Икономически тигър ли е Турция?

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5708334 www.24chasa.bg

Страната трудно
може да е пример
за подражание -
икономиката ѝ е
изложена на рискове

МАЛКО за икономиката на Турция, към която отново се насочиха любопитство и интерес, и почти винаги - с грешни факти и оценки.

За последната година износът на стоки е едва 2/3 от вноса; за последните 10 години дефицитът по текущата сметка (отчитайки и туризма) е средно между 5 и 6% от БВП.

Износът на стоки за миналата година е 20% от БВП - толкова за голямата роля на индустрията (за сравнение в България е 50%).

Износът на услуги за 2015 г. е 6,3% от БВП, от тях туризмът носи 26 млрд. долара, или 3,6% от БВП.

На какво се

крепи

цялата

кула от карти?

На поток от външен капитал, при това - кредити.

От 2006 г. до момента външният дълг на Турция е нараснал с 230 млрд. и вече е 411 млрд. долара.

Същевременно банковият сектор увеличава активите си 16 (шестнадесет) пъти за десетилетието (в местна валута). Вътрешното потребление расте “назаем”.

Турция нито е “икономически тигър”, нито е успешна експортна и/или индустриална икономика през последното десетилетие.

Тя трудно може да е пример за подражание - по-скоро е икономика, силно изложена на макроикономически рискове. При 16-кратно нарастване на активите на банките и 8-кратно нарастване на потребителските кредити и съответния приток на 230 млрд. долара заеми

не е толкова

учудващо, че

икономиката

расте

Въпросите са основно два: а) устойчиво ли е това като тенденция в дългосрочен план, и б) защо считаме Турция за икономика, базирана на износа на индустриални стоки и туристически услуги?

(От фейсбук)

 

 

 

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Защо шофьорите без книжка са най-страшни

    Хиляди шофьори карат без книжки, често без да бъдат наказани. Щом от началото на годината до септември 6000 души са били засечени без документа, излиза, че за година това са 9000 тежки нарушители. И тук са само хванатите при проверки от КАТ. А какъв е точният брой на хората, които никога не са имали книжка или си карат с отнет документ,
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,