5 лв. или 30 сребърника - това е въпросът

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5308367 www.24chasa.bg

Нали Божият храм е винаги отворен човек да намери приют, утеха, упование

СВЕТИЯТ синод вече рече тежката си дума относно самоуправството на ахримандрит Дионисий, който в качеството си на председател на църковното настоятелство, избран преди два месеца, наложи 5 лв. вход в катедралния храм “Св. Александър Невски”. Отмени решението на архимандрита. И правилно. Защото не нему е дадено да се разпорежда с паричния еквивалент на вярата. Тя по презумпция такъв няма. Дайте да си припомним какво направи нашият Господ Иисус Христос при влизането си в Йерусалим. Не ли първом, съзрял търговците на гълъби и среброменителите, разположили сергиите си пред дверите на храма, не им обърна масите и столовете, та заплющя бичът над тях и гръмнаха думите Му: “Моят дом се нарича молитвен дом,

а вие го

обърнахте

на разбойнишки

вертеп!”?

Точно ви цитирам.

Пък и изразът “Вън търговците от храма” е придобил достатъчно гражданственост и в прав, и в преносен смисъл.

И все пак кое доведе до този казус. Решението за изграждане на храма е взето в 1879 г. от Учредителното събрание във Велико Търново по предложение на Петко Каравелов. Храмът е вдигнат с народни дарения на стойност 1 900 000 лв. Първият камък е тържествено положен на 3 март 1882 г. и през 1912 г. е завършен. 30 години градеж за векове. Осветен е на 24 август 1924 г. Храмът е провъзгласен за патриаршеска катедрала през 1953 г., а през 1955-а е обявен за паметник на културата с национално значение. Служебното правителство на Георги Близнашки връща храма на БПЦ, като само за криптата в подземното помещение, която от 1965 г. до този момент е била във владение на Националната художествена галерия, се сключва 25-годишен договор за ползване и стопанисване.

Какво излиза? Архимандрит Дионисий въвежда такса от 5 лв. за груповото посещение в катедралата, прилагайки в интервютата си следните причини: така искали от Федерацията на екскурзоводите, подкрепени от Асоциацията на туристическите агенции; токът за осветление на храма струвал по 1800 лв. месечно, а църквата нямала достатъчно доходи; ЧЕЗ искали за отоплението 25 000 лв.; входна такса се плащало и за катедралата в Кьолн, а и не само там.

Не мога да се меря по реторика със завършил богословие човек, та да разнищвам всичките му аргументи. Но не чух да казва, че базиликата “Св. Петър” във Ватикана няма входна такса. И не само тя. По същество Божият храм е винаги отворен за всекиго. Във всеки един момент човек може да намери в него приют, утеха, упование. Ако имам необходимост днес три пъти да вляза в храма? Заедно с още богомолци? Някоя лелка ще стои пред дверите и ще прави анкета “Вий по къв въпрос, що щете тук”, така ли? Нелепо е! Представете си как десетина приятели, покрусени от загубата на любим човек, влизат да запалят свещичка за упокой и вечна му памет,

а са подложени

на разпит

организирани ли са и на преброяване колко билетчета да им скъсат срещу 5 лв. едното. И къде е общението с Бога, щом то минава през среброменителите? Настрана, че толкова настоятелното искане от федерации и асоциации туристически понамирисва на сводничество между вярата и презрения метал.

Всичко ли ще отива в църквата, или ще има едни пари за подялба, гърбом към погледа от небесата?

Иначе съм категорична, че за посещение на криптата трябва да се взема такса. Хората отиват да разгледат експонатите,

във всички

музеи по света

се плаща.

Така е редно

Но такса за влизане в храм, извинявайте, нещо никак не ми се връзва. БПЦ неистово си искаше притежателството върху катедралния храм. Получи го. По самата си същност той винаги е бил ставропигиален, т.е. подчинен на Светия синод. 25 000 лв. месечни режийни разноски не са малко. А от тях 1800 лв. само за осветление - също. Но от омачканите левчета на потърсилите Бога ли ще си ги набавяте?

Не, не ми обяснявайте като на малоумен, че само за групи, които се водят на оглед от съответните по списък туристически агенции. Ръката, която дава, ще остави в дарителницата каквото реши и това ще е между човека и Бога, без намесата на посредника, който къса билетчетата. Ръката, която дава, ще си купи свещи от църковната свещоливница. Ръката, която дава, и осветена иконка ще си купи, и молитва ще си поръча, щом това е вътрешната необходимост на човека.

Архимандритът председател да беше се някак по̀ иначе обосновал за решението си. Всички плащаме ток. Моите 40-50 лв. месечно ми идват много по-нанагорно от 1800-те, платими от БПЦ. За всяко опело, за всяка венчавка и кръщене във всеки от храмовете се вземат пари. При това не по единна тарифа. Когато изпращахме татко ми, попът в черквата прекъсна опелото, подпявайки извън Евангелието

“Ооооооще

петдесеееет

леееееева"

и докато зет ми не му ги подпъхна в ръкава, не рачи да продължи за мястото злачно и мястото упокойно. Дано не ви се случва. Ама надали. Щото и на сватбата на племенницата ми пак по средата беше изпята допълнителна сума. В радост и мъка - парица е царица. Знам, че тези извънредни подавки не отиват в касата на БПЦ, но се питам кой позволява това да се случва. И въпросният архимандрит дали с чисто пред Бога сърце въвежда такса “Православна вяра”. Такава се оказва - купуваш си достъп до Божия храм, за да укрепиш вярата си в Него, да подкрепи Той десницата ти и да отвори очите ти.

Господа свещеници, не ви гледам завистливо ни часовниците, ни автомобилите, но не крадете с лъстиви думи вярата на народа си! Господ вижда всичко, забравихте ли? Или някои от вас се самозабравиха? Иконите на Иисус, Богородица и св.св. Кирил и Методий, изографисани от Иван Мърквичка в храма, не са експонати, а място за молитва. Храмът Му е място за молитва. И нека никой, бил той архимандрит или дякон, не си позволява да търгува в него.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Народът тръгна пак на път, карайте внимателно

    Пак се събират няколко почивни дни и народът отново тръгна на път. Едни се запътиха за последно до българското море, други хиляди се наредиха в колони към Гърция, трети ще помагат за гроздобера или просто ще празнуват. Но нека всички да не забравят най-важното - за да има празник, дано всеки да стигне жив и здрав там, закъдето е тръгнал.
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,