На 14 и 15 април в Париж започва едно от най-големите български културни събития в последните десетилетия. Тогава в Лувъра се открива изложбата “Епопея на тракийските царе, археологически открития от България”, която ще покаже цялото богатство на една от най-древните и креативни цивилизации по нашите земи. Очаква се експозицията, която ще продължи до 20 юли, да бъде видяна от 4 млн. потенциални посетители.
Паралелно с изложбата, в която участват 17 музея от цялата страна, ще тече български културен сезон, посветен на съвременното изкуство, ще бъде организиран научен семинар за българската археология, както и бизнес форум, целящ да стимулира инвестициите в икономиката на страната. Ще бъде разгърната и голяма рекламна кампания на културния туризъм у нас.
Организацията на подобно мащабно събитие изисква много средства - около 900 000 евро като цяло. Една трета от тях са осигурени от Лувъра, втората трета - от българското правителство, а за останалите средства се разчита на български частни компании, на френски бизнесмени, които развиват бизнес в страната ни, както и на индивидуални дарители. До момента 30-35 фирми са се включили в дарителската кампания, очаква се това да направят още около 15. Така с общи усилия на българи и французи ще бъде осъществено едно събитие, за което със сигурност ще се говори много и дълго не само в Париж, но и във всички държави, откъдето идват посетителите на Лувъра.
Месец преди вернисажа във френската столица “24 часа” потърси някои от дарителите на изложбата с тракийски съкровища и ги помоли да разкажат за мотивите си да я подкрепят финансово. Днес ви предлагаме интервютo със Стоян Желев, основател и изпълнителен директор на “София Франс Ауто”.
-Господин Желев, защо “София Франс Ауто” реши да стане дарител на изложбата на тракийските съкровища в Лувъра?
- Тази изложба е много добра платформа за реклама на България не само във Франция, но и по света, тъй като Лувърът се посещава от голям брой туристи. За съжаление, историческите ни паметници все още не са достатъчно известни и имат огромна нужда от реклама. Разбрахме от посолството на Франция, че са необходими средства за организирането на съпътстващи мероприятия, които да засилят ефекта от изложбата – концерти, филмови прожекции, бизнес форум. За нас като социално отговорна компания това е добра възможност да допринесем за популяризиране на българското историческо и културно наследство, както и да съдействаме за развитието на деловите отношения с Франция. Мисля, че всеки българин има пряк интерес да се подобри имиджът на България, да се рекламира историята, културата, възможностите за туризъм и бизнес.
Само така ще
привлечем повече
туристи и
инвеститори,
а българските продукти ще намират по-лесно и на по-добра цена мястото си на световните пазари.
- Престижно ли е да си спонсор в България? Създадени ли са оптималните условия за това, или все още е въпрос на добра воля?
- Поне за нас в “София Франс Ауто” престижът и евентуалните финансови стимули не са основните мотиви да помогнем на дадена кауза. Наградата за помощта ни би следвало да се съдържа в това да видим реализацията на идеята. Истина е обаче, че все още обществото ни не уважава в достатъчна степен такива жестове и може би е добре медиите да просвещават повече в тази насока.
- Вие сте сред честите спонсори на френските културни програми у нас. Защо тази дейност е важна за вас?
- Основният ни бизнес е свързан с “Пежо” и Франция. Известна е и дългогодишната връзка между “Автомобили “Пежо” и френското кино, като колите на марката играят ключови роли в много известни филми. Работейки вече почти 23 г. за налагането на едно прекрасно произведение на френското инженерно изкуство на българския пазар, съвсем естествено е да помагаме за популяризирането и на френската култура в България. Освен това повечето от работещите във фирмата сме франкофони и френският дух ни е близък.
- Вие сте в непрекъснати контакти с ваши френски колеги. Какъв е образът на България пред френските инвеститори? И по-какъв начин изложба като тази в Лувъра би могла да му повлияе или да го промени?
- За съжаление, България се свързва предимно с розово масло, кисело мляко, “български чадър”, атентата срещу папата. Има спортни проблясъци като Емил Костадинов и Стоичков, а сега и Бербатов. Напоследък обаче се добавиха тежките наслагвания на ромските лагери в Париж и други градове, проститутките, майсторите на скимиращи устройства и образът на страната ни съвсем се опорочи. Изложбата на тракийските съкровища трябва да покаже, че живеем в земите на най-древните европейски цивилизации, да насочи вниманието към богатата ни история и култура. Това е само една стъпка в правилната посока, след която правителството трябва
да разработи и
реализира
цялостна
стратегия за
комуникация
и да се създаде един нов образ на България.
- Какво очаквате от българо-френските бизнес срещи в рамките на изложбата и как смятате да използвате този форум?
- България не е позната за френските компании и поради това не е много популярна като инвестиционна дестинация. Срещите ще бъдат организирани в няколко панела и се надявам да привлекат интереса на потенциални инвеститори и бизнес партньори. Ние ще разкажем за огромните промени в лозаро-винарския сектор в България през последните 7-8 г. и ще представим нашата инвестиция в тази област – изба “Карабунар” с вината Bulgarian Heritage и ракията “Културна”.
- Как трябва да показваме България пред света? С какво да привлечем чуждите туристи – с вино, спа, евтино море, култура, манастири?
- Не съм специалист в областта на туризма, но ми се струва, че у нас има огромен неизползван потенциал в областта на културния туризъм. Имаме уникални исторически паметници, църкви и манастири, които не са известни в чужбина и за момента не привличат достатъчно туристи. Виненият туризъм също тепърва трябва да се развива и популяризира, защото както и културният, привлича по-платежоспособни хора и ще допринесе за износа на нашите вина. В спа туризма като че ли има вече някакво развитие, но то все още не отговаря на уникалните дадености на България в тази област. Единствено не бих подкрепил развитието на т. нар. “алкохолен” или “пиянски” туризъм във вида му, който някои наричат евтино море и където морето почти не участва освен като пейзаж. Но може и да бъркам…