Защо е важно да се учи история

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/3330300 www.24chasa.bg

ВСЕКИ един уважаващ себе си народ спазва железния принцип, че "който не познава миналото си, няма да знае и бъдещето си".

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева

Ние обаче, с извинение, имаме история малко над 1340 години. И следователно можем да предвидим бъдещето си поне за още толкова съвсем кратко време. Но за да го сторим, наистина следва да знаем и историята си. А не да проектираме как да я изхвърлим от учебните планове за 11І-и и 12ІІ-и класове в училищата. Казвам "да проектираме", защото засега това е само поредната налудничава идея. Не изключвам, че пак е плод на парици, които някой образователен (но не и образован) чиновник е прибрал от онези с много по-късата им история. Но много силно се надявам, че идеята ще си остане само проект. Пък нека да си е жив и здрав въпросният "иновативен" чиновник и да си харчи парите за собствен кеф и лично удоволствие...

С риск почти да се повторя, във всяка една уважаваща себе си държава има три ужасно консервативни, но в ужасно положителния смисъл на това понятие, институции - армията, църквата и образованието.

Впрочем, ако се замислите по-дълбоко, всъщност и ние сме оцелели само чрез тях. Благодарение на първата сме станали държава в една далечна 681 година. И оттогава насетне предимно сме се разширявали, освен когато не са се намесвали т.нар. Велики сили, за да ни сплескват непрестанно от двете страни на Балкана. И да докарат до днешното дередже България да граничи отвсякъде все с България...

Благодарение на втората сме запазили православната си вяра и през едни 500 години, когато тя е била направо забранена. Да, копаели сме си църквите дълбоко в земята (за разлика от гордо стърчащите сега минарета), но сме си я съхранили. Вярата де.

А благодарение на третата - образованието, ако ми приведете пример, в който една все пак малобройна нация е дала на света толкова полезни за него гении, ще ви дам поне пет лева. Даже и сега пиша (а го прави и целокупното човечество) дописката си на машина, изобретена от българина Иван Атанасов, иначе по-популярен като Джон. Ама Джоновци с лопата да ги ринеш, а пък Иван е уникален. Нашият, българският Иван...
Да се обърна обаче сега и към конкретиката. Извечният замисъл на изучаването на българската история в последните класове на гимназията всъщност е много прост. За да тръгнат децата да следват висше образование, в повечето университети се полага, наред с този по български език и литература, и изпит по история на България.
Следователно абсолютно логично е той да е сред предметите, с които те трябва да излизат от средното си образование.

Ами добре, "проектанти", махнете го този "гаден" предмет. Преди време нали искахте да задраскате и "Аз съм българче"? Давайте... Аз обаче няма да се примиря с високо платените ви "образователни" намерения. И силно се надявам да си останат само "проект". Защото в противен случай съм готов да оглавя и движение, наречено "проектили".

А ако някой от "проектърите" не знае за какво иде реч, значи не е учил в ХIIІІ клас българска история. Ама то си за негова сметка де.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Договорката за хляба е съвсем на място

    Договорката между земеделското министерство и големите вериги за цената на хляба е навременна и на място. Защото тук не става въпрос за намеса на държавата в дейността на частни дружества, а за джентълменско споразумение. И неговата цел е да не се позволи рязко поскъпване на хляба. Ясно е, че за увеличение на цената има основателна причина -
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,