Николай Ненчев: Летях с ремонтиран МиГ-29, ще скоча и с новия десантен парашут

https://www.24chasa.bg/mnenia/article/5776926 www.24chasa.bg
Николай Ненчев

Работим за изравняване на коефициентите за изчисляване на заплатите с тези в МВР, казва министърът на отбраната

- Г-н министър, какъв сигнал искахте да отправите с втория си полет в кабината на изтребител МиГ-29? Неотдавна летяхте, за да изпробвате надеждността на първите 2 двигателя, ремонтирани в Полша.

- Сега летях на самолета с втората двойка ремонтирани двигатели. Нали знаете, че МиГ-29 е с 2 двигателя.

- Това означава ли, че през ноември, когато се очаква да дойде третата двойка двигатели от Полша, ще летите пак?

- Другата причина да летя сега е съвместната мисия за охрана на българското небе съвместно с изтребители Ф-15 на САЩ. След като участвах в подготовката на договора за мисията, исках

да се уверя сам

в успешното ѝ

изпълнение,

и то от въздуха. Всичко мина добре и това ме кара да мисля, че за в бъдеще трябва да планираме по-често такива тренировки по охрана на небето. А скоро ще опитам и новите десантни парашути, които армията ни получи като дарение от САЩ.

- Ще скачате с парашут? Нямам спомен друг военен министър да е скачал. Навремето един зам.-министър - ген. Борис Тодоров, лично изпробва българския парашут УП-9, преди да го приемат на въоръжение.

- Ще скоча.

- Съвместната охрана на небето с американски Ф-15 се посрещна добре. Тя бе безплатна за нас. Вие обаче твърдите, че продължават преговорите с поляците - тяхното включване в еърполисинга ще се плаща ли?

- Във всеки конкретен случай има двустранен договор. Няма единна рамка. Разбира се, че ще се стремя да не плащаме нищо.

- Но в общественото пространство се промъкна цифрата 7 млн. лв., която трябва да платим на поляците?

- Това не отговаря на истината. Досега с поляците сме обсъждали само логистиката - настаняване на авиаторите и кетъринга, храната.

- Поляците, ако дойдат, с какви самолети ще са - с Ф-16 или с МиГ-29?

- С МиГ-29. Много спекулации има покрай първите опити за съвместна охрана. Тук му е мястото да кажа, че 1 час във въздуха с МиГ-29 струва два пъти повече от същото време във въздуха с Ф-16 или “Грипен”. Така излиза, че поддръжката на МиГ-29 ще е по-скъпа, отколкото да придобием нов тип самолет. Нека аз да ви попитам - защо според вас се налага този еърполисинг?

- Защото военната ни авиация е в много тежко състояние.

- Не само това е причината. Още на срещата на върха в Уелс бе взето решение на базата на детайлен анализ, че в някои от страните в Източна Европа - Прибалтика, Полша и Румъния, трябва да бъде засилено предното сухопътно присъствие на НАТО. А в други държави като България и Румъния на базата на този анализ трябва да се засили авиационното присъствие на НАТО.

- Но защо трябва да плащаме за това? Ето, сега се планира съвместна охрана и с британски изтребители. Убеден съм, че те също няма да искат заплащане.

- Да, другата седмица очаквам моя британски колега Майкъл Фалън в София. Миналата седмица тяхна работна група се запозна с условията в Граф Игнатиево и е останала с много добри впечатления. Но ние

като домакини

трябва да

поемем някакви

разходи

Както Румъния поема почти всички разходи на многонационалната бригада. Въпрос на преговори е каква част ще поемем. Защото нощувките и храната не са толкова скъпи.

- Но хората питат защо да не летят нашите пилоти, а чуждите?

- Нашите също летят. Нали мисията е съвместна. Дори в закона сме записали, че не се позволява само чуждите да летят. Там пише - въздушното пространство се охранява самостоятелно или съвместно. В договора със САЩ пък залегна приоритетно да летят нашите пилоти.

- А горивото за съвместните полети с поляците кой ще поеме?

- Този въпрос още не е обсъждан.

- Хора от ВВС твърдят, че до Нова година с 9-те изправни самолета МиГ-29 ще закърпим положението. Но след това? Защото освен двигатели и КСА са нужни и много други резервни части?

