Глобата - процент от цената на колата

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5024236 www.24chasa.bg

В какви случаи може да се мисли за конфискация

Oт много години пиша в “24 часа”, че глобите трябва да са пропорционални на стойността на колата. В доста държави има елементарен софтуер, при който по номера на колата веднага излиза остатъчната ѝ стойност. Ако помолим примерно някоя от немските провинции – ще ни го подарят. И тогава карането с висока скорост ще се реши много бързо. Защото в повечето случаи бързо карат тези със скъпите коли, а не с таратайките.

Но трябва да внимаваме големите глоби да са само при сериозни превишения на скоростта. Защото един нов мерцедес AMG с карбонови спирачки спира 5 пъти по-бързо от един малко по-стар форд, пежо или нещо подобно. Не е все едно с каква кола караш примерно със 120 км в час по обикновен път. Така, че качествено по-големите глоби трябва да са при превишения над 40-50 км в час. Естествено, при всяко превишение над 10 км трябва да има глоба.

Има държави, където глобите се налагат като процент от годишния доход. Не е само Финландия. Така се прави и в някои провинции на Германия и на други места. Но тук има една голяма опасност. Когато всички санкции се обвържат с дохода, хората имат стимул да го намалят. Особено в държави като България, където това не е трудно. А като се намалят декларираните доходи, приходите в бюджета намаляват. Затова обвързването на нарушението със стойността на колата е много по-успешно и при това също е справедливо, като се държи сметка за дохода.

Нека само споменем и че при заснимане с камера съвсем невинаги може да се определи кой управлява колата.

Писах вече, че

гонките са въпрос

на адреналин

за много от младите хора. И между другото гонки се правят и по видове коли – с форд ескорт, с голфове и пр., т.е. не са само суперколи. Хубавото е, че те не вдигат толкова много. Гонки се правят в цял свят. Въпросът е, че съответните власти са построили места за гонки, въвели са изисквания за каски и други предпазни средства и там младите хора, които искат да си получат дозата адреналин, имат възможност да направят това, без да застрашават невинни граждани. Време е и властите, и бизнесът да помислят за това.

Старо и изпитано правило в правото е, че само с наказания не се решава един проблем. Ако беше така, децата трябваше само с бой да ги възпитаваме. А се знае какви стават такива деца.

Да започнем с алкохола.

Най-твърди мерки

срещу алкохола

от всички щати на САЩ са взети в Аризона. Ако те хванат над 0,8 промила (до 0,8 промила е разрешено), те пращат за кръвна проба и до месец се явяваш пред съдията. Ако не надвишаваш 1,2 промила, той ти определя 1 ден в ареста. След това ти слагат устройство, чрез което, за да запалиш колата, трябва да установи, че нямаш алкохол. По време на каране устройството включва автоматичен сигнал и ако не духнеш до 30 секунди, устройството изпраща сигнал до полицията и тогава глобата е зверска. За 5 г. хващането пиян (така нареченото DUI) сериозно ти възпрепятства намирането на работа, влизането в съседни държави като Канада с кола, лицензирането за различни дейности.

От тези мерки подкрепям престоя 24 часа в ареста. Останалите при първа грешка често отчайват човека и поради това не се прилагат в повечето държави. При хващане над 0,8 промила втори път следва неколкомесечен престой в затвор на палатки в пустинята и да намериш след това работа си е живо приключение.

Ето тук съм много съгласен да се прилага целият пакет от репресивни мерки. Всеки

може да сгреши

веднъж,

но втори път това е недопустимо. И държавата следва да вземе твърди мерки. И сега в България наказанията не са от най-леките при употреба на алкохол – при алкохол в кръвта от 0,5 до 1,2 промила ти отнемат книжката от 6 до 12 месеца, т.е. лишават те от правоуправление за дълъг срок. Има и глоба от 500 до 1000 лв. Слабост на закона е, че не трябва само да се отнема книжката, но това да влиза в системата и да е лесно за проверка, за да не може да караш с книжка от друга държава.

При повторно нарушение в България отнемането на правоуправлението е от 1 до 3 г., което е една заслужено тежка санкция.

Проблемът е, че ако те хванат без книжка, носиш смешната санкция от 100 до 300 лв. глоба според Закона за движение по пътищата. Че тогава какъв е проблемът да пиеш, да ти вземат книжката и да си управляваш без книжка. Така се обезсмислят тежките санкции.

При установени над 1,2 промила е налице престъпление, което се наказва със затвор до 1 г., а при повторност, дори да си употребил алкохол само над 0,5 промила – до 2 г.

Освен недомислените законови решения за управление без книжка в България има още един голям проблем – не е никак трудно да дадеш на един катаджия 500 до 1000 лв. и да избегнеш налагането на санкция в пияно състояние.

Особено след като вече отново няма мерки за следене на катаджиите. А мерките се махнаха, защото катаджиите колективно ги бойкотираха, като спряха проверките. Що за държава сме, в която катаджиите командват държавата, за да си вземат редовно подкупите? Дори някой да не е подкупил катаджията поради липса на налични пари, след това не е сложно да се подкупи лекарят, който взема пробата.

Така, че обикновено имащите пари се измъкват. А това се решава със слагането на няколко евтини камери и микрофони на подходящи места.

Има голяма разлика между 0,5 и 0,8 промила. Много хора в този диапазон могат да се контролират и да карат бавно и внимателно. Затова в много държави по света до 0,8 промила не се налагат наказания. Ако в България ще се налагат наказания в този интервал, те трябва да са по-леки.

Що се отнася до гонките, достатъчно е те да бъдат на първо време квалифицирани като хулиганство: при първи случай – дребно, а при втори – хулиганство по смисъла на НК. При дребното хулиганство наказанията се налагат от районния съдия веднага и са ефективни. Не е проблем да се създадат и специални текстове в НК за т.нар. гонки. Те са достатъчно опасни, за да има текст в НК, който да изяснява престъплението и с това да насочва какви доказателства трябва да се съберат.

Още повече като спреш някого с превишена скорост, не е лесно да се докаже, че е участвал в гонка. На пръв поглед е много лесно да се реши конфискация на колата на някого, употребил алкохол или участвал в гонка. Въпросът е, че степените на алкохолно опиянение са много различни и конфискация е мислима над 1,2 промила.

При гонките също има съществена разлика. При едни се нарушава само скоростта, а при други не се спазват светофарите и знаците за предимство. Едни са в населени места, други са извън. Опасността е различна. А даването на неадекватно високи наказания без оглед на тежестта на нарушението също е опасно. Решаването на проблема с наказанията за няколко дни е утопия. Промените в закона изискват мислене от специалисти, сравнителноправен преглед и внимателни формулировки. А и да не би пиенето и гонките да са от вчера?

Хубавото е, че все пак въпросът, макар и с голямо закъснение, се поставя. Освен това стои задачата от НК да се изкарат десетки, та и повече излишни състави, за да може полицията и прокуратурата да имат време да се занимават със сериозните престъпления.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Колко невинна е шегичката с дрифта

    Какво толкова е станало - един невинен като агънце двайсетгодишен младеж показа майсторските си умения зад волана, като дрифтира и въртя гумите на голфа си пред парламента. Малки, дребни подробности са, че дрифтът беше на (санти)метри от десетки, събрани на протест. Един да беше пострадал, щеше да има вълна от коментари,
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,