Глобата - процент от цената на колата

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5024236 www.24chasa.bg

В какви случаи може да се мисли за конфискация

Oт много години пиша в “24 часа”, че глобите трябва да са пропорционални на стойността на колата. В доста държави има елементарен софтуер, при който по номера на колата веднага излиза остатъчната ѝ стойност. Ако помолим примерно някоя от немските провинции – ще ни го подарят. И тогава карането с висока скорост ще се реши много бързо. Защото в повечето случаи бързо карат тези със скъпите коли, а не с таратайките.

Но трябва да внимаваме големите глоби да са само при сериозни превишения на скоростта. Защото един нов мерцедес AMG с карбонови спирачки спира 5 пъти по-бързо от един малко по-стар форд, пежо или нещо подобно. Не е все едно с каква кола караш примерно със 120 км в час по обикновен път. Така, че качествено по-големите глоби трябва да са при превишения над 40-50 км в час. Естествено, при всяко превишение над 10 км трябва да има глоба.

Има държави, където глобите се налагат като процент от годишния доход. Не е само Финландия. Така се прави и в някои провинции на Германия и на други места. Но тук има една голяма опасност. Когато всички санкции се обвържат с дохода, хората имат стимул да го намалят. Особено в държави като България, където това не е трудно. А като се намалят декларираните доходи, приходите в бюджета намаляват. Затова обвързването на нарушението със стойността на колата е много по-успешно и при това също е справедливо, като се държи сметка за дохода.

Нека само споменем и че при заснимане с камера съвсем невинаги може да се определи кой управлява колата.

Писах вече, че

гонките са въпрос

на адреналин

за много от младите хора. И между другото гонки се правят и по видове коли – с форд ескорт, с голфове и пр., т.е. не са само суперколи. Хубавото е, че те не вдигат толкова много. Гонки се правят в цял свят. Въпросът е, че съответните власти са построили места за гонки, въвели са изисквания за каски и други предпазни средства и там младите хора, които искат да си получат дозата адреналин, имат възможност да направят това, без да застрашават невинни граждани. Време е и властите, и бизнесът да помислят за това.

Старо и изпитано правило в правото е, че само с наказания не се решава един проблем. Ако беше така, децата трябваше само с бой да ги възпитаваме. А се знае какви стават такива деца.

Да започнем с алкохола.

Най-твърди мерки

срещу алкохола

от всички щати на САЩ са взети в Аризона. Ако те хванат над 0,8 промила (до 0,8 промила е разрешено), те пращат за кръвна проба и до месец се явяваш пред съдията. Ако не надвишаваш 1,2 промила, той ти определя 1 ден в ареста. След това ти слагат устройство, чрез което, за да запалиш колата, трябва да установи, че нямаш алкохол. По време на каране устройството включва автоматичен сигнал и ако не духнеш до 30 секунди, устройството изпраща сигнал до полицията и тогава глобата е зверска. За 5 г. хващането пиян (така нареченото DUI) сериозно ти възпрепятства намирането на работа, влизането в съседни държави като Канада с кола, лицензирането за различни дейности.

От тези мерки подкрепям престоя 24 часа в ареста. Останалите при първа грешка често отчайват човека и поради това не се прилагат в повечето държави. При хващане над 0,8 промила втори път следва неколкомесечен престой в затвор на палатки в пустинята и да намериш след това работа си е живо приключение.

Ето тук съм много съгласен да се прилага целият пакет от репресивни мерки. Всеки

може да сгреши

веднъж,

но втори път това е недопустимо. И държавата следва да вземе твърди мерки. И сега в България наказанията не са от най-леките при употреба на алкохол – при алкохол в кръвта от 0,5 до 1,2 промила ти отнемат книжката от 6 до 12 месеца, т.е. лишават те от правоуправление за дълъг срок. Има и глоба от 500 до 1000 лв. Слабост на закона е, че не трябва само да се отнема книжката, но това да влиза в системата и да е лесно за проверка, за да не може да караш с книжка от друга държава.

При повторно нарушение в България отнемането на правоуправлението е от 1 до 3 г., което е една заслужено тежка санкция.

Проблемът е, че ако те хванат без книжка, носиш смешната санкция от 100 до 300 лв. глоба според Закона за движение по пътищата. Че тогава какъв е проблемът да пиеш, да ти вземат книжката и да си управляваш без книжка. Така се обезсмислят тежките санкции.

При установени над 1,2 промила е налице престъпление, което се наказва със затвор до 1 г., а при повторност, дори да си употребил алкохол само над 0,5 промила – до 2 г.

Освен недомислените законови решения за управление без книжка в България има още един голям проблем – не е никак трудно да дадеш на един катаджия 500 до 1000 лв. и да избегнеш налагането на санкция в пияно състояние.

Особено след като вече отново няма мерки за следене на катаджиите. А мерките се махнаха, защото катаджиите колективно ги бойкотираха, като спряха проверките. Що за държава сме, в която катаджиите командват държавата, за да си вземат редовно подкупите? Дори някой да не е подкупил катаджията поради липса на налични пари, след това не е сложно да се подкупи лекарят, който взема пробата.

Така, че обикновено имащите пари се измъкват. А това се решава със слагането на няколко евтини камери и микрофони на подходящи места.

Има голяма разлика между 0,5 и 0,8 промила. Много хора в този диапазон могат да се контролират и да карат бавно и внимателно. Затова в много държави по света до 0,8 промила не се налагат наказания. Ако в България ще се налагат наказания в този интервал, те трябва да са по-леки.

Що се отнася до гонките, достатъчно е те да бъдат на първо време квалифицирани като хулиганство: при първи случай – дребно, а при втори – хулиганство по смисъла на НК. При дребното хулиганство наказанията се налагат от районния съдия веднага и са ефективни. Не е проблем да се създадат и специални текстове в НК за т.нар. гонки. Те са достатъчно опасни, за да има текст в НК, който да изяснява престъплението и с това да насочва какви доказателства трябва да се съберат.

Още повече като спреш някого с превишена скорост, не е лесно да се докаже, че е участвал в гонка. На пръв поглед е много лесно да се реши конфискация на колата на някого, употребил алкохол или участвал в гонка. Въпросът е, че степените на алкохолно опиянение са много различни и конфискация е мислима над 1,2 промила.

При гонките също има съществена разлика. При едни се нарушава само скоростта, а при други не се спазват светофарите и знаците за предимство. Едни са в населени места, други са извън. Опасността е различна. А даването на неадекватно високи наказания без оглед на тежестта на нарушението също е опасно. Решаването на проблема с наказанията за няколко дни е утопия. Промените в закона изискват мислене от специалисти, сравнителноправен преглед и внимателни формулировки. А и да не би пиенето и гонките да са от вчера?

Хубавото е, че все пак въпросът, макар и с голямо закъснение, се поставя. Освен това стои задачата от НК да се изкарат десетки, та и повече излишни състави, за да може полицията и прокуратурата да имат време да се занимават със сериозните престъпления.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,