 336 за лъжливия транзит. Специално този текст се очаква да е ефективен срещу онези извършители, които ползват занижения митнически контрол и възможностите на вътрешнообщностната доставка. Той дава възможност правоохранителните органи да пресекат порочната практика на декларирането на стоки за транзитен транспорт.
Относно данъчната измама, при нея се вижда, че съществуват много различни форми на осуетяването, като изпълнително деяние и в по-голямата си част квалифициращите обстоятелства са разписани точно и ясно.
- По делата за контрабанда на акцизни стоки също няма осъдителни присъди. Само на слабостите в НК ли се дължи това, или на волята на разследващите?
- Наказателна отговорност сега е предвидена само за мулетата – онези, които превозват стоката, за която не е платен акциз. От наказателно преследване не са застрашени основните нарушители - доставчик, получател, купувач.
Предметът на тези престъпления са бързоликвидните стоки – захар, цигари, алкохол, петролни продукти. Декларира се, че стоката е минала през България само транзитно, като крайната цел е друга страна от ЕС. Действително обаче тя е разтоварена в склад у нас и тръгва в търговската верига на много по-ниска цена. Вносителят, първо, не плаща акциз в България и, второ - получава ДДС, което не му се следва от другата страна от ЕС, в която е сключил фиктивен договор за продажба. За в бъдеще тези деяния ще представляват тежки умишлени престъпления, наказуеми с от 1 до 6 г. затвор.
- Какво предвижда НК за кражбата на европейски и наши пари чрез злоупотреби при обществените поръчки?
- Вече ще има специален текст за този вид престъпления, според който ще се носи наказателна отговорност, а не само административно наказание от всяко длъжностно лице, което при възлагане на обществена поръчка наруши или не изпълни свое задължение или превиши правата си - приеме недоброкачествена, нестандартна или некомплектувана стока или услуга.
Целта на тази
редакция е да
спре
злоупотребата
със средства,
в резултат на което получаваме техника втора ръка, некачествени плочки по улиците и асфалт по пътища или храни за детски заведения и болници, пълни с буболечки.
- Съсловните организации на работодателите обаче не одобряват криминализирането за неплащане на осигуровки. Твърдят, че няма толкова рестриктивни норми в ЕС.
- Напротив. В редица страни от ЕС тези деяния са криминализирани, а в Германия има специален закон, който урежда финансовите престъпления против осигурителната и данъчната система.
Ще дам пример със сегашната ситуация, при която над десетки хиляди работници от различни големи предприятия са без осигуровки и заплати месеци наред. Според сегашното законодателство отговорност за това носи единствено юридическото лице, и то административна, защото няма как да се търси наказателна отговорност от фирма.
Силно се съмнявам, че работодателят на тези хора щеше да ги остави да мизерстват така, ако действаше новият текст в НК, който праща на съд управителя на фирма, в която има невнесени осигуровки на стойност над 25 минимални работни заплати.
Идеята е текстът да е превантивен, да респектира работодателите, така че да не си позволяват да лишават работниците си от осигуровки, тъй като това деяние според новия НК е тежко. За него е предвиден затвор от 1 до 6 г., което изключва да се замени наказателната отговорност с глоба.
ВИЗИТКА
Стоян Стойков е роден в Пазарджик на 7 май 1977 г.
Завършил е право в УНСС през 2003 г.
Работил като управител и юрисконсулт в търговско дружество
Експерт в комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна на дейност от 2007 до 2010 г.
Специализирал наказателно право в Австрия и възстановяване на престъпно придобити активи във Великобритания
Главен асистент, доктор по наказателно и международно наказателно право в УНСС
Адвокат по наказателни дела
Участвал е в работната група по изработване на новия Наказателен кодекс