Онлайн плащане, премахване на синия талон и стимулиране
като при данъчните би било доста по-ефективно
Нова екзотична идея за борбата с корупцията сред пътните полицаи лансира председателят на транспортната комисия в НС Настимир Ананиев от Реформаторския блок.
Предложението му е процент от глобата да остава за пътния полицай, който я е наложил.
Макар и на пръв поглед да изглежда, че това би стимулирало катаджиите да си вършат работата и да не взимат рушвети, всъщност най-вероятно на практика ще върне полицаите в храстите, а униформените буквално ще тръгват за работа само и единствено пресмятайки колко най-много глоби могат да наложат на дежурство и колко процента ще получат.
С нова актуалност в реалността ще се завърне и старият виц за проверката на напълно изряден шофьор, на когото накрая катаджия дърпа предпазния колан и казва с насмешка: “Много стегнато!
Ти пък за
20 лева ще се
обесиш, бе!”
Ще се пишат глоби за изгоряла крушка на регистрационния номер или изтекла годност на бинта в аптечката и т.н.
Освен това, ако днес има вероятност, като ви спрат на пътя, да ви пуснат, без да поискат почерпка, то, ако такава промяна стане факт, катаджията ще пита: “...и кво ша прайм ся - процент, или рушвет?!”
Ако погледнем по-общо, работата на всеки контролен орган се дели на превантивна, текуща и последваща, санкцията, независимо каква е, е форма на последващия контрол, т. е. налага се, след като е извършено нарушение. Ако се направи така, че контролният орган да получава процент от санкцията, вниманието му се фокусира само върху последващия контрол, т. е. полицаите ще започнат да се крият по разни ловни места, за да дебнат и няма да вършат никаква превантивна дейност, а дългосрочният ефект за безопасността на пътя ще е обратен.
В същото време една стимулираща система за пътните полицаи, каквато вече действа за данъчни служители и митничари, със сигурност би имала положителен ефект в някои аспекти. В момента при реално внесени в НАП данъци, които са били разкрити допълнително при данъчна ревизия, 1 процент от парите се връщат в НАП. 60 на сто от тази сума се дава за обучения на държавните служители, а останалите пари данъчните получават като допълнително стимулиране. Ако по подобен начин при реално събрани глоби
някакъв процент
се връща в
Пътна полиция,
може би би имало положителен ефект, но само при обективни правила за разпределяне на допълнителните “хонорари”.
Освен това проблемът на КАТ е не в налагането на глоби, а в събирането им, което е по-малко от 30%. Обикновено тези несъбрани глоби се прехвърлят към агенцията по вземанията и в един момент разходите по събирането става по-скъпо от сумата, която трябва да бъде събрана.
Затова доста по-обнадеждаващо изглежда втората част от предложението на шефа на транспортната комисия - да се обвърже плащането на глоби с други услуги за гражданите. Ако не може шофьорът да си направи годишния технически преглед без бележка от КАТ, че не дължи пари за актове и фишове, ефектът за събираемостта на глобите със сигурност ще е двойно по-голям, отколкото с процент за катаджии.
Доста по-добър резултат в борбата с корупцията би имало и премахването на безсмисления син талон към шофьорската книжка. Крайно време е това картонче да остане в историята, защото то едновременно затрудняваше шофьора и улесняваше катаджията да поиска рушвет. По същия начин трябва да бъдат заличени и всички други възможности чиновниците в МВР
да извиват
ръцете на
гражданите по
гишета и опашки, като всички административни услуги трябва да бъдат достъпни в интернет.
За да се отсее зърното от плявата, тоест КАТ, а и другите служби в МВР да се изчистят от отишлите да работят там за рушвети, трябва да се помисли по какъв начин да получават справедливо възнаграждение за труда си. Ако един пазител на реда е добре платен, е много по-малко вероятно да се изкуши да си поиска почерпка, вместо да наложи глоба, нищо че няма да вземе процент.