Защо е важно да се учи история

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/3330300 www.24chasa.bg

ВСЕКИ един уважаващ себе си народ спазва железния принцип, че "който не познава миналото си, няма да знае и бъдещето си".

Виж тук новите електронни издания в MediaMall - цени от 1,20 до 4,80 лева

Ние обаче, с извинение, имаме история малко над 1340 години. И следователно можем да предвидим бъдещето си поне за още толкова съвсем кратко време. Но за да го сторим, наистина следва да знаем и историята си. А не да проектираме как да я изхвърлим от учебните планове за 11І-и и 12ІІ-и класове в училищата. Казвам "да проектираме", защото засега това е само поредната налудничава идея. Не изключвам, че пак е плод на парици, които някой образователен (но не и образован) чиновник е прибрал от онези с много по-късата им история. Но много силно се надявам, че идеята ще си остане само проект. Пък нека да си е жив и здрав въпросният "иновативен" чиновник и да си харчи парите за собствен кеф и лично удоволствие...

С риск почти да се повторя, във всяка една уважаваща себе си държава има три ужасно консервативни, но в ужасно положителния смисъл на това понятие, институции - армията, църквата и образованието.

Впрочем, ако се замислите по-дълбоко, всъщност и ние сме оцелели само чрез тях. Благодарение на първата сме станали държава в една далечна 681 година. И оттогава насетне предимно сме се разширявали, освен когато не са се намесвали т.нар. Велики сили, за да ни сплескват непрестанно от двете страни на Балкана. И да докарат до днешното дередже България да граничи отвсякъде все с България...

Благодарение на втората сме запазили православната си вяра и през едни 500 години, когато тя е била направо забранена. Да, копаели сме си църквите дълбоко в земята (за разлика от гордо стърчащите сега минарета), но сме си я съхранили. Вярата де.

А благодарение на третата - образованието, ако ми приведете пример, в който една все пак малобройна нация е дала на света толкова полезни за него гении, ще ви дам поне пет лева. Даже и сега пиша (а го прави и целокупното човечество) дописката си на машина, изобретена от българина Иван Атанасов, иначе по-популярен като Джон. Ама Джоновци с лопата да ги ринеш, а пък Иван е уникален. Нашият, българският Иван...
Да се обърна обаче сега и към конкретиката. Извечният замисъл на изучаването на българската история в последните класове на гимназията всъщност е много прост. За да тръгнат децата да следват висше образование, в повечето университети се полага, наред с този по български език и литература, и изпит по история на България.
Следователно абсолютно логично е той да е сред предметите, с които те трябва да излизат от средното си образование.

Ами добре, "проектанти", махнете го този "гаден" предмет. Преди време нали искахте да задраскате и "Аз съм българче"? Давайте... Аз обаче няма да се примиря с високо платените ви "образователни" намерения. И силно се надявам да си останат само "проект". Защото в противен случай съм готов да оглавя и движение, наречено "проектили".

А ако някой от "проектърите" не знае за какво иде реч, значи не е учил в ХIIІІ клас българска история. Ама то си за негова сметка де.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Гъвкавост за горивата

    Горивата през зимата да са без биодобавка - така може да поевтинеят на дребно с близо 10 ст. Това са обсъждали на среща вицепремиерът Томислав Дончев и компаниите от Българската петролна и газова асоциация. Когато поскъпването на горивата се превръща в проблем, явно трябва гъвкавост. Но по какъв начин?
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,