Как “халифатът” се налага с фейсбук и туитър

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/4473183 www.24chasa.bg

ПОНЯТИЕТО “електронен джихад” се появи през 1999 г., а след 2001 г. интернет все повече се използва за разгърналата се борба за умовете и сърцата на мюсюлманите, включително и за привличането на джихадисти. Самите главатари на екстремистки групи започнаха да наблюдават интернет страниците и чатовете и да ги употребяват за пропаганда, като използват компютърни специалисти за своеобразния виртуален джихадистки лагер. В това отношение “Ислямска държава” превъзхожда “Ал Каида”, прилагайки най-съвременни форми на агитация, използваща както тактиката на съблазняването, така и на сплашването. Това проличава в идейно-информационната агресия, на която са подложени социалните медии, превърнали се в нов и може би най-важен плацдарм на джихадизма.

Неслучайно членове на тези групи и преди всичко джихадистите от “Ислямска държава” (ИД) са сред най-фанатичните ползватели на тези мрежи. Не е тайна, че мнозина са били привлечени с помощта на социалните мрежи, където са били примамени чрез личните истории и свидетелства на активните джихадисти. В определен смисъл интернет предоставя идеални условия за насаждане на идеологията на разрушението и за апология на тероризма и екстремизма.

Това набиране на хора е предшествано от три стадия на индоктринация. През първия “новопокръстилият се” започва да осъзнава идентичността си чрез контакта с идеите и позициите на екстремистите. На втория стадий бъдещите джихадисти възприемат въпросната идеология , а на третия започват да търсят пътищата, които ще ги отведат в редиците на това движение. Включването на новопостъпилите джихадисти в “борбата” се извършва по две основни стратегии, отличаващи се с различни послания към немюсюлманските симпатизанти.

Първата е следваната от “Ислямска държава” стратегия, чиято целева група са бедните младежи, лишени от перспектива и маргинализирани от обществото. Те често се чувстват уязвени и с накърнено самочувствие, не работят и изпадат под влиянието на алкохола и наркотиците. Сред привлечените от “Ислямска държава” често се срещат такива, които са се опитали да бъдат приети в армията или полицията, като по такъв начин повишат статуса си в съответствие на стереотипа на националноотговорния мъж. Втората стратегия се прилага от “Джебха ал нусра” и цели изваждането на кандидат-джихадистите от тяхната естествена общност и градска среда. В рамките на тази стратегия се търси връзка с чуждестранните симпатизанти на техния национален език с опит да въздействат върху светогледа им и да участват в техните дискусии.

“Ислямска държава” се наложи чрез умело използване на социалните мрежи. Видеозаписите с ужасяващи кадри, които организацията разпространява чрез ютюб и които впоследствие се излъчват от световните тв мрежи, са пример за това. Безпрецедентната медийна кампания с използването на традиционни и виртуални медии до голяма степен допринесе за разпространяването на нейното влияние сред хиляди младежи и дори сред интелигенцията, която е привлечена от авантюрата и тръпката на неизвестното. Според световно проучване, обхванало над един милион електронни съобщения на арабски език, “симпатизантите на ИД, които ползват социалните медии в страни като Белгия, Великобритания, Франция и САЩ, са повече, отколкото съответните ползватели на социалните мрежи, които са в центровете на “Ислямска държава” в Сирия и Ирак”. В рамките на това най-мащабно засега проучване на най-опасната джихадистка формация в света италиански анализатори достигнаха до извода, че за три месеца и половина (от юли до октомври т.г.) в социалните мрежи и по-специално туитър и фейсбук е имало повече позитивни постинги за ИД в Европа, отколкото във фронтови страни в Близкия изток. Според най-новия анализ на съдържанието на посланията в социалните мрежи “един от всеки три коментара, или 32,8% от общия им брой, е бил критичен към ИД поради злоупотребата с ислямската религия за завладяване на властта и за “лични облаги”, докато 1/3 от тях (29%) изразяват дълбокия шок и гняв от насилствените методи, прилагани от ИД, а 17% изразяват опасения за политическите и религиозните свободи. Наред с тези негативни мнения обаче над 20% от общо един милион изразени становища в електронните съобщения са на симпатизанти, които изтъкват ролята на ИД в защита на ислямската умма (световна общност), както и приноса й за обединяването и за разпространението на религиозното влияние на исляма; 8,3% пък обясняват подкрепата си за организацията с нейното противопоставяне на Запада. Позитивното е, че голяма част от ползвателите на социалните мрежи атакуват претенциите на ИД, че представлява ислямска организация.

Основният извод от гореказаното е, че скоростта, с която се глобализира ислямът, е смайваща. Този феномен има две изражения: неуспеха на ислямските фундаменталистки течения в реализирането на проекта за създаване на религиозната държава, от една страна, и популяризирането на тази религия в световен мащаб - както на Запад, така и на Изток, от друга. Парадоксалното е, че именно глобализацията и нейният основен продут - интернет, който е едно от постиженията на християнския свят, се превръщат и в основно средство в пропагандирането на исляма като световна религия. ИД се оказа, че е по-близка от глобализацията и нейните явления и дори изпреварва в това отношение повечето политически партии и течения в света.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,