ПОНЯТИЕТО “електронен джихад” се появи през 1999 г., а след 2001 г. интернет все повече се използва за разгърналата се борба за умовете и сърцата на мюсюлманите, включително и за привличането на джихадисти. Самите главатари на екстремистки групи започнаха да наблюдават интернет страниците и чатовете и да ги употребяват за пропаганда, като използват компютърни специалисти за своеобразния виртуален джихадистки лагер. В това отношение “Ислямска държава” превъзхожда “Ал Каида”, прилагайки най-съвременни форми на агитация, използваща както тактиката на съблазняването, така и на сплашването. Това проличава в идейно-информационната агресия, на която са подложени социалните медии, превърнали се в нов и може би най-важен плацдарм на джихадизма.
Неслучайно членове на тези групи и преди всичко джихадистите от “Ислямска държава” (ИД) са сред най-фанатичните ползватели на тези мрежи. Не е тайна, че мнозина са били привлечени с помощта на социалните мрежи, където са били примамени чрез личните истории и свидетелства на активните джихадисти. В определен смисъл интернет предоставя идеални условия за насаждане на идеологията на разрушението и за апология на тероризма и екстремизма.
Това набиране на хора е предшествано от три стадия на индоктринация. През първия “новопокръстилият се” започва да осъзнава идентичността си чрез контакта с идеите и позициите на екстремистите. На втория стадий бъдещите джихадисти възприемат въпросната идеология , а на третия започват да търсят пътищата, които ще ги отведат в редиците на това движение. Включването на новопостъпилите джихадисти в “борбата” се извършва по две основни стратегии, отличаващи се с различни послания към немюсюлманските симпатизанти.
Първата е следваната от “Ислямска държава” стратегия, чиято целева група са бедните младежи, лишени от перспектива и маргинализирани от обществото. Те често се чувстват уязвени и с накърнено самочувствие, не работят и изпадат под влиянието на алкохола и наркотиците. Сред привлечените от “Ислямска държава” често се срещат такива, които са се опитали да бъдат приети в армията или полицията, като по такъв начин повишат статуса си в съответствие на стереотипа на националноотговорния мъж. Втората стратегия се прилага от “Джебха ал нусра” и цели изваждането на кандидат-джихадистите от тяхната естествена общност и градска среда. В рамките на тази стратегия се търси връзка с чуждестранните симпатизанти на техния национален език с опит да въздействат върху светогледа им и да участват в техните дискусии.
“Ислямска държава” се наложи чрез умело използване на социалните мрежи. Видеозаписите с ужасяващи кадри, които организацията разпространява чрез ютюб и които впоследствие се излъчват от световните тв мрежи, са пример за това. Безпрецедентната медийна кампания с използването на традиционни и виртуални медии до голяма степен допринесе за разпространяването на нейното влияние сред хиляди младежи и дори сред интелигенцията, която е привлечена от авантюрата и тръпката на неизвестното. Според световно проучване, обхванало над един милион електронни съобщения на арабски език, “симпатизантите на ИД, които ползват социалните медии в страни като Белгия, Великобритания, Франция и САЩ, са повече, отколкото съответните ползватели на социалните мрежи, които са в центровете на “Ислямска държава” в Сирия и Ирак”. В рамките на това най-мащабно засега проучване на най-опасната джихадистка формация в света италиански анализатори достигнаха до извода, че за три месеца и половина (от юли до октомври т.г.) в социалните мрежи и по-специално туитър и фейсбук е имало повече позитивни постинги за ИД в Европа, отколкото във фронтови страни в Близкия изток. Според най-новия анализ на съдържанието на посланията в социалните мрежи “един от всеки три коментара, или 32,8% от общия им брой, е бил критичен към ИД поради злоупотребата с ислямската религия за завладяване на властта и за “лични облаги”, докато 1/3 от тях (29%) изразяват дълбокия шок и гняв от насилствените методи, прилагани от ИД, а 17% изразяват опасения за политическите и религиозните свободи. Наред с тези негативни мнения обаче над 20% от общо един милион изразени становища в електронните съобщения са на симпатизанти, които изтъкват ролята на ИД в защита на ислямската умма (световна общност), както и приноса й за обединяването и за разпространението на религиозното влияние на исляма; 8,3% пък обясняват подкрепата си за организацията с нейното противопоставяне на Запада. Позитивното е, че голяма част от ползвателите на социалните мрежи атакуват претенциите на ИД, че представлява ислямска организация.
Основният извод от гореказаното е, че скоростта, с която се глобализира ислямът, е смайваща. Този феномен има две изражения: неуспеха на ислямските фундаменталистки течения в реализирането на проекта за създаване на религиозната държава, от една страна, и популяризирането на тази религия в световен мащаб - както на Запад, така и на Изток, от друга. Парадоксалното е, че именно глобализацията и нейният основен продут - интернет, който е едно от постиженията на християнския свят, се превръщат и в основно средство в пропагандирането на исляма като световна религия. ИД се оказа, че е по-близка от глобализацията и нейните явления и дори изпреварва в това отношение повечето политически партии и течения в света.