Може ли депутат да ви набие безнаказано?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5076693 www.24chasa.bg

Полицията трябва да може да го задържи при престъпление, което не е тежко

На първо място за каквото и да е посегателство върху неговата личност всеки гражданин има право да се защити. Това се нарича неизбежна отбрана. Няма значение кой ви напада – обикновен гражданин, депутат, прокурор и пр., вие имате право на неизбежна отбрана. При противоправно нападение не сте длъжен да бягате или да бездействате. Не сте ограничен и в използването само на тялото си за отбрана. Можете да използвате всяко незабранено от закона оръжие – хладно оръжие, законно притежавано огнестрелно оръжие. И други граждани могат да се включат в неутрализирането на нападателя – също не само със собствената си физическа сила.

За съжаление,

ако сте по-слаб

или няма кой

да ви помогне,

или ако не съумеете веднага да използвате огнестрелно или друго оръжие, депутат може да ви набие и след това няма да носи отговорност. Защото по нашето право депутатите са защитени, ако са нанесли побой на някого, но не са причинили трайни увреждания. За такива действия може да се търси отговорност само чрез образуване от пострадалия на дело от частен характер. Но, за съжаление, по нашето право депутатите са защитени срещу търсене на такава наказателна отговорност: “Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване освен за престъпления от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание. Разрешение за задържане не се иска при заварено тежко престъпление, но в такъв случай незабавно се известява Народното събрание, а ако то не заседава - председателят на Народното събрание.

Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.”

Та, казано с други думи, депутат може да ви набие или обиди и да не носи отговорност за това.

Което си е пълна

глупост

и е обидно

за останалите български граждани. Защото наказателното дело от частен характер не пречи на депутата да си работи в парламента и поначало не завършва с ефективно наказание лишаване от свобода – поне аз не можах да установя някой да е влязъл в затвора, след като е причинил лека телесна повреда. А и дори при рядко стечение на обстоятелствата да се постанови лишаване от свобода – това става след влизане в сила на решение на съда.

Как стоят нещата с имунитета на депутатите в другите държави. Общото е само, че във всички държави депутатите не носят отговорност за гласуванията си и за казаното от тях на заседанията на парламента и другите органи на парламента (напр. парламентарните комисии). Но в тези случаи може да се търси дисциплинарна отговорност съгласно вътрешните правила на съответния парламент. В почти всички държави депутатите може да бъдат задържани в момента на извършването на по-тежки престъпления от общ характер. Така е и в България за тези две неща и за това си има изрични текстове в конституцията ни. По другите въпроси, свързани с наказателната отговорност на депутатите в Европа, има пълен разнобой. В някои държави, като Германия и Испания, срещу депутатите може да се образува наказателно производство само с разрешение на парламента. В други държави, като Великобритания и Гърция, депутатите са наказателно отговорни както всички граждани за действията си извън изказванията и гласуването си в парламента. Броят на тези държави е по-голям и показва тенденция за увеличаване.

В част от държавите в ЕС за изказвания и гласувания в парламентите им се предвижда да не се носи и наказателна, и гражданска отговорност. Според конституцията

депутатите в

България не носят

само наказателна

отговорност

Това означава, че ако примерно един депутат се изкаже в противоречие на закона за някоя банка и тя вземе, та фалира или претърпи загуби, този депутат може да носи гражданска отговорност. И това е правилно решение, защото и с приказките си депутатите не трябва да нарушават закона. Ако депутатът иска да каже примерно, че нещо не е наред за една банка, да поиска закрито заседание и тогава да го каже, като поиска да се вземат мерки. А и гражданската отговорност не пречи на депутата да изпълнява задълженията си като такъв.

Във всяка държава регулирането на тези въпроси зависи от народопсихологията и степента на развитие на общественото съзнание и независимостта на правоохранителните органи и съдебната власт. В България злобата е доста сериозно изразена, а равнището на общественото съзнание е на доста ниско равнище и няма признаци за подобрение. Съдебната власт като цяло винаги е била изключително много зависима от изпълнителната в степен до изпълнение на поръчки. Поради това

е възможна

злоупотреба

спрямо

политически

противници

Ето защо трябва внимателно да се подхожда към ограничаването на имунитета на депутатите. Досега няма случай при искане за сваляне на имунитета, Народното събрание да не е дало разрешение за това. Нещо повече – в повечето случаи депутатите сами се отказват от имунитета си. Така че на практика няма проблем за образуването на досъдебно производство срещу депутати. Когато по нещо не съществува проблем, не е необходимо да се пипа. Проблемите са при извършване от депутати на престъпления от частен характер и при заварване на престъпление, което не е тежко. При заварване в процеса на извършване на тежко престъпление, полицията може да задържи депутата съгласно конституцията ни.

С оглед на изложеното наложителните промени са следните:

- На първо място би следвало

полицията да

може да

прекрати със свои

действия,

вкл. с принуда, извършването на престъпление от всеки един депутат, ако престъплението е в процес на осъществяване, дори престъплението да не е тежко, т.е. дори да не се предвижда за него наказание над 5 г. лишаване от свобода. Това правило следва да важи не само за престъпленията от общ характер, но и за престъпленията от частен характер – напр. побой от депутат върху друг гражданин. Поначало и сега няма забрана за такава намеса на полицията. Но с оглед на сигурност на правоохранителните органи тази възможност следва изрично да се предвиди.

- Полицията да има право да задържи депутата за 24 часа при заварването на престъпление, което не е тежко.

- При престъпление от частен характер полицията трябва да има право да установи самоличността на депутата, а ако той откаже – да го задържи за 24 часа.

- В Правилника за организацията и дейността на НС да се предвидят изрично къси срокове за заключението на комисия за сваляне на имунитет и за решение на НС по този въпрос.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,