Каква изненада - децата се хапят!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5560224 www.24chasa.bg

Ако сложат камери в детските градини, ще покажат имало ли е насилие

Е, ПОБИЙВАТ ги малко... Така позната ми отговори преди време на въпроса какво е отношението към децата от персонала в яслата, в която бе записала дъщеря си. Примиреното ѝ признание тип “то си е в реда на нещата”, меко казано, смущава. Лошото е, че не е единствената, която толерира безропотно юмручното възпитание. А след години ще е сред изненаданите, че порасналият малък човек го претворява в юмручно правосъдие с повод и без повод.

Що за родители сме, ако си поверяваме децата в която и да е институция със знанието, че там прилагат подобни педагогически техники. Чудо ли очакваме да се случи с тепърва изграждащите се представи на малките за редно и нередно.

Да, децата могат да са невероятни дразнители на нервната система. Със сигурност на работещите с тях не им е лесно, особено когато не са едно и две. Обаче просто така “да ги побийваш”, защото не изпълняват команди, или да ги оставиш да се хапят като диви зверове, е нечовешко.

Онзи ден родители от София взеха 2-годишното си дете от ясла с дълбоки белези. Според официалната версия друго дете го ухапало, докато лелките отишли за памперси в съседната стая. Ако това наистина са отпечатъци от дете, колко време персоналът е търсил каквото и да е търсил, далеч от оставени без надзор хлапета? И колко честа е тази практика?

По скалата за насилие в конкретната ясла станалото е “лек инцидент”. Едва ли някой иска да си представи какво ще е тежък. Периодично потресени родители алармират за жестокости към малките. В детска градина в столичния квартал “Хаджи Димитър” бяха връзвали хлапе, в друга учителка миналата година приложи ноу-хау върху неядящо момченце - лепенка на устата.

Ако не го е преживял сам, всеки е чувал разказ за шамаросано от изнервена госпожа дете. В най-добрия случай майките си обменят информация само за безразличното отношение, с което са дарени отрочетата. След ухапване от друг малчуган в яслата и преживян стрес от това преди няколко месеца познато дете получи говорен проблем. Вече е овладян, но благодарение и на раздялата с детското заведение. Когато майката обяснила трудностите и какви са съветите на логопеда, една от учителките се нахвърлила, че не разбира защо изобщо я занимават. Други родители разказват, че с часове се пускат анимационни филмчета. Най-лесният хипнотизатор, когато не ти се занимава с малките.

След всеки публично разгласен случай на тормоз започват да се предлагат решения и обикновено след няколко седмици интересът затихва. От години родителите настояват за камери в градините, за да има доказателства, ако е проявено насилие. Идеята има и противници, но в някои градини е факт. Истината е, че и с видеоконтрол, и без него зъбите на насилието пак ще се оголват. Защото всеки път просто се правим на изненадани и с това нещата приключват. Спирането на нередностите не става с примиреното “е, побийват ги”, насадено от макаренковските методи.

Докато толерираме насилието, децата ще се хапят, а за възпитателите това ще са нормалните им отношения. Далеч по-трудно е да се разбунтуваш и да търсиш отговорност, когато знаеш, че нещо не е наред. Току-виж някой ухапал и теб.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Плащай! Дори да си мъртъв по шофьорска книжка

    Казват, че по времето на социализма в предприятия с опасно производство имало следния лозунг: “Бъди нащрек! Миг невнимание и после цял живот мъртъв!” Един вид - всестранна грижа за човека. В днешните демократични времена пред КАТ оказа се можеш да си “мъртъв по шофьорска книжка”. Това правило се родее само с прословутия параграф 22 от романа на
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в