Николай Ненчев: Летях с ремонтиран МиГ-29, ще скоча и с новия десантен парашут

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5776926 www.24chasa.bg
Николай Ненчев

Работим за изравняване на коефициентите за изчисляване на заплатите с тези в МВР, казва министърът на отбраната

- Г-н министър, какъв сигнал искахте да отправите с втория си полет в кабината на изтребител МиГ-29? Неотдавна летяхте, за да изпробвате надеждността на първите 2 двигателя, ремонтирани в Полша.

- Сега летях на самолета с втората двойка ремонтирани двигатели. Нали знаете, че МиГ-29 е с 2 двигателя.

- Това означава ли, че през ноември, когато се очаква да дойде третата двойка двигатели от Полша, ще летите пак?

- Другата причина да летя сега е съвместната мисия за охрана на българското небе съвместно с изтребители Ф-15 на САЩ. След като участвах в подготовката на договора за мисията, исках

да се уверя сам

в успешното ѝ

изпълнение,

и то от въздуха. Всичко мина добре и това ме кара да мисля, че за в бъдеще трябва да планираме по-често такива тренировки по охрана на небето. А скоро ще опитам и новите десантни парашути, които армията ни получи като дарение от САЩ.

- Ще скачате с парашут? Нямам спомен друг военен министър да е скачал. Навремето един зам.-министър - ген. Борис Тодоров, лично изпробва българския парашут УП-9, преди да го приемат на въоръжение.

- Ще скоча.

- Съвместната охрана на небето с американски Ф-15 се посрещна добре. Тя бе безплатна за нас. Вие обаче твърдите, че продължават преговорите с поляците - тяхното включване в еърполисинга ще се плаща ли?

- Във всеки конкретен случай има двустранен договор. Няма единна рамка. Разбира се, че ще се стремя да не плащаме нищо.

- Но в общественото пространство се промъкна цифрата 7 млн. лв., която трябва да платим на поляците?

- Това не отговаря на истината. Досега с поляците сме обсъждали само логистиката - настаняване на авиаторите и кетъринга, храната.

- Поляците, ако дойдат, с какви самолети ще са - с Ф-16 или с МиГ-29?

- С МиГ-29. Много спекулации има покрай първите опити за съвместна охрана. Тук му е мястото да кажа, че 1 час във въздуха с МиГ-29 струва два пъти повече от същото време във въздуха с Ф-16 или “Грипен”. Така излиза, че поддръжката на МиГ-29 ще е по-скъпа, отколкото да придобием нов тип самолет. Нека аз да ви попитам - защо според вас се налага този еърполисинг?

- Защото военната ни авиация е в много тежко състояние.

- Не само това е причината. Още на срещата на върха в Уелс бе взето решение на базата на детайлен анализ, че в някои от страните в Източна Европа - Прибалтика, Полша и Румъния, трябва да бъде засилено предното сухопътно присъствие на НАТО. А в други държави като България и Румъния на базата на този анализ трябва да се засили авиационното присъствие на НАТО.

- Но защо трябва да плащаме за това? Ето, сега се планира съвместна охрана и с британски изтребители. Убеден съм, че те също няма да искат заплащане.

- Да, другата седмица очаквам моя британски колега Майкъл Фалън в София. Миналата седмица тяхна работна група се запозна с условията в Граф Игнатиево и е останала с много добри впечатления. Но ние

като домакини

трябва да

поемем някакви

разходи

Както Румъния поема почти всички разходи на многонационалната бригада. Въпрос на преговори е каква част ще поемем. Защото нощувките и храната не са толкова скъпи.

- Но хората питат защо да не летят нашите пилоти, а чуждите?

- Нашите също летят. Нали мисията е съвместна. Дори в закона сме записали, че не се позволява само чуждите да летят. Там пише - въздушното пространство се охранява самостоятелно или съвместно. В договора със САЩ пък залегна приоритетно да летят нашите пилоти.

- А горивото за съвместните полети с поляците кой ще поеме?

- Този въпрос още не е обсъждан.

- Хора от ВВС твърдят, че до Нова година с 9-те изправни самолета МиГ-29 ще закърпим положението. Но след това? Защото освен двигатели и КСА са нужни и много други резервни части?

