Светлозар Желев: Мишката няма да изяде книжката

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5767425 www.24chasa.bg

Музиката е добър начин да приближим поезията към подрастващите

- На финала на инициативата “18 книги за вашето литературно пълнолетие” казахте, че от списъците на 32-членното ни жури ви липсва поезията. По-малко ли я предпочитат младите?

- Факт е, че и аз самият бях посочил в моя списък една- единствена книга с поезия - “Цветя на злото” на Бодлер. Не знам, поезията е най-висшата литература. И може би на младите хора им е по-трудна.Това, за съжаление, е голям проблем, защото пък, от друга страна, поезията е музиката на литературата. И в това си качество е в състояние най-бързо да докосне и стигне до хората. Учебните програми предвиждат да се изучава класическа поезия, която не е толкова близо до младите. Това определено не е стимул да я заобичат.

- Случва ми се да виждам феновете на всички наши фолк и поп звезди как пеят заедно с тях по концерти и как знаят наизуст текстовете на техните песни. Тази поезия, изглежда, им е близка?

- Музиката е един добър начин да бъде проводник на поезията. Аз самият и моето поколение знаехме наизуст текстовете на “Бийтълс”, “Лед Цепелин”, “Пинк Флойд”. Дори

благодарение

на тях мнозина мои

връстници научиха

английски

Естествено, проблемът е в литературните качества на голяма част от музикалните текстове. Но пък, когато те са добри, има смисъл, има възможност това да се случи. И ако родителите или учителите преподават на децата и показват поезията през музиката, са намерили един много добър начин, чрез който поезията да ги докосне.

- Започваме нова поредица - този път 18-годишните ще пишат свой списък книги. Според вас ще съумеят ли да оборят мита, че не четат?

- Не мисля, че не четат. И винаги съм го казвал. Напротив - има страшно много четящи млади хора.

Съгласен съм с Георги Лозанов, който каза, че жестокостта на човечеството може да бъде умиротворена само с четене на книги. Най-важното е да караме младите да четат, без да ги притискаме. Не да казваме наставнически: “Не чети това, а това, защото е добро!” Защото неминуемо ще получим равно по сила противодействие. Трябва да възпитаме в тях обич и уважение към книгата. А след това да се опитват да култивират по-висок вкус към литературата. И нека те сами посегнат към онова, което най-много им харесва.

- Какво четат децата? Повече български автори или повече чуждестранни?

- За съжаление, българските автори не са сред най-любимите на най-младото поколение. Любимо четиво са по-скоро на хората над 18-годишна възраст, на хората в университетите. Но за децата в училище не са вероятно заради все още непроменените учебни планове по български език и литература и липсата в тях на съвременни текстове, които да докосват младите. Децата трябва да учат и съвременна литература - проза, поезия, съвременни

български автори,

които пишат модерно,

различно и за тях

На това дължат в световен мащаб успеха си “Хари Потър”, “Игрите на глада”. А ние имаме чудесни фентъзи български автори, които пишат за деца - Весела Фламбурари, Юлия Спиридонова-Юлка, Александър Секулов с прекрасните му “Островът” и “Скитникът и синовете”. В училище и вкъщи трябва да даваме на децата си тези книги, за да се опитваме да ги спечелим за литературата и в частност за българската литература.

- Преди време родителите на тийнейджъри твърдяха, че те масово четат книги за вампири, черни романи, много фентъзи. Сега новото се оказаха графичните новели. Как обяснявате тези нюанси във вкуса им?

- Графичните новели са изключително силна традиция в западния свят, особено в Америка и Франция, където едни от най-големите писатели ги пишат. Цяло издателство - “Максуинис” издава 400-странично списание изцяло с графични текстове. Така че ние трябва да търсим различни пътища към децата и да опитваме да ги съблазним с такава модерна литература.

- Има ли опасност електронните книги да убият хартиените? Как ще се реши този конфликт?

- Не мисля, че някога е имало конфликт между хартиените и електронните книги. И двете са книга - няма значение какъв е носителят.

Електронната книга дава много други възможности, особено по отношение на специализираната литература.

Опитвайки се да противопоставим тези две форми на книгата, влияем лошо върху читателите, които избират едната или другата. Трябва да спрем това отрицание. Да спрем да говорим как мишката ще изяде книжката, защото конфликт между двете няма.

Освен това, след големия бум на електронните книги днес ръстът на продажбите им е в плато в целия свят, включително в Америка, Великобритания, Холандия - държавите с най-висок процент продажби на електронни книги. А хартиената книга продължава да не губи позиции. Затова не мисля, че има опасност да загине заради електронната.

- Анализатори бяха казали, че младите не търсят авторитети сред по-възрастните, а ги намират помежду си. В тази връзка кои са героите им, ако съдите по книгите, които четат?

- Младите и децата винаги са търсили своите герои в измислени персонажи и в зависимост от жанра, който обичат да четат. Героите на едни са от комиксите - Супермен, Спайдърмен. На други са Хари Потър или някой от героите на “Властелинът на пръстените”. На трети героите са от филми, на четвърти - от компютърни игри. За съжаление, покрай свободата, която имат, децата

са обградени

от жестокости -

било на кино, в интернет, по телевизията, компютърните игри, в медиите. Влияе им много негативно. За съжаление ние не можем да създаваме герои за нашите деца по принуда. Единствено можем да им посочваме добрите и лошите.

- Ако бяхте на възраст до 18 г.,какви книги бихте препоръчали в списъка си?

- На тази възраст четях много различни книги. Но има такива, които са сме формирали през годините - например “Стършел” на Етел Лилиан Войнич. Блестяща книга за победата на интелекта над тялото, за свободата на духа, как да преодолееш себе си и да бъдеш истински силен и достоен човек. Такива книги са стотици, но тази бих препоръчал на всеки.

l Роден е през 1974 г. в Ямбол

l Завършил е математическа гимназия и история в СУ “Св. Климент Охридски”, а след това и корпоративен мениджмънт в “Оупън юнивърсити” - Лондон

l Бил е главен редактор на издателство “Сиела”, директор “Маркетинг” на издателство “Колибри”.

l Съучредител е на фондация “Елизабет Костова”, главен редактор на сп. “Гранта” - България

l Директор на Националния център за книгата към НДК

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Договорката за хляба е съвсем на място

    Договорката между земеделското министерство и големите вериги за цената на хляба е навременна и на място. Защото тук не става въпрос за намеса на държавата в дейността на частни дружества, а за джентълменско споразумение. И неговата цел е да не се позволи рязко поскъпване на хляба. Ясно е, че за увеличение на цената има основателна причина -
  • Дойде ли време да спрем да местим стрелките?

    Двойното време е нелогичен анахронизъм ЛЯТНОТО часово време като организация на светлата част от денонощието, е въведено исторически като мярка за икономия на електрическа енергия за осветление. По-късно, набрало инерция, то се мотивира и като мярка за повишаване на качеството на живота. Приключи обществената консултация на Европейската комисия,