- За първи път от 25 г. правим толкова големи разходи за МиГ-29 - обявихме поръчка за 10 двигателя, за КСА и други резервни части. Параметрите на поръчката и срокове са подадени от ВВС, от експертите. Не ги определям аз. Има една агенция на НАТО, която би могла също да помогне. Работим и в тази посока. Това е съюзническата солидарност. Тази година за първи път отделихме 69 млн. лв. за двигатели, КСА и резервни части. Тези средства ще бъдат отделени само за резервни части на самолетите.

- Как върви проектът за нов изтребител? На какъв етап е?

- Проектът е почти финализиран. От миналата седмица ВВС имат нов командир - ген. Цанко Стойков. Възложил съм му като председател на комисията за новия тип изтребител да прегледа целия проект заедно с Института по отбрана. Вярвам, че

до Нова година

проектът ще

бъде завършен

- Според общественото мнение изборът ще е политически. Сега битува следната теза - какъвто и самолет да вземем, трябва да е нов, защото старият ще служи само 15 г., докато новият - 25-30 г.

- Решението няма да е на политиците. Ще се съобразим само с мнението на експертната комисия от ВВС. МС ще вземе решение на базата на становището на експертите. Нека говори експертизата!

- Предвижда ли се по-активно включване на армията в охраната на границата? Кога ще влезе в сила промяната в Наредба №15, с която допълнителното заплащане от 300 ще стане 500 лв.

- На място се убедих в условията, в които работят военнослужещите на границата. Не знаем какво още ни очаква - какъв ще бъде миграционният натиск, в кои точно направления.

Тези хора

заслужават

по-добро

заплащане

Това е мое решение и аз ще го защитя. Смятам, че още в средата на октомври наредбата ще влезе в сила.

- Ще има ли добавки и за гвардейците?

- Те също заслужават. Правим всичко възможно и за тях.

- Как ще спирате отлива на войници от армията? Депутати казаха, че се готви изравняване на коефицентите за изчисляване на заплатите с тези на МВР?

- По този въпрос не съм спирал да работя. Имах тежки разговори с финансовия министър Владислав Горанов. Мисля, че ще получа подкрепата на депутатите. Коефициентите трябва да се изравнят с тези на МВР. Видяхте, че на първо четене промените на закона за отбраната бяха гласувани без нито един против. От 1,6% от средната работна заплата коефицентът ще скочи на 1,7%.

- Напоследък отделяте голямо внимание на чествания по повод бележити армейски годишнини като защитата на Каймакчалан през Първата световна война. Малцина обаче разбраха, че отличихте с високи награди шестима наши командоси, проявили истински героизъм в отбраната на кметството на Кербала през април 2004 г. Заслужени ли са?

- В това нямам никакво колебание. Високите отличия са най-малкото, което МО може да направи. Искам да благодаря на “24 часа”, че издири и припомни на обществото подвига на тези бойци от Кербала.

CV

l Роден на 11 август 1966 г. в Ямбол

l Магистър по право, политически науки и международни отношения

l През 1989 г. участва във възстановяването на БЗНС “Никола Петков"

l От 1997 до 2002 г. е началник на кабинета на вицепрезидента Тодор Кавалджиев

ll От 2003 г. е преподавател в Нов български университет

l През 2011 г. е избран за председател на БЗНС

l През 2014 г. е избран за депутат в 43-ото народно събрание

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

  • Мерките срещу чумата по свинете не са прекалени

    Забрана за фермерски пазари, отстрел на животни, умъртвяване на здрави прасета, дезинфекционни пунктове. Вероятно за някои тези мерки срещу африканската чума по свинете изглеждат прекалени. Но не са и причината е съвсем ясна - срещу заболяването лек няма. Единственият начин да се пресече е да се убиват животни, колкото и нехуманно да звучи.
  • Мотиви за нова конституция за по-добра България

    Обикновено НС може да я направи в края на мандата си, после Велико да я приеме и да продължи като обикновено За 30 г. демократични промени в България се проявиха заложени в конституцията противоречия, които доведоха до противопоставяне на институциите, а не до тяхното взаимодействие. А институционалното взаимодействие трябва да е принцип в