Висока активност - иначе има риск от приватизация на вота, казва известната социоложка
- “24 часа” писа за една тенденция в черния пиар преди вота на 25 октомври - натрапчивото потваряне на рефрена: “Защо да гласуваш? Кметът вече е избран!” Това ще демобилизира ли избирателите да се откажат от вот и ако да - каква част, г-жо Димитрова?
- Лично аз не съм попадала на тази част от черния пиар. Но този феномен може да има две страни - да бъде използван както от водещ кандидат-кмет, така и от опонентите му. Прочетох няколко изявления на кандидат-кметове, че няма да участват в дебати за развитието на техните общини, защото “социологията им показвала, че са сигурни победители”. Оставям настрани високомерието и неуважението към гражданите, които струят от подобни изказвания. Очевидно обаче те целят да внушат точно това, за което говорите - демотивиране на симпатизантите на опонентите, потискане на гражданската активност извън най-твърдите ядра и специално “мотивираните” групи. Вероятно докъм 15-20% могат да бъдат отказани да отидат до урните. Искам обаче да подчертая друго. Особено в големите общини този пиар подход може да има бумерангов ефект - да демотивира симпатизантите на водещия кандидат както през 1999 г., когато СДС загуби знакови сини градове.
- Онзи ден по БНР казахте, че кампанията за 25 октомври е сред вялите. Пряк ефект от черния пиар, че вотът е предрешен, ли е това?
- Вяла е само на повърхността. По-точно е да се каже, че кампанията сменя акцента и фокуса си. От информационна кампания в медиите, дебатите, визиите, ангажиментите на кандидатите тя се превръща в кампания за пряко въздействие върху избирателите от страна на хора, от които те зависят. Пиже от ромската махала в Самоков е само един от многобройните примери. Това е една много опасна тенденция. Хората продават или отстъпват гласа си в замяна на екскурзии, почерпка, защита от уволнение или просто 20 лв. Само рязкото увеличаване броя на гласуващите свободно граждани, включително с електронното дистанционно гласуване, може да спре тенденцията към приватизация на вота. Ако тя не бъде парирана, срещу ваучери за брашно, маратонки или дърва няколко холдинга ще бъдат овластени да се разпореждат с целия икономически ресурс на общините и европейските пари.
- Отказът от гласуване няма ли да вдигне цената на купения глас?
- Напротив, колкото по-малко хора гласуват, толкова по-лесно ще е само няколко десетки гласа да “обърнат” везните в желаната посока.
- Какъв дял ще е купеният вот?
- По различни изчисления купеният вот в буквалния смисъл на думата е около 4-6%, което означава около 150 000 - 200 000 гласа. Новата, по-опасна тенденция е разширяване и разнообразяване формите на контролирания вот - не само през работодатели, но и през подаръци, екскурзии, оферти на “благодетели” и пр. Затварянето на кампанията в “набелязани” групи, над които местните лидери или партии имат влияние, както и демотивиране на останалите от участие в изборите, е истински опасният и ерозиращ честността на вота феномен.
- Не е ли един от добрите начини да парираме търговията с гласове с насърчаването на гласуването?
- Абсолютно права сте, високото участие е един от най-сигурните начини за париране на търговията с гласове.
Но затова не са достатъчни само призиви. И сега е видно, че в големите общини е много по-трудно вотът да бъде подменен от купени и контролирани гласове. За жалост обаче България е страна с остаряващо, намаляващо и в местата с липса на поминък - все по-зависимо население, което все по-малко гласува, или лесно променя вота си в желана посока. Затова е толкова важен референдумът за електронното дистанционно гласуване. Колкото повече независими хора гласуват, толкова по-малка ще е силата на циниците, разчитащи на отчаянието на хората, за да увеличават собственото си благосъстояние и власт.
- Кои кметове ще бъдат преизбрани?
- Традиционно в България се преизбират малко над половината от кметовете. Очаквам и сега да е така, но не е сериозно да изброяваме община по община. Нека да не се включваме в черния пиар, за който споменахте в началото на нашия разговор, и да предричаме сигурни победи, преди хората да са отишли до урните.
- Каква ще е развръзката в София - тук кандидатите са 21?
- Досегашният кмет Йорданка Фандъкова има много висока подкрепа. Тя е сред кандидатите, които нито бягат от въпроси, нито се притесняват да застанат с лицето си пред избирателите. Сред 21 претенденти няма някой, който може да събере по-висок вот от нея. Ако има интрига, тя е за мнозинството в Общинския съвет.
- Къде ще са най-конфликтните битки? Кои са непредсказуемите селища?
- Общините в България са 265. Със сигурност има много непредсказуеми, но аз нямам поглед върху всички тях. От местата, където познавам ситуацията, сериозна битка се очертава в Пловдив, Варна, Русе, Плевен, Хасково, Видин.
- Най-големите изненади от преференциите ли ще дойдат?
- Най-сериозна изненада при преференциите би била, ако се окажат бламирани водачите на листите. Не бива да се подценява и възможността някои от големите областни градове да поднесат изненади. Това не може да промени съотношението на силите в страната, но би било важен знак за силата на местните общности.