Арбитражът за “Белене” - една аналогия
На 28 септември 2011 г. летище София е осъдено в Международния арбитражен съд (Париж) да плати 44 млн. долара. Днес, почти 5 години по-късно, летището все още не е платило нито стотинка. Причината - делото все още не е потвърдено от българските съдилища.
През 2014 г. Софийският градски съд признава решението на международния арбитраж относно летище София. Това решение е обжалвано и в края на 2015 г. Софийският апелативен съд също признава решението на международния арбитраж - но с 2 на 1 гласа, тъй като един от съдиите смята, че решението трябва да бъде отменено. През 2016 г. това решение е обжалвано пред Върховния касационен съд, като заседание по делото е насрочено за ноември 2016 г. Не е ясно кога ще има решение - най-рано през 2017 г.
Арбитражът за “Белене” също беше в Международния арбитражен съд (Париж). Ако делото за “Белене” се движи със същата скорост, както делото за летище София, то може да очакваме окончателно решение някъде през 2023 г. Едва тогава НЕК ще трябва да плати 550 млн. евро на “Атомстройекспорт” и да получи произведените реактори.
Тъй като съдебните процедури са бавни и тромави (а и има риск от отмяна на арбитражното решение), руската страна има стимул да седне на масата за преговорите и да се договори някакъв взаимноприемлив компромис относно “Белене”. Има и риск от фалит на НЕК, което ще стимулира руската страна по-бързо да уреди въпроса. Българската компания също има стимул да преговаря, за да приключи окончателно въпроса и да не рискува трупане на лихви и разходи.
Един възможен компромис е “Атомстройекспорт” да изкупи обратно произведеното оборудване (или то да се продаде на друг купувач), а НЕК да доплати само разликата до сумата, определена от арбитража. Тъй като НЕК няма много ликвидни средства, може да поиска и разсрочено плащане. Във всеки случай интересното тепърва предстои и НЕК има много възможности да подобри финансовите условия по арбитража.
(От фейсбук)