Каква изненада - децата се хапят!

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5560224 www.24chasa.bg

Ако сложат камери в детските градини, ще покажат имало ли е насилие

Е, ПОБИЙВАТ ги малко... Така позната ми отговори преди време на въпроса какво е отношението към децата от персонала в яслата, в която бе записала дъщеря си. Примиреното ѝ признание тип “то си е в реда на нещата”, меко казано, смущава. Лошото е, че не е единствената, която толерира безропотно юмручното възпитание. А след години ще е сред изненаданите, че порасналият малък човек го претворява в юмручно правосъдие с повод и без повод.

Що за родители сме, ако си поверяваме децата в която и да е институция със знанието, че там прилагат подобни педагогически техники. Чудо ли очакваме да се случи с тепърва изграждащите се представи на малките за редно и нередно.

Да, децата могат да са невероятни дразнители на нервната система. Със сигурност на работещите с тях не им е лесно, особено когато не са едно и две. Обаче просто така “да ги побийваш”, защото не изпълняват команди, или да ги оставиш да се хапят като диви зверове, е нечовешко.

Онзи ден родители от София взеха 2-годишното си дете от ясла с дълбоки белези. Според официалната версия друго дете го ухапало, докато лелките отишли за памперси в съседната стая. Ако това наистина са отпечатъци от дете, колко време персоналът е търсил каквото и да е търсил, далеч от оставени без надзор хлапета? И колко честа е тази практика?

По скалата за насилие в конкретната ясла станалото е “лек инцидент”. Едва ли някой иска да си представи какво ще е тежък. Периодично потресени родители алармират за жестокости към малките. В детска градина в столичния квартал “Хаджи Димитър” бяха връзвали хлапе, в друга учителка миналата година приложи ноу-хау върху неядящо момченце - лепенка на устата.

Ако не го е преживял сам, всеки е чувал разказ за шамаросано от изнервена госпожа дете. В най-добрия случай майките си обменят информация само за безразличното отношение, с което са дарени отрочетата. След ухапване от друг малчуган в яслата и преживян стрес от това преди няколко месеца познато дете получи говорен проблем. Вече е овладян, но благодарение и на раздялата с детското заведение. Когато майката обяснила трудностите и какви са съветите на логопеда, една от учителките се нахвърлила, че не разбира защо изобщо я занимават. Други родители разказват, че с часове се пускат анимационни филмчета. Най-лесният хипнотизатор, когато не ти се занимава с малките.

След всеки публично разгласен случай на тормоз започват да се предлагат решения и обикновено след няколко седмици интересът затихва. От години родителите настояват за камери в градините, за да има доказателства, ако е проявено насилие. Идеята има и противници, но в някои градини е факт. Истината е, че и с видеоконтрол, и без него зъбите на насилието пак ще се оголват. Защото всеки път просто се правим на изненадани и с това нещата приключват. Спирането на нередностите не става с примиреното “е, побийват ги”, насадено от макаренковските методи.

Докато толерираме насилието, децата ще се хапят, а за възпитателите това ще са нормалните им отношения. Далеч по-трудно е да се разбунтуваш и да търсиш отговорност, когато знаеш, че нещо не е наред. Току-виж някой ухапал и теб.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо е важно чиновникът да знае и може

    Ако на някого му се стори странно, че бъдещите чиновници ще отговарят на тестове, с които да проверяват базовите им знания и умения, направо ще кажем - има защо.  Първо, защото ако днес българските ученици се препъват на дисциплината четене с разбиране, със сигурност утре, когато започнат работа, трудно ще схващат поставените им задачи.
  • Властелинът на професорите

    Последните научни открития на Иво Христов от БСП за подмолната информационна война на Холивуд срещу Русия ТРЯБВА ли задължително да си луд, или надрусан, за да откриваш закодирани послания на световната конспирация в класически произведения и филми? В “От местопрестъплението” все дават сюжети с мрачни, лабилни индивиди,