Ще ви е драго ли да ви набие таксиджия?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5068879 www.24chasa.bg

Проверките за определени професии,

сред които шофьор на такси,

трябва да могат да установят, когато

преди реабилитация е имало присъда

Cлед като един шофьор на такси може да си позволи да набие полицай, какъв му е проблемът да хвърли един бой на клиент? Или пък да им направи нещо друго, особено на клиентите от женски пол. Примерно – защото клиентът му е казал да мине по по-кратък път.

Шофьорът, който наби полицай пред сградата на Народното събрание, е съден за убийство. При даването на лиценза е представил чисто свидетелство за съдимост.

Да посегнеш на

полицай пред

сградата на

парламента,

си е наглост

Да се дистанцираме за момент от конкретния случай. Ако един шофьор на такси е съден за престъпление срещу личността (например грабеж, средна или тежка телесна повреда, убийство), има 2 начина да си набави чисто свидетелство за съдимост. Първият е, ако е реабилитиран. Вторият е да го фалшифицира. Първият случай си е съвсем законосъобразен. Преди в свидетелството за съдимост, дори когато извършителят е реабилитиран,

пишеха – осъждан

и след това -

реабилитиран

на еди-коя си дата. Сега вече нещата са други – издава се чисто свидетелство за съдимост в случаите на реабилитация. В общия случай това е правилно.

Реабилитацията заличава осъждането и отменя за в бъдеще последиците, които законите свързват със самото осъждане, освен ако в някое отношение със закон или указ е установено противното. Идеята е, че на всеки човек, извършил престъпление,

се дава шанс да

започне на чисто Ако винаги над него тегне клеймото “престъпник”, този човек не може да се реализира в обществото – например трудно ще си намери работа.

Но това съображение не бива да важи за определени професии, съчетани с определени престъпления. Например в ДАНС и МВР на практика осъждан човек не може да започне работа, дори след това да е реабилитиран.

Поради простата причина, че се извършва проверка в данните за осъжданията.

Какъв е проблемът и съответните държавни органи, които дават лицензи за таксиметрова дейност, да могат да правят проверка за осъждане, независимо от реабилитацията, за определени видове престъпления? И ако е налице някое от опасните за клиентите на таксита престъпления, да бъде отказван лиценз.

Управлението на

кола в пияно

състояние

също трябва да е основание за отказ за издаването на лиценз. Естествено, ако някой е извършил някое компютърно престъпление, например се е проявил като хакер, няма проблем да е шофьор на такси. Мисля, че за клиентите е достатъчно мъчение да преживяват вонята и мръсотията в немалко от такситата, за да бъдат подложени и на риска да преживеят бой или друго насилие.

За тази цел следва да се пипне законовата уредба и да се създаде съответният компютърен достъп до данните, свързани с осъждането. Нещо, което не изисква кой знае колко големи усилия.

В по-леките случаи реабилитацията настъпва автоматично след изтичането на кратък срок – от 1 до 3 години от изтърпяване на наказанието, а при условна присъда – от изтичане на изпитателния срок. При по-тежките престъпления, наказвани с лишаване от свобода, реабилитацията се извършва от съда след изтичането на три години от изтърпяване на наказанието.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Инсулта пак ли с аспирин ще го лекуват

    Нормално е здравната каса да пести всеки лев, за да може да се лекуват повече и по-качествено всички българи. Когато обаче се вгледаме в цените за лечение на инсулти, очевидно се стига до парадокс. Уж не са по-малко парите за клиничната пътека, но реално когато се стигне до конкретно лечение, ако то е от по-модерния вариант като тромболизата
  • Защо арабите - 5% от населението на света, са половината от бежанците

    Петродоларовите икономики вече не изглеждат толкова впечатляващи РЕДИЦА промени настъпиха в арабския регион през изминалите десетилетия, за съжаление, не с положителен знак. Днес петродоларовите икономики, които доскоро се къпеха в златен дъжд, заделяйки огромни средства за инфраструктурни проекти, не изглеждат вече така впечатляващи.