Икономически тигър ли е Турция?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5708334 www.24chasa.bg

Страната трудно
може да е пример
за подражание -
икономиката ѝ е
изложена на рискове

МАЛКО за икономиката на Турция, към която отново се насочиха любопитство и интерес, и почти винаги - с грешни факти и оценки.

За последната година износът на стоки е едва 2/3 от вноса; за последните 10 години дефицитът по текущата сметка (отчитайки и туризма) е средно между 5 и 6% от БВП.

Износът на стоки за миналата година е 20% от БВП - толкова за голямата роля на индустрията (за сравнение в България е 50%).

Износът на услуги за 2015 г. е 6,3% от БВП, от тях туризмът носи 26 млрд. долара, или 3,6% от БВП.

На какво се

крепи

цялата

кула от карти?

На поток от външен капитал, при това - кредити.

От 2006 г. до момента външният дълг на Турция е нараснал с 230 млрд. и вече е 411 млрд. долара.

Същевременно банковият сектор увеличава активите си 16 (шестнадесет) пъти за десетилетието (в местна валута). Вътрешното потребление расте “назаем”.

Турция нито е “икономически тигър”, нито е успешна експортна и/или индустриална икономика през последното десетилетие.

Тя трудно може да е пример за подражание - по-скоро е икономика, силно изложена на макроикономически рискове. При 16-кратно нарастване на активите на банките и 8-кратно нарастване на потребителските кредити и съответния приток на 230 млрд. долара заеми

не е толкова

учудващо, че

икономиката

расте

Въпросите са основно два: а) устойчиво ли е това като тенденция в дългосрочен план, и б) защо считаме Турция за икономика, базирана на износа на индустриални стоки и туристически услуги?

(От фейсбук)

 

 

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • 250 км гонка - за хвалба ли е, или долу КАТ?

    Ранното утро на четвъртък ни споходи с някакви невероятни хвалби за полицейска гонка на пежо с дрогиран шофьор и двамата му спътници.  Цели пет патрулки от две области - Стара Загора и Пловдив, в продължение на 250 километра са преследвали колата нарушител. Да спрат кола за проверка си е рутинна работа на КАТ.
  • Защо арабите - 5% от населението на света, са половината от бежанците

    Петродоларовите икономики вече не изглеждат толкова впечатляващи РЕДИЦА промени настъпиха в арабския регион през изминалите десетилетия, за съжаление, не с положителен знак. Днес петродоларовите икономики, които доскоро се къпеха в златен дъжд, заделяйки огромни средства за инфраструктурни проекти, не изглеждат вече така впечатляващи.