- За първи път от 25 г. правим толкова големи разходи за МиГ-29 - обявихме поръчка за 10 двигателя, за КСА и други резервни части. Параметрите на поръчката и срокове са подадени от ВВС, от експертите. Не ги определям аз. Има една агенция на НАТО, която би могла също да помогне. Работим и в тази посока. Това е съюзническата солидарност. Тази година за първи път отделихме 69 млн. лв. за двигатели, КСА и резервни части. Тези средства ще бъдат отделени само за резервни части на самолетите.

- Как върви проектът за нов изтребител? На какъв етап е?

- Проектът е почти финализиран. От миналата седмица ВВС имат нов командир - ген. Цанко Стойков. Възложил съм му като председател на комисията за новия тип изтребител да прегледа целия проект заедно с Института по отбрана. Вярвам, че

до Нова година

проектът ще

бъде завършен

- Според общественото мнение изборът ще е политически. Сега битува следната теза - какъвто и самолет да вземем, трябва да е нов, защото старият ще служи само 15 г., докато новият - 25-30 г.

- Решението няма да е на политиците. Ще се съобразим само с мнението на експертната комисия от ВВС. МС ще вземе решение на базата на становището на експертите. Нека говори експертизата!

- Предвижда ли се по-активно включване на армията в охраната на границата? Кога ще влезе в сила промяната в Наредба №15, с която допълнителното заплащане от 300 ще стане 500 лв.

- На място се убедих в условията, в които работят военнослужещите на границата. Не знаем какво още ни очаква - какъв ще бъде миграционният натиск, в кои точно направления.

Тези хора

заслужават

по-добро

заплащане

Това е мое решение и аз ще го защитя. Смятам, че още в средата на октомври наредбата ще влезе в сила.

- Ще има ли добавки и за гвардейците?

- Те също заслужават. Правим всичко възможно и за тях.

- Как ще спирате отлива на войници от армията? Депутати казаха, че се готви изравняване на коефицентите за изчисляване на заплатите с тези на МВР?

- По този въпрос не съм спирал да работя. Имах тежки разговори с финансовия министър Владислав Горанов. Мисля, че ще получа подкрепата на депутатите. Коефициентите трябва да се изравнят с тези на МВР. Видяхте, че на първо четене промените на закона за отбраната бяха гласувани без нито един против. От 1,6% от средната работна заплата коефицентът ще скочи на 1,7%.

- Напоследък отделяте голямо внимание на чествания по повод бележити армейски годишнини като защитата на Каймакчалан през Първата световна война. Малцина обаче разбраха, че отличихте с високи награди шестима наши командоси, проявили истински героизъм в отбраната на кметството на Кербала през април 2004 г. Заслужени ли са?

- В това нямам никакво колебание. Високите отличия са най-малкото, което МО може да направи. Искам да благодаря на “24 часа”, че издири и припомни на обществото подвига на тези бойци от Кербала.

CV

l Роден на 11 август 1966 г. в Ямбол

l Магистър по право, политически науки и международни отношения

l През 1989 г. участва във възстановяването на БЗНС “Никола Петков"

l От 1997 до 2002 г. е началник на кабинета на вицепрезидента Тодор Кавалджиев

ll От 2003 г. е преподавател в Нов български университет

l През 2011 г. е избран за председател на БЗНС

l През 2014 г. е избран за депутат в 43-ото народно събрание

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Умната с ремонта на правилата за избори

    Умната с ремонта на правилата за избори

    Точно преди 5 години Изборният кодекс беше ремонтиран, така да се каже, направо преоран. И Мая Манолова оглавяваше комисията, която създаде новите правила. Минаха поредните избори и хоп - дайте пак да променяме кодекса, настояват депутати от различни партии. Защото имал кусури и пороци. Хубаво е наистина изборите в България да се провеждат при
  • Да паразитираш върху наивници

    Да паразитираш върху наивници

    Как БСП отново “спечелиха” изборите НАПОСЛЕДЪК взе да ми харесва как Бойко Борисов търкаля стогодишната партия по паветата на София и я прави объркана и разногледа. Мая Манолова беше посочена за кандидат на БСП, преди Корнелия Нинова изобщо да схване за какво става дума. Дори само заради това трябва да си подаде оставката