Андрей Райчев: Президентът ще трябва да избира между дълг и страст: Слави или Борисов

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5458822 www.24chasa.bg

Мажоритарният въпрос в референдума би тласнал България по гръцки път

Трябва да се забрани изборните правила да се променят за следващия

вот - като в Германия

При мажоритарен вот сега ГЕРБ ще има поне 150 депутати

Два страха витаят край гласуването в чужбина

- Според вас какъв ще е резултатът от една от големите промени в Изборния кодекс - ако не гласуваш на два последователни вота, отпадаш от избирателните списъци. И от опцията за вот “Не подкрепям никого”, който обаче няма да се взема предвид при пресмятане на прага за парламента?

- Квадратчето “Не подкрепям никого” бе замислено за съвсем други цели, остана резултат от едни неуспешни преговори и няма никакво значение. Другата промяна, за която питате, е разумна и дори недостатъчно радикална, но все пак ще даде в по-дълъг период положителни последици. Хората реагираха много остро, защото случаят бе поднесен като “задължително гласуване”. Тази идея обаче отпадна.

Нищо не прави

гласуването

задължително

освен някаква декларативна стилистика на изказа. Но се взе някаква мярка, макар и отслабена, да се нормализират избирателните списъци в България.

В какво се състои проблемът? Конституцията и правилата в момента изключват варианта да бъдеш отписан от списъка. Резултатът е, че в него съществуват милиони хора повече, отколкото реално са. Списъкът расте, докато населението намалява и ако това продължава, Господ знае до какво ще стигнем. Новото правило дава възможност списъкът да се нормализира, макар и за 8 години (може да са и по-малко при предсрочни избори).

Това е хубаво. Пък и този, който е останал извън списъка, ако иска, много лесно може да бъде възстановен. България ще получи нещо като

мек вариант

на система с

регистрация,

каквато действа

в САЩ

- там, ако искаш да гласуваш, трябва предварително да го заявиш.

- А до какво ще доведе оставането в списъците само на реалните гласоподаватели?

- До осъзнаване колко малко хора живеят в България и до премахване на заблудата, че много малко българи гласуват. Обикновено гласуват близо 2/3 от нацията, много рядко под 60%. Това е много високо, сравнено с другите европейски страни, постижение. На изборите в САЩ ще видите, че хората,

които излъчват

американския

президент,

са около 25%

Населението у нас е изключително активно политически, а на всички избори получаваме обратното сведение - “хората ги обзе апатия” и т.н. Това е сбъркана оптика.

- Другият спорен въпрос е за секциите в чужбина, където се отива на до 50 секции в държава.

- Това е мярка против ДОСТ заради опасенията, че с помощта на турския президент политическа партия у нас ще набере много гласове и ще влезе в парламента. Може да се оценява в зависимост от това кой страх е по-голям. Имаме нещо като Буридановото магаре, което избирало между две купи слама и умряло от глад, но наопаки. Тук имаме две опасности. От една страна, е несъмнено ограничаване на правата на хората, от друга - намаляване намесата на чужда страна в нашите вътрешни работи. Кое е за предпочитане, е трудно да се каже.

- Защо управляващите партии решиха да оставят на президента въпроса за съчетаването на референдуми с национални избори?

- Това е най-непонятното за мен решение, тъй като засяга съвсем конкретен случай. Аз не вярвам, че българските политици мислят надалеч, създавайки тези правила. Мислят за следващите, евентуално за по-следващите избори. Както правихме навремето закон за човек, сега правим изборни правила за партия. А би трябвало да се поучим от германската ситуация. Там има само едно ограничение върху избирателния закон - не можеш да гласуваш правило за следващите избори, когато теб ще те избират, можеш за по-следващите. Така принципно лишават парламента от възможността да обсъжда изобщо начина, по който ще бъде избиран следващия път. Не може да си подобрява условията в зависимост от партийната ситуация. Но у нас всеки път Изборният кодекс се ремонтира от гледна точка на конюнктурни интереси. В случая с референдума в центъра е името на г-н Слави Трифонов. Бойко Борисов казва: Не ме е страх от Трифонов, президентът да решава каквото иска за референдума. Какво ще реши президентът обаче, е трудно да се каже. От една страна, политически той изглежда доста далеч от г-н Трифонов и едва ли иска да му е помощник. От друга страна, част от исканията на Слави Трифонов съвпадат с исканията на президента в неговия отпреди година референдум. Сега ще видим

драма между

дълг и страст

в духа на драмите на Корней и Расин.

- Има очаквания, че президентът ще наложи вето на Изборния кодекс.

- Доколкото разбрах от изявления на негови помощници, ще го върне. Така, ако допълнителните разпоредби започнаха да играят ролята на трето четене, след ветото ще стане четвърто четене даже.

Но общо взето промените в хода на пазарлъците станаха толкова нерадикални, че не си струват целия този шум. Голямата беля може да стане, ако се промени избирателната система в мажоритарна, до което този референдум би могъл да доведе.

Българите, и не само те, казват, че искат мажоритарна система, защото им се струва, че това им дава повече права и че пропорционалното някак ги лъже. Затова референдум, ако се явят достатъчно хора, а президентските избори ще ги мотивират да го направят, ще доведе до победа на идеята за мажоритарно начало.

Това рязко

ще промени

политическата

ситуация и

съдбата на

България

Ще тръгнем по гръцки път, по друг начин, но с подобен резултат - две големи партии ще ни управляват дълъг исторически период, което довежда до няколко клана начело на страната. Но не просто семейни кланове, а политико-икономически групировки. Двупартийната система особено в малки страни води до лоши последици, които не отразяват съотношението на силите. Ако сега има мажоритарни избори, ГЕРБ ще има поне 150 депутати.

- Излиза, че ГЕРБ няма никакъв интерес референдумът да бъде през летните месеци, когато активността ще е ниска.

- Ако ГЕРБ изхожда от тяснопартийния си интерес, мажоритарната система му дава огромна власт. Борисов в първия си мандат имаше такива стремежи, сега не се стреми към това. Който преяде с власт, после си плаща много тежко, всички проблеми на страната се оказват негови, а няма сила която да може да реши всички проблеми. Това е причината по-мъдрите партии да не се стремят да вземат цялата власт и когато имат възможност, правят коалиции. Симеон Сакскобургготски можеше да управлява България сам, но се опита да разпръсне властта. Виждали сме и преяли с власт режими, като този на Иван Костов. Щом видят властта я излапват и следва онова, което става, когато те боли корем и имаш разстройство.

При двупартийна система хората ужасно искат да сменят някоя от партиите, но има японска поговорка “Не се радвай кой си е отишъл, преди да видиш кой е дошъл”. Появата на трета партия на мястото на една от двете минава през изключително тежка и остра политическа криза, както видяхмесъвсем наскоро в Гърция, където СИРИЗА замени ПАСОК. В САЩ например такава криза не се случвала повече от столетие.